Få av släpet från bilen?

Kan man göra på något annat sätt alltså (du skriver att det fungerar om man först lyfter handtaget - det trodde jag var A och O). Innebär det att jag alltså kan prova att veva först en bit och sedan lyfta handtaget?
Ja, veva upp så bilen hänger i släpet, lyft handtaget och släpper det inte då så ge det hela en välriktad spark. Funkar alltid och så får jag göra på mitt eget släp, först veva för långt, sen lyfta handtaget, ta ett steg bakåt och ge det en spark.
 
Veva inte så högt att bilen lyfter, det sliter i onödan på kula och handske, det räcker med ett halvt varv så går det lätt :)
Nej det "sliter inte" på mekanismen, den tål detta med råge hur många gånger som helst för den är gjord för att tåla omild behandling.

McG - hela grannskapets släpfixare.
 
Nej det "sliter inte" på mekanismen, den tål detta med råge hur många gånger som helst för den är gjord för att tåla omild behandling.

McG - hela grannskapets släpfixare.
Självklart ökar slitaget om man hanterar det hela omilt. Jag ser hellre att den omilda behandlingen som kula och handske utsätts för vid körning klaras av än att mina hästar råkar illa ut för att handsken blivit dålig av omild behandling när den inte ens är av nöden tvungen.

En släpfixare som resonerar som du hade inte kommit i närheten av mitt släp. Jag är rädd om mina hästar och vet att inget håller förevigt.
 
Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen.

Vid första hyrningstillfället hämtade jag transporten dagen innan och behövde då koppla isär det och bilen hemma och det gick utan problem, men vid båda återlämningarna har det varit hopplöst nästan. Första gången höll jag på i 10 minuter och vevade upp och ner samtidigt som jag höll i handtaget. Tillslut lossnade den utan att jag tyckt jag gjort något annorlunda.

Vid andra tillfället höll jag på som gången innan. Efter 10 minuter hämtade jag hjälp och det blev lika för den andra kvinnan när hon försökte, men vid ett tillfälle fortsatte vi hissa upp och helt plötsligt släppte det igen.

Saker jag försökt med, är att köra fram något efter parkeringen (backas på plats) så att den inte är ihoptryckt när jag försöker koppla ifrån. Jag har också sett till att transporten står rakt bakom bilen.

Det som händer när jag försöker koppla ifrån är att släpet lyfter bilen och då avbryter jag och hissar ner igen och börjar om. Vid det andra tillfället när jag hade hjälp lyfte släpet bilen en bit men när vi fortsatte veva så släppte den.

Den delen som sitter över kulan (kallas det handsken?) har vid båda tillfällena suttit något snett (vridet) över kulan, men jag har rätat upp det med handkraft (trodde det kunde ha med saken att göra, men gjorde ingen skillnad).

Jag ska köra i mörker och kyla nästa gång och tycker inte det är roligt att stå och kämpa för att få av släpet så nu undrar jag om jag kan få något tips!

Är dragkulan infettad ordentligt? Är den torr eller lite fett på så kan det kärva ordentligt när man ska koppla loss. Kan kanske behöva ta lite spray smöj o spraya upp i kulhandken. Den ksnske är helt smörjtorr? Då kärvar det också när man ska koppla loss. O ävrn på k bland.

Min transport måste dragkulan på bilen vara ordentligt infettad med smöjfett. Annars är det mycket svårt att lossa kulhansken. O hantaget på kulhansken lyftes uppåt frammåt på mitt släp samtidigt som jag vevar ned stödhjulet.

Våran andra släpkärra räcker det att lyfta hantaget på kulhansken uppåt o veva ner stödhjulet samtidigt.
Så det är väldigt olika.
 
Nej det "sliter inte" på mekanismen, den tål detta med råge hur många gånger som helst för den är gjord för att tåla omild behandling.

McG - hela grannskapets släpfixare.

Man ska allt va lite rädd om kulhanske o drag det sliter på kopplingen i hansken o en dag är den så sliten att det inte kopplar i hop ordentligt. Har man då otur märker man inte stt det inte kopplat i hop ordentligt ich tappar transporten. Har man tur är trsnsporten tom.

Därför lånar jag inte ut min transport. Man vet aldrig hur människan som lånat den behandlat transporten.
 
Självklart ökar slitaget om man hanterar det hela omilt. Jag ser hellre att den omilda behandlingen som kula och handske utsätts för vid körning klaras av än att mina hästar råkar illa ut för att handsken blivit dålig av omild behandling när den inte ens är av nöden tvungen.

En släpfixare som resonerar som du hade inte kommit i närheten av mitt släp. Jag är rädd om mina hästar och vet att inget håller förevigt.
Nej jag har ju inte hållit på med släp sen från mitten på 70-talet och framåt och haft egna släp lika länge samt servat och lagat alla sorters personbils och lastbilssläp och kopplingar så vad vet jag?

Att Svenne Banan tappar släpet beror endast på att Svenne Banan inte vet hur en dragsko fungerar och har inget med omild behandling att göra, dragskor är gjorda för att tåla omild behandling så en lätt spark är peanuts mot vad den utsätts för när släpet är lastat, den är ju för f*n inte gjord av glas heller.
 
Man ska allt va lite rädd om kulhanske o drag det sliter på kopplingen i hansken o en dag är den så sliten att det inte kopplar i hop ordentligt. Har man då otur märker man inte stt det inte kopplat i hop ordentligt ich tappar transporten. Har man tur är trsnsporten tom.

Därför lånar jag inte ut min transport. Man vet aldrig hur människan som lånat den behandlat transporten.
Du har fel, enda sättet att tappa släpet är att få låsklacken att låsa när man sänker ner dragskon på kulan så dragskon hamnar låst ovanpå kulan. När man kopplar släp ska man alltid se till att dragskon glider ner på kulan utan att vidröra låsklacken, är man sen osäker känner man med fingrarna att låsklacken ligger nedanför kulan mot kulhalsen. Att "slita ut" en dragsko genom att ge den en lätt spark är fullständigt omöjligt.
 
Det jag tror är vanligaste orsaken förutom bristande underhåll med rengöring och smörjning, är att det backats på handsken när det ska kopplas. Må vara de inte är av glas, men där är bara sketen plåt i många av dem idag.
Så på så vi tt sparka eller att knacka med hammare är nog inte farligt - felet är redan där när det behövs. Men det behöver åtgärdas och enklast är att bara byta ut. Ofta är själva handsken inte särskilt dyr heller även om där finns sådana med som kostar en bra slant. Fast åandrasidan har jag inte varit med om att dessa har krånglat något särskilt.
 
Backa på handsken är ingen fara, man märker snabbt att man har närkontakt och ska man mula materialet även om det bara är sketen plåt så måste man ha fart och trycka ihop glidröret till bromsen samt ha handbromsen åtdragen. Långt innan det händer har kulhandsken glidit åt sidan och sitter djupt inne i plastkofångaren. Att kvadda en kulhanske genom vanlig påbackning går inte. Det som får kulhandskarnas låsmekanism att ge upp är bristande smörjning och framför allt bristande rengöring från sandblandat gammalt smörjmedel som mer liknar gammalt tuggummi, en tvätt av alla delar med diesel och så ny insmörjning med nytt fett då kärvar det inte mer och det bör göras årligen.
 
Är dragkulan infettad ordentligt? Är den torr eller lite fett på så kan det kärva ordentligt när man ska koppla loss. Kan kanske behöva ta lite spray smöj o spraya upp i kulhandken. Den ksnske är helt smörjtorr? Då kärvar det också när man ska koppla loss. O ävrn på k bland.
Det här var felet på min då den kärvade. En omgång fett på kulan och det går helt plötsligt som ingenting att koppla ifrån.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Backa på handsken är ingen fara, man märker snabbt att man har närkontakt och ska man mula materialet även om det bara är sketen plåt så måste man ha fart och trycka ihop glidröret till bromsen samt ha handbromsen åtdragen. Långt innan det händer har kulhandsken glidit åt sidan och sitter djupt inne i plastkofångaren. Att kvadda en kulhanske genom vanlig påbackning går inte. Det som får kulhandskarnas låsmekanism att ge upp är bristande smörjning och framför allt bristande rengöring från sandblandat gammalt smörjmedel som mer liknar gammalt tuggummi, en tvätt av alla delar med diesel och så ny insmörjning med nytt fett då kärvar det inte mer och det bör göras årligen.
Hörre du!
Det är ingen skröna, har både fått mitt egna släp havererat på det viset och lyckats haverera släp på det sättet. Tyckte ett tag det var bekvämt att känna mig för var kulan var så lät handsken vara så den tog i kulan med nån cm, men efter att lastat ur lite från flaket så slog det i kanten istället. Inte verken fort eller hårt.
Det får vara hur det vill med det men den var inte sig själv efter det, vart skevt och kunde bara tas loss om man vred handsken med en plankstump under handtaget. Har svårt att tro att annat fel skulle tillkommit just då som av en slump, skiten byttes sen och problemet har inte kommit tillbaka (bär mig inte åt så numer).
 
Minns att de hade ett sådant släp i stallet jag stod i innan. Vet jag lånade det någongång när mitt var på verkstad och det var hopplöst att få av bilen. Skulle ställas av på grusplan.. efter lite envist meckande hit och dit släppte det till slut, minns tyvärr inte exakt vad jag gjorde, mer än att jag sa till ägaren om problemet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När handtaget viks upp så ska det ofta vara tryck på kulan, dvs lyfter man med stödhjulet först och försöker lossa handsken sen så släpper inte låskläppen inne i handsken, handtaget följer med och öppnar mer och mer när släpet höjs. Men det krävs att skruven till städhjulet fungerar och är väl smort så det går att veva med en hand medan den andra håller i handtaget till handsken.
Kärvar det sen dessutom för att det inte är rengjort och smort inne i handsken så blir det inte bättre. Ett tjuvtrick då är att antingen prova att vrida på handsken lite eller att knacka lita på var sida.
Är släpet hyrt ska det definitivt sägas till om problemet så de som hyr ut det kan få det åtgärdat!

Förstår jag rätt att jag kan prova knacka (med något hårt får jag förmoda?) på handsken när jag hissat stödhjulet en bit och håller handtaget är upplyft?

Jag har trott JAG gjort något fel vid bortkopplingen så har inte tänkt på att säga till, men ska göra det om problemen kvarstår nästa gång.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Drar du parkeringsbromsen innan du fått loss kroken? Vårt stora släp kan vara trögt att få av ibland (väldigt tungt även tomt) och tycker det blir ännu trögare om parkeringsbromsen är dragen. Ibland funkar det att lägga tyngd/stå på kroken. :)

Vågar inte koppla ifrån det utan att ha handbromsen åtdragen på släpet. Är alldeles för rädd om bilen för att riskera att det rullar på den.

Ska ta med mig tipset om att stå på kroken (inte klara man det samtidigt som man vevar dock?).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, veva upp så bilen hänger i släpet, lyft handtaget och släpper det inte då så ge det hela en välriktad spark. Funkar alltid och så får jag göra på mitt eget släp, först veva för långt, sen lyfta handtaget, ta ett steg bakåt och ge det en spark.

Ska prova det som sista åtgärd, absolut, men när du sparkar till - då har du alltså släppt handtaget?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är dragkulan infettad ordentligt? Är den torr eller lite fett på så kan det kärva ordentligt när man ska koppla loss. Kan kanske behöva ta lite spray smöj o spraya upp i kulhandken. Den ksnske är helt smörjtorr? Då kärvar det också när man ska koppla loss. O ävrn på k bland.

Min transport måste dragkulan på bilen vara ordentligt infettad med smöjfett. Annars är det mycket svårt att lossa kulhansken. O hantaget på kulhansken lyftes uppåt frammåt på mitt släp samtidigt som jag vevar ned stödhjulet.

Våran andra släpkärra räcker det att lyfta hantaget på kulhansken uppåt o veva ner stödhjulet samtidigt.
Så det är väldigt olika.

Vad är ordentligt infettad? Jag fettar alltid innan med ett universalfett vi har hemma (köpt på macken för evigheter sen) men jag tar ju inga mängder. Före infettningen har kulan varit snustorr och jag sätter väl på ungefär som man gör med ett lypsyl på läpparna om du förstår jämförelsen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vad är ordentligt infettad? Jag fettar alltid innan med ett universalfett vi har hemma (köpt på macken för evigheter sen) men jag tar ju inga mängder. Före infettningen har kulan varit snustorr och jag sätter väl på ungefär som man gör med ett lypsyl på läpparna om du förstår jämförelsen.
Mekanismen inne i handsken mår bra av att vara rengjord nån gång emellanåt, samt efter det infettad.
Kulan mår bra av att vara infettad.
 
Behövs inte mycket fett om det görs regelbundet.
Om det är sådan kula som ska fettas - har aldrig råkat ut för andra men de lär finnas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp