Få en spänd häst på tygeln

AmandaLarsson

Trådstartare
Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska högt upp. Han blir ju mjukare i sidorna känns det som iaf när han går på tygeln för då är han lättare att ställa till höger & vänster. Men jag vet inte hur jag ska få honom att gå på tygeln för han är väldigt känslig i munnen också. När jag gör t.ex. skänkelvikn eller framdelsvändningar så böjer han på nacken för han blir lösgjord men han tar upp huvudet igen sen men jag vill ju att han böjer på nacken "hela tiden". Jag är inte så bra på att ha stöd heller för jag vet inte hur hårt jag ska hålla i tygeln.. När jag också gör halvhalter så tar han bara upp huvudet typ högre, det funkar inte hur mjuk jag änn blir. Och om jag ska göra en liten volt tex så måste jag börja plocka på innertugel för han blir inte tillräckligt böjd eftersom huvudet är rakt ut och uppåt..
En annan tjej som sköter honom rider hnm skit bra utan att hon nästan gör något så typ dansar han fram som en dressyrponny :/
Skulle vara glad om jag fick svar☺️
 
Senast ändrad:
fortsätt jobba på, det är sådär när man börjar lära sig rida hästar på tygeln, då kan de jobba bra just i någon övning men så "tappar" man det lite när man går ur övningen. Ju mer du rider och tränar desto mer kommer du få känslan för samspelet mellan hjälperna. Det finns inga genvägar tyvärr, bara hårt slit och ambition :)
 
Hej! Jag rider i en inriktnings grupp på måndagar. Där rider jag en häst som heter Cazim och han är sjukt spänd och har huvudet ganska högt upp. Han blir ju mjukare i sidorna känns det som iaf när han går på tygeln för då är han lättare att ställa till höger & vänster. Men jag vet inte hur jag ska få honom att gå på tygeln för han är väldigt känslig i munnen också. När jag gör t.ex. skänkelvikn eller framdelsvändningar så böjer han på nacken för han blir lösgjord men han tar upp huvudet igen sen men jag vill ju att han böjer på nacken "hela tiden". Jag är inte så bra på att ha stöd heller för jag vet inte hur hårt jag ska hålla i tygeln.. När jag också gör halvhalter så tar han bara upp huvudet typ högre, det funkar inte hur mjuk jag änn blir. Och om jag ska göra en liten volt tex så måste jag börja plocka på innertugel för han blir inte tillräckligt böjd eftersom huvudet är rakt ut och uppåt..
En annan tjej som sköter honom rider hnm skit bra utan att hon nästan gör något så typ dansar han fram som en dressyrponny :/
Skulle vara glad om jag fick svar☺️
Be din ridlärare om hjälp! Det är det vi är till för :up:
 
"böjer på nacken för att han blir lösgjord" ?!
En häst som är lösgjord går på tygeln, det är liksom resultatet av lösgjordheten.
Du är intresserad av att lösgjöra hästen, att rida på en helt lösgjord häst är få förunnat. Att lösgjöra en ridskolehäst som du rider en gång i veckan skulle jag vilja säga är i princip omöjligt. Men du kan alltid jobba med lösgjörande övningar för att komma så långt du kan.

För att göra det gör du som @RostKaptenen skriver, ber din ridlärare om hjälp.
 
Sitter på en liknande ridskolehäst ibland. För det mesta känns det som jag 700 kg under och bakom mig och absolut ingeting framför mig. Skitäcklig rent ut sagt.
Det som gäller är att rida med sitsen. Man får nästan sitta och tänka sits, sits, sits. ALLT du gör skänkelvikning, halvhalt, volt mm ska göras med skänkel, sits och vikt. Det sista du vill är att få hästen "böja på nacken". Du måste komma åt bakbenen. Det du söker är framåtbjudning inte lösgörande, lösgörande kommer senare när du har en ärlig framåtbjudnig (vilket inte är att ponnyn springer fortare vilket många tror)
"Är huvudet i luften är bakbenen kvar i stallet" var det en tränare som till mig en gång
 
Som andra sagt. Prata med din ridlärare som faktiskt ser vad som händer. Genereöla råd via forum kan aldrig bli annat än just generella.
Med det sagt så tror jag du ska öva på två saker.
1. Göra halvhalter med sitsen där tygeln bara är mycket lätt understödjande.
2. Jobba på kontakten via tygeln. Om du är osäker där blir det lätt antingen spänt eller glappande, gärna i kombination. Det utgångsläget fungerar aldrig bra för att få en avslappnad häst.
 
Jobba mycket lösgörande, min häst är gärna spänd och duktig på att "böja nacken", men när resten av kroppen fortfarande är spänd går han inte i form även om "huvudet är i rätt läge", jag får jobba mycket lösgörande, mjukande, volter och sidorörelser brukar hjälpa för att få honom mer mjuk och avslappnad så han kan gå i korrekt form med hela kroppen :)
 
Jag skulle säga tvärtom mot flera ang "halvhalter" .

En så grön ryttare som rider hästen i fråga en gång /vecka dvs hästen aldrig blir/är lösgjord utifrån det, så på Ridskole basicnivå är halvhalter lite märkligt att öht instruera ryttare om i första hand .

Innan hästen av ryttaren över lag grundmässigt kan ridas på framåt med jämt stöd i handen och framåt för hjälperna grundmässigt och förblir jämn i stödet även vid växlande av varv på mjuka spår osv så blir "halvhalter" extremt överkurs för att inte säga blir helt galet eftersom så gröna ryttare på hästarna aldrig kommer ifrån att en "halvhalt" då sker via munnen.

Avsett eller ej så blir det ju så eftersom inga hjälper går igenom . Så ren överkurs att understryka halvhalters vikt för en så grön ryttare på en häst som redovisas och rids av ryttaren på måndagarna.

Så nej.
 
Senast ändrad:
Då jag red på ridskola tyckte jag det var svårt att jobba igenom helt, blir oftast att man inte kan göra det som behövs för att lösgöra en stel och för ryttaren ovan häst då man ska ta hänsyn till alla andra och inte kan sitta och traggla på voltspår eller göra övergångar hela tiden. Man fastnar oftast i samma tempo som alla andra på 4kantsspåret och blir distraherad av att folk är i vägen när man väl börjar komma igång ;).

Men det jag fokuserade mest på på ridskolan för att lösgöra hästen och aktivera rumpan/bakbenen. Det var att fokusera på vägen, så rakriktningen och alla böjda spår var precis som planerat och att jag verkligen red i varje steg med stabil hand, noga med både eftergift och drivning i skänkel, att jag höll koll på min och hästens balans så att vi gick rakt och inte föll utåt eller inåt osv.

Huvudets placering kan man skita i, får du hästen att gå stabilt, med bra takt och tempo och att den följer dina hjälper så kommer form och allt sånt automatiskt när ni väl gör rätt :).
Men angående tygelkontackt och hur du ska rida just den hästen får du prata med ridläraren om :), det är det hen är till för och vad ni betalar för ^_^.
 
Att det skulle vara omöjligt att lösgöra en ridskolehäst som man rider en gång i veckan köper jag inte. Det beror ju helt på individen ifråga samt hur bra den rids övriga dagar. Är lite trött på fördomar om både ridskoleryttare och -hästar. Men i TS fall tror jag att det är en lång resa dit, då man hör på frågeställningen att grunderna brister.
Till TS; du tänker i helt fel ordning. Hästen går på tygeln när den är mjuk och lösgjord - inte tvärtom. Det är först när hästen är loss och arbetar korrekt, som den KAN gå på tygeln. Fortsätt att jobba med grunderna - framåtbjudningen, spårningen etc så kommer säkert det andra att falla på plats så småningom. Skit i var hästen har huvudet. Det är inte genom att få den att kröka på nacken som du får den lösgjord - tvärtom, den kommer att kröka på nacken när den ÄR lösgjord.
För övrigt håller jag med @mackan om halvhalterna.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Theamade
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 447
Senast: unoannis
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp