Få bort myrbo

Mirre

Trådstartare
Har upptäckt ett myrbo precis utanför ytterdörren. Drog bort ogräs där idag och det var rena myrfontänen :wtf: Bara vällde upp svartmyror, hur får jag bort dem?
 
Eller inte.

Testade det och det gav noll effekt. De bara flyttade på sig lite.

Däremot har jag haft stor hjälp av en sorts Myrr som ser ut som rosa strössel. Myrorna tror det är ägg och drar ner dem i boet. Och dör.

På våra myror fungerar det iallafall. De har inte kommit tillbaka på flera år.
 
Eller så försöker man hitta ett annat sätt än massmord, och lyckas man inte med det får man inse att man inte har ensamrätt till naturen.
 
Eller så försöker man hitta ett annat sätt än massmord, och lyckas man inte med det får man inse att man inte har ensamrätt till naturen.
Nej men till mitt hus har jag det och jag vill inte få in dem. De får snällt hålla sig ute.
Har du något konkret förslag på hur man får bort myrorna kanske?

@tanten kan man använda det medlet när man har katt? Vill inte att hon ska riskera att få i sig nåt farligt.

@TinyWiny funkar det alltså?
Borde inte söt saft snarare dra till sig myror?
 
@Mirre: Det bästa jag testat är Raid myrpulver (billigast på ÖoB). Jag har katter och de låter bli pulvret (givetvis har jag hållit koll och har inte heller sprinklat överallt).

Det är inte alls kul att behöva utrota något med kemikalier men jag tänker inte låta mitt hus bli förstört heller.

Vad gäller Fun Light är det inte det lockeffekten av det söta som är intressant, aspartamet fungerar som ett nervgift för myrorna :crazy: dvs man ska nog inte använda varianten med stevia.
 
@Mirre: Det bästa jag testat är Raid myrpulver (billigast på ÖoB). Jag har katter och de låter bli pulvret (givetvis har jag hållit koll och har inte heller sprinklat överallt).

Det är inte alls kul att behöva utrota något med kemikalier men jag tänker inte låta mitt hus bli förstört heller.

Vad gäller Fun Light är det inte det lockeffekten av det söta som är intressant, aspartamet fungerar som ett nervgift för myrorna :crazy: dvs man ska nog inte använda varianten med stevia.
Ok ska kolla upp det medlet.
Har en kompis som fick in myror i huset, de åt sig igenom husväggen totalt. Inte jättetrevligt med myror överallt.

Oki det är så det funkar alltså.
Kanske vore nåt det också, riskfritt för katt och barn alla fall :p
 
Vatten brukar fungera alldeles ypperligt. Vattna ordentligt två gånger om dagen i en vecka så kommer de flytta.
 
Vatten brukar fungera alldeles ypperligt. Vattna ordentligt två gånger om dagen i en vecka så kommer de flytta.

Tyvärr har det inte fungerat hos mig. De struntade totalt i att jag vattnade stacken (den stod för nära huset) och då hade jag även slagit ner ett spett innan som fick stå kvar under vintern (det gör att det ska frysa djupare ner i stacken).

Raid pulver är det enda som fungerat (det var bättre än Myrrh).
 
Vi kör på myrmedel. Inomhus i myrdosor, utomhus pulver eller pellets. Det finns olika varianter. Vi har så himlans gott om myror vid torpet och de får faktiskt bo nån annanstans än i äppelträdens rötter så träden dör. vatten vara effektivt och värt att testa först.
 
@Mirre Just eftersom vi har katter och hund och myrorna var precis i entrén där de var tvungna att gå så ville jag prova något som var ofarligt för dem först. Jag läste då någonstans att fun light (inte den med stevia) kan fungera vilket det gjorde alldeles utmärkt. Det drog inte till sig vare sig fler myror eller några flygfän.
 
Vatten brukar fungera alldeles ypperligt. Vattna ordentligt två gånger om dagen i en vecka så kommer de flytta.
Bara det inte blir som med stackmyrorna här. Förra ägaren hade försökt utrota stacken och de flyttade in under yttertrappen istället....

Flyttar myrorna till oönskat ställe så kan det bi otrevligare än om de fått vara kvar.
Här har de velat vara i mina blomkrukor inomhus och jag har fått strö myrr på samtliga fönsterbrädor. Kanske flyttade de in för att det regnat oavbrutet utomhus?
Vatten har uppenbarligen inte hjälpt här. Regnet har inte stört svartmyrorna. de bygger högar i gräsmattan hela tiden ändå. Om de alltså inte försöker komma inomhus då...

Sedan tog jag obetänksamt in en bukett pioner härom veckan. Myror älskar pioner och mycket riktigt hade jag hela köksbordet fullt nästa morgon :meh:
 
aspartamet fungerar som ett nervgift för myrorna :crazy:

Precis som andra insektsbett med andra ord. De allra flesta preparat verkar genom att störa jonflödet i cellerna. Vi "tål" medlen tack vare vår kroppstemperatur och enzymer.

@Mirre
Kolla hemförsäkringen. Det brukar finnas ett skadedjursskydd (beroende på bolag och försäkringens omfattning) där svartmyra ingår.

Om ni hittat boet går det gräva bort. Det är bökigt men det går.
Har dålig koll på vad för medel som finns att köpa och var, och beroende på om du vill utrota eller bara hindra att myrorna tar sig in får man välja lite olika. Swirr pulver går att blanda med vatten (dvs det tål regn) och kan användas för att få ihjäl hela bon. Innehåller en neonikotinoid, så inget man ska använda i onödan. En personlig favorit är kisel (MyrNix) men det kräver uppehållsväder och tålamod. Verkar genom att torka ut myrorna, ofarligt för människor och husdjur. Man blir lite törstig bara.

Som yrkesutövare hade jag förmodligen vattnat med Swirr eller Aqua-py (klass 2, endast yrkesmässigt bruk).
 
Många svar så kör ett allmänt svar till alla :p
Kanel strödde vi på så fort vi upptäckte det och har alla fall inte fått in några myror,
Verkar som att det har minskat lite på myrmängden också, ska kolla när jag kommer hem.
Kanske räckte det med kanel, annars får vi testa något annat av förslagen här. :)
 
Jag trodde att jag hade testat det mesta för att kemikaliefritt få bort myrorna ur mitt växthus, men tänk på underbart Buke är. Ska köpa mig en säck med kanel nu och testa!! :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ätit minipiller i flera år för att ta bort mensen eftersom jag inte klarar av att ha mens. Det ger mig en fruktansvärd ångest...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
837
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 115
Senast: skiesabove
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 920
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp