Få bort gräs i paddock

cello

Trådstartare
Har precis flyttat till en gård med en paddock som är full av gräs. När jag sökt har jag bara hittat rådet att dra upp allt för hand, och det känns inte rimligt eftersom den i princip är full av gräs. Finns det något annat sätt? Vad som helst som inte innebär typ flera veckors jobb på knä..
 
Jag är i samma situation och har samma fråga som dig så jag hoppas du får nåt bra svar! :D
Vi har försökt med en gammal harv efter traktorn, men det enda som hände var att den samlade upp en massa, och det var skitjobbigt att vända upp den och tömma var tredje meter.
Det vi funderat på är att ta vägskrapan och liksom skrapa bort svålen, men jag har inte vågat prova än. Antar att det kommer behövas några lass med ny sand sen :angel:
 
Vi använde roundup i våran som börjat växa igen, fick spruta flera ggr innan allt gav med sig - sedan försöker vi hålla efter för hand i kanterna innan det blir övermäktigt '09
 
Har precis flyttat till en gård med en paddock som är full av gräs. När jag sökt har jag bara hittat rådet att dra upp allt för hand, och det känns inte rimligt eftersom den i princip är full av gräs. Finns det något annat sätt? Vad som helst som inte innebär typ flera veckors jobb på knä..
Ni sprutar ogräset, sen är det bra att harva harva harva.
 
Spruta med roundup och harva och behandla igen utifrån det? Finns inget behov öht att rensa för hand utöver det?
 
Problemet med Round-up är att det inte bara är ogräset som riskerar att förgiftas (själv gillar jag inte heller att stödja företag av Monsantos sort)
Med salt måste man också vara beredd på att det kan ge skador på växter och djur utanför paddocken.
Det finns ogräsbrännare med gasolflaska på "pirra". De är väl egentligen tänkta för minder ytor, men kanske att man kan använda en större brännare på en vanlig gasolflaska? Det finns också ogräsrensare som använder vattenånga.
Sedan måste man förstås harva eller ta upp gräset på annat sätt.
Oavsett så tror jag att ni måste bereda er på en del arbete.
 
Vi hade samma problem även om det bara var halva paddocken som var igenväxt. Vi fick en bonde att harva paddocken - obs inte för djupt! så att inte (markmatta skadas + stenar kommer upp) - paddocken blev lite väl tung när den precis var nyharvad.

Det fick grästovorna att "släppa" - sen sladdade jag paddocken med ett armeringsgnät + stenar ovanpå & harvade med en mindre & äldre "harv" efter åkgräsklipparen eller med ponnyn med jämna mellanrum. På så sätt fick inte grästovorna fäste igen och torkade ut - obs detta gjordes i slutet av sommaren - sept. Jag har även gått med skottkärran ett antal gånger och "mockade" ut grästovor + stenar. Har även gått med en ogräshacka och hackat upp gräs som jag sett börja växa på sina ställen. Nu äntligen börjar paddocken se ut som en vanlig paddock med "vanligt underhållsbehov" men det har tagit både tid & en hel del jobb :p

Vet inte om det finns någon bättre Quickfix :p
 
Där har du en poäng, det tar inte lång tid innan gräset vissnar och dör under plast. Det räcker med några veckor på våren, sen borde det vara lätt att harva upp tuvorna.

Ja då är det ju ännu smidigare, jag var osäker på hur länge gräsets rötter skulle överleva och tog därför i med "en säsong". Men om det räcker med några veckor på våren så :D. Då är det enda jobbiga för TS att köpa/låna nog mycket ljustät plast...
 
Jag hade saltat, då blir ni både av med ogräset och det går även via saltning att hålla banan tina längre alt. hela vinter beroende på vart i Sverige du bor.

/Camilla
 
En gissning är att underlaget är gammalt och sviktlöst. Finns det med i budgeten skulle nog underlaget bytas. Är det tillräckligt gammalt spelar det mindre roll om du harvar, ett regn och det är fotbollsplan igen.
 
En gissning är att underlaget är gammalt och sviktlöst. Finns det med i budgeten skulle nog underlaget bytas. Är det tillräckligt gammalt spelar det mindre roll om du harvar, ett regn och det är fotbollsplan igen.

Hur gammal är gammal? :) Jag vet att den är ca 6 år gammal, men kanske inte gjord helt perfekt från början. Funderar på att göra om den helt så småningom, men just nu är det mest snabblösning som gäller.

Den är hård, men räcker det inte med nytt lager överst då? Den ska väl vara hård under?
 
Grannen gjorde så här: Roundup en gång och sedan harvning ett antal gånger. Mycket ogräs och även sten att plocka bort, men banan var ganska snart ridbar.
Hon har efter det harvat ganska ofta, med en gammal "pinnaharv" efter fyrhjulingen. Plockar lite sten emellanåt, men banan är fin. Visst kommer det lite ogräs när det regnar, men några rundor med harven så är det ok. Vet att en bonde i byn har kört över den med en djupharv ett par gånger också.
Det är en ridbana med ganska många år på nacken, men den fungerar riktigt bra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 943
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp