f-skatt, moms osv., jordbruksfastighet/handelsbolag

Qvicka

Trådstartare
Konstig rubrik..;)
Jag och min syster har sedan innan ett handelsbolag där vi föder upp travhästar. Jag köpte en gård för ett år sedan och funderar nu hur sjutton man löser det ekonomiska på bästa och enklaste sätt?
Ska jag driva det som två olika företag (gården har jordbruksmark och skog, ca 15 ha totalt) eller ska jag arrendera ut gården till handelsbolaget eller finns det någon annan bra lösning?
Känns konstigt att hyra ut hela gården eftersom skogen liksom är min privata och inte ska tillfalla syrran om jag avverkar..
Men om jag inte skaffar f-skatt för gården så kan jag inte göra avdrag för saker som jag köper för skogspengar? Behöver t.ex. renovera lagården som ska bli stall..

Hjälp! Känns onödigt krångligt att ha två företag när jag egentligen köpte gården för att kunna ha hästarna där, men samtidigt svårt när jag delar företaget med systern. Som bor långt bort dessutom, och i sin tur har ett annat eget företag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 760
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 284
Senast: thevalley
·
S
Hästmänniskan Hoppas att någon kan hjälpa mig hitta information om detta. Jag har köpt en jordbruksfastighet med tax.kod 120, finns boningshus o ett...
Svar
8
· Visningar
4 744
Senast: jolly_jumper
·
O
Hästmänniskan Undrar om någon/några kan ge mig ett råd ang F-skatten. Så här ligger det till: Jag och min sambo har nyligen köpt en hästgård med...
Svar
10
· Visningar
937
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Swisha en främling?
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp