Få fart på gammal gjutjärnslagg

Murphy

Trådstartare
Jag har en gammal gjutjärnslagg enligt bild som fått gå i diskmaskinen samt under svinto och skottesvamp. Nu är den ren, rostfri men också helt avfettad.

Hur får jag den tjänlig för plättar igen? Bränner den med olja på låg temp i ugn?

CFAC5F83-11C9-4A71-9847-09E235B53FAA.jpeg
 
Jag har hällt på rapsolja, värmt järnet på en platta och låter oljan hettas upp, samt järnet. Sedan har jag låtit oljan rinna runt så den kommer åt överallt, sedan får den stå och svalna och torkar ur överflödet med ett papper. Så har jag gjort.
 
Jag brukar hälla i olja och låta den stå ett par dagar. Torka ur och börjar använd som vanligt, kanske lite extra fett vid de första stekningarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 405
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
651
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp