Få av släpet från bilen?

Lupino

Trådstartare
Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen.

Vid första hyrningstillfället hämtade jag transporten dagen innan och behövde då koppla isär det och bilen hemma och det gick utan problem, men vid båda återlämningarna har det varit hopplöst nästan. Första gången höll jag på i 10 minuter och vevade upp och ner samtidigt som jag höll i handtaget. Tillslut lossnade den utan att jag tyckt jag gjort något annorlunda.

Vid andra tillfället höll jag på som gången innan. Efter 10 minuter hämtade jag hjälp och det blev lika för den andra kvinnan när hon försökte, men vid ett tillfälle fortsatte vi hissa upp och helt plötsligt släppte det igen.

Saker jag försökt med, är att köra fram något efter parkeringen (backas på plats) så att den inte är ihoptryckt när jag försöker koppla ifrån. Jag har också sett till att transporten står rakt bakom bilen.

Det som händer när jag försöker koppla ifrån är att släpet lyfter bilen och då avbryter jag och hissar ner igen och börjar om. Vid det andra tillfället när jag hade hjälp lyfte släpet bilen en bit men när vi fortsatte veva så släppte den.

Den delen som sitter över kulan (kallas det handsken?) har vid båda tillfällena suttit något snett (vridet) över kulan, men jag har rätat upp det med handkraft (trodde det kunde ha med saken att göra, men gjorde ingen skillnad).

Jag ska köra i mörker och kyla nästa gång och tycker inte det är roligt att stå och kämpa för att få av släpet så nu undrar jag om jag kan få något tips!
 
Mitt släp kan vara lite kinkigt precis på det sättet, det som fungerar för mig är att lyfta handtaget först och hålla det upplyft medan jag vevar upp draget. Kolla också att allt som går att smörja på kulhandsken är smort :)
 
Vi har ett som är väldigt trögt i själva sprinten som låser handsken på kulan. Det finns två lägen på handsken (det ska det inte göra), men lyfter man bara till det första så får man inte av släpet. Lyfter man den där sista mm så släpper det. Jättekinkigt och väldigt irriterande.
 
Mitt släp kan vara lite kinkigt precis på det sättet, det som fungerar för mig är att lyfta handtaget först och hålla det upplyft medan jag vevar upp draget. Kolla också att allt som går att smörja på kulhandsken är smort :)

Kan man göra på något annat sätt alltså (du skriver att det fungerar om man först lyfter handtaget - det trodde jag var A och O). Innebär det att jag alltså kan prova att veva först en bit och sedan lyfta handtaget?
 
Vi har ett som är väldigt trögt i själva sprinten som låser handsken på kulan. Det finns två lägen på handsken (det ska det inte göra), men lyfter man bara till det första så får man inte av släpet. Lyfter man den där sista mm så släpper det. Jättekinkigt och väldigt irriterande.

Kan ju vara något sånt, jag tycker jag lyfter handtaget till max, men det är jobbigt att göra det samtidigt som jag vevar så det kanske gör att jag inte klarar de där sista millimetrarna....?
 
På mitt är det enklast att veva ett halvt varv och sedan lyfta handtaget maximalt framåt. Sambon som är starkare än mig fixar det ändå men jag har inte den extra styrkan för att få upp handtaget helt innan jag har vevat lite.
 
Kan man göra på något annat sätt alltså (du skriver att det fungerar om man först lyfter handtaget - det trodde jag var A och O). Innebär det att jag alltså kan prova att veva först en bit och sedan lyfta handtaget?
Andra släp än mitt eget har jag iaf kunnat börja veva en bit och sen lyfta handtaget. Testa alla varianter vetja :)
 
Kan ju vara något sånt, jag tycker jag lyfter handtaget till max, men det är jobbigt att göra det samtidigt som jag vevar så det kanske gör att jag inte klarar de där sista millimetrarna....?
Mycket möjligt att det är så. Det syns inte/märks inte de där sista milimetrarna men det gör såklart skillnad.
 
Jag sätter mig på bilen om det kärvar, och gungar medan jag vevar. :D

Aha, bra tips. Vet inte om det går att få till så lätt bara, det är en modern bil utan utstickande kofångare (ser framför mig att jag står på ett ben, med det andra inne i den öppna bakluckan, den är ganska högt upp - är en halvkombi, och samtidigt vevar och håller upp handtaget). :laugh:
 
Andra släp än mitt eget har jag iaf kunnat börja veva en bit och sen lyfta handtaget. Testa alla varianter vetja :)

Aha, det ska testas! Det var nog trots allt det vi gjorde sist (jag vevade och släpet lyfte bilen och den andra kvinnan tog i med båda händerna på handtaget). Det blir lättare att få upp handtaget helt om jag inte ska veva samtidigt antar jag.
 
Aha, det ska testas! Det var nog trots allt det vi gjorde sist (jag vevade och släpet lyfte bilen och den andra kvinnan tog i med båda händerna på handtaget). Det blir lättare att få upp handtaget helt om jag inte ska veva samtidigt antar jag.
Veva inte så högt att bilen lyfter, det sliter i onödan på kula och handske, det räcker med ett halvt varv så går det lätt :)
 
Veva inte så högt att bilen lyfter, det sliter i onödan på kula och handske, det räcker med ett halvt varv så går det lätt :)

Då försöker jag det, men tycker att det är lite svårt att se exakt när stödhjulet verkligen STÅR på backen, men ser jag att bilen lyfter så ska jag sänka lite först förstår jag.
 
När handtaget viks upp så ska det ofta vara tryck på kulan, dvs lyfter man med stödhjulet först och försöker lossa handsken sen så släpper inte låskläppen inne i handsken, handtaget följer med och öppnar mer och mer när släpet höjs. Men det krävs att skruven till städhjulet fungerar och är väl smort så det går att veva med en hand medan den andra håller i handtaget till handsken.
Kärvar det sen dessutom för att det inte är rengjort och smort inne i handsken så blir det inte bättre. Ett tjuvtrick då är att antingen prova att vrida på handsken lite eller att knacka lita på var sida.
Är släpet hyrt ska det definitivt sägas till om problemet så de som hyr ut det kan få det åtgärdat!
 
Vevar du för mycket så bilen lyfter är.det svårare att öppna handtaget, veva bara något varv innan du lyfter handtaget. Lycka till :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Drar du parkeringsbromsen innan du fått loss kroken? Vårt stora släp kan vara trögt att få av ibland (väldigt tungt även tomt) och tycker det blir ännu trögare om parkeringsbromsen är dragen. Ibland funkar det att lägga tyngd/stå på kroken. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp