Få bort blåspray?

Celia

Trådstartare
Hej. Jag har haft en liten incident med blåspray, en trasig flaska som hamnat inne i min lägenhet vilket har lett till att halva lägenheten är blå. Detta inkluderar golv, tapeter (vita), köksluckor (vita) osv. Samt ett antal plagg i olika färger som nu mer är blåa...

Finns det något som kan ta bort blåspray? Utan att förstöra köksluckor osv. Behöver verkligen hjälp!!
 
Alltså... förlåt... men jag kan se det framför mig :rofl:

Tapeter och kläder skulle jag nog säga är helt kört. Har (stall-)kläder som flera år senare fortfarande har blå fläckar efter att ha blivit utsatta, men då har jag iofs inte försökt jättenoga, det är ju ändå slit och släng-kläder.

På luckorna och golvet skulle jag prova med såndär mirakelsvamp (finns på färgaffären) eller gå till affären och botanisera bland rengörings-sprayflaskorna, där borde det ju vara lite lättare att få bort beroende på vad det är för material.

Har du kollat om det går på hemförsäkringen?
 
Prova med aceton kanske? Det funkade för mig när ett par skitungar klottrat på min ytterdörr med permanent tusch.
 
Aceton fungerar iaf på händer, men testa på en liten yta så underlaget tål det. Målade skåpluckor kan bli flammiga av aceton.
Kanske kan kemiskt ren bensin funka?

Dock tror jag tyvärr det är kört att få bort allt. Har du drulle på hemförsäkringen?

Kläderna är körda - inte ens koka i klorin tog bort det här...
 
Hej. Köksluckorna gick tack och lov att rädda då det inte hann fara allt för mycket på dessa. Tapeten är numer vit med lila stänk, förhoppningsvis anses det vara modernt någonstans i världen..

Med hjälp av mängder av vanish och galltvål kunde den ena koftan (i en mörk gråaktig nyans) att rädda, men det bet tyvärr inte på de andra plaggen.

Kvar på golvet är tre lila fläckar, stora som mynt ungefär. Har provat med ALLT på dessa fläckar känns det som. Klorin, rengöringsmedel, vanish, galltvål, nagellacksborttsgning, svinto - you name it. Dom går bara inte bort! Tack och lov att det bara är dessa tre fläckar kvar, från början täckte blåsprayet ett område på ungefär en meter i längd och två, tre decimeter i bredd...

Seriöst, hur mycket rymmer ens en så liten flaska?!?! Tusen tack för all hjälp iallafall. Får se om det kanske går bort med ännu värre medel men jag börjar ge upp hoppet.. Ska kolla upp det där med hemförsäkringen, givetvis var det i min pojkväns lägenhet som allt detta skedde, så jag ska prata med honom och be han kolla upp det.
 
Hade lånat ut min flaska blåspray till farmor som tänkte prova det på deras hund som har haft ett sår som aldrig ville sluta blöda.. Igår fick jag tillbaka flaskan, inlindad i en plastpåse och då fanns det inte en droppe blåspray i påsen. Stoppade denna påse (som var ordentligt igenknuten) i en annan plastpåse, där jag även hade diverse olika kläder och imorse när jag skulle ta ut en av tröjorna som var där i så möttes jag av en blålila sjö i påsen...

Så jag tog upp påsen och tänkte stoppa den i diskhon för att försöka få ut kläderna utan att få blåspray överallt, men då började även den påsen rinna igenom och FORT gick det. Som om jag skruvat av korken på flaskan och hällt den upp och ned!!

Så när jag skyndade mot diskhon hann det skvittra på typ allt som kom min väg... Så ja.. Aldrig mer blåspray i hemmet!!
 
Usch, blåspray är skit. Använder aldrig det, helt omöjligt att få bort båda från hästar, kläder och inredning! Som du märkt, stackare.

Kan du kanske möblera om och ha en matta över fläckarna på golvet och någon möbel eller tavla som döljer väggen?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 319
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej! Köpte en 6 årig tik för ca 2 månader sedan, hon var uppfödd av ägaren och har enligt ägaren/uppfödaren alltid varit "speciell". Med...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 745
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 922
Senast: hastflicka
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 687
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp