Bukefalos 28 år!

Få in träning i vardagen

grodan21

Trådstartare
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?
 
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?
Börja lugnt. Ett par dagar i veckan med de viktigast övningarna. Och välj tid som energin är bäst. För mig är det före jobbet.
Förhoppningsvis känner du att det ger resultat och kanske till och med energi. Lycka till!
 
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?
Nu vet jag inte om man kan kalla det styrketräning, men jag behöver stärka mina axlar och skulderblad. Får lätt ont annars. Jag hittade tre övningar med gummiband som jag kör var/varannan dag (lite beroende på om jag kommer ihåg :D ). Övningarna tar bara några minuter och har verkligen hjälpt :) . Och gummibandet kostade bara en femtiolapp :up:.
 
Har du kollat Träna med Sofia på svtplay?
En sska sa till mig att flera av hennes patienter blivit av med ryggont när de följt den träningen. Tror varje avsnitt är 20 min långt och man behöver inga speciella redskap.
Stol, handduk, en käpp. Är nog det hon brukar använda.
 
Nu vet jag inte om man kan kalla det styrketräning, men jag behöver stärka mina axlar och skulderblad. Får lätt ont annars. Jag hittade tre övningar med gummiband som jag kör var/varannan dag (lite beroende på om jag kommer ihåg :D ). Övningarna tar bara några minuter och har verkligen hjälpt :) . Och gummibandet kostade bara en femtiolapp :up:.
Har du någon video eller så du kan länka till? Det lät jätteintressant :)
 
Försök skaffa en kompis (att träna med alltså 🤪)! Jag har försökt få in rutin i typ tre år och det har gått riktigt dåligt. Sen årsskiftet har jag två kompisar att variera mellan och nu blir det allt från 2-5 pass i veckan. 🥳
 
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?


Hitta 4-6 ryggövningar som du kan göra hemma och köp en yogamatta. Finns mycket om du söker på nätet. Gör de på golvet framför teven eller någon du nu kan få in det på dagen. Eller gå till en fysioterapeut och få ett träningsprogram du kan göra hemma anpassat till dina ryggproblem.
 
Mina bästa tips när energin och motivationen tryter, vilket den gör väldigt ofta även för folk som tränar mycket (tror att många går runt med villfarelsen att de som gillar att träna aldrig har svårt att komma iväg, men det stämmer alltså inte), är:
  1. Lägg upp en plan och skaffa en rutin. Själv brukar jag sätta mig ner varje söndagkväll och planera min träningsvecka, så slipper jag tänka mer på det och kan gå in i mer av ett autopilot-läge. För dig kan det ju räcka med att du bestämmer att t.ex. onsdag 18-19 är träningstid och då ska du göra x, y och z. Ju mindre du behöver fundera, ju mindre mental energi du behöver ödsla på själva träningsdagen, desto bättre.
  2. Ta på dig träningskläderna så tidigt som möjligt, så har du ett hinder mindre att ta dig över innan du kan gå iväg. Jag tar ofta på mig träningskläder (rena, såklart) redan på morgonen även om jag inte ska träna förrän på kvällen. Det funkar eftersom jag jobbar hemma, det är sköna kläder att gå runt i och dessutom får jag ut lite mer användning av kläderna innan de åker i tvätten.
  3. Gör en deal med dig själv att du bara behöver ta dig iväg och göra en sak/övning, vill du verkligen inte mer när du väl kommer så långt så är det helt okej. För mig slutar det nästan alltid med att jag gör hela passet som planerat när jag väl är där och har kommit igång, men det kan vara bra att lura hjärnan lite ibland.
  4. Gör en plan för vad du ska göra efter att du tränat. Känslan efteråt är ofta det bästa med träningen tycker jag, och jag kan motivera mig själv lite extra genom att lägga fram rena myskläder som jag får ta på mig när jag har duschat samt genom att tänka på vad jag ska äta till middag/mellanmål.
  5. Sluta tänka. Jättelätt att säga, svårare att göra. Jag har nästan aldrig energi för att träna efter jobbet om jag känner efter, det är sällan jag verkligen känner att jag vill iväg och träna, men där gäller det att försöka stänga av hjärnan innan den hunnit inse precis hur trött den är och kommit på 34 ursäkter till att inte träna.
 
Min ischias försvinner när jag rör på mig, styrketräning funkar inte för mig. Så jag går och går och går. Genom att gå till jobb, gå en lunchpromenad, gå hem från jobb samt en kvällspromenad i kuperad terräng så kommer jag upp i minst 20.000 steg dagligen och då försvinner alla mina problem med ischias.
 
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?
Jag bokar in mig på saker med fasta tider. Då pallrar jag mig iväg även om jag är trött, för man vill ju inte missa träningen. Dvs, istället för att tänka att jag ska gå till gymmet för att träna ryggen, så bokar jag in mig på en träning som innehåller styrkeelement.
 
Min ischias försvinner när jag rör på mig, styrketräning funkar inte för mig. Så jag går och går och går. Genom att gå till jobb, gå en lunchpromenad, gå hem från jobb samt en kvällspromenad i kuperad terräng så kommer jag upp i minst 20.000 steg dagligen och då försvinner alla mina problem med ischias.
När min arbetsdag är slut har jag inte kommit upp i speciellt många steg. Har kanske 20 meter till bilen hemmifrån och kanske 50 meter från bilen till kontoret på jobbet :p
 
När min arbetsdag är slut har jag inte kommit upp i speciellt många steg. Har kanske 20 meter till bilen hemmifrån och kanske 50 meter från bilen till kontoret på jobbet :p
Jag är jätteglad att jag jobbar som förskollärare. Det är inte många minuter som jag sitter stilla åt gången :D ! Jag mådde sämre i kroppen när jag jobbade som admin i ett fåtal år.
 
Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och det påverkar min vardag :( Hur gör ni andra med dålig energi för att få in träning i vardagen?
Bokar ett pass och tänker inte på vad det är jag åker till, bara åker.

Bestämmer mig för en present (snygg träningstopp eller ngt som jag inte riktigt behöver) som jag får efter tre pass och en till efter 6 pass, sedan har det gått mer av sig självt.
 
För mig funkar det bäst att komma igång om jag inte har så höga förväntningar på exakt VAD jag gör, så länge jag tar mig iväg till gymmet. Om själva prestationsmålet i början sätts till "gå till gymmet två gånger i veckan" så kan det vara ok att gå dit, göra en övning, och gå hem sen. I 9 fall av 10 vill jag fortsätta när jag väl är där, och den tionde gången bygger ändå på vanan att gå dit.

Sen håller jag med om att göra startprocessen för att gå dit så enkel som möjligt; ha träningskläder på eller färdigpackade i förväg, träna på vägen hem om det passar bättre att inte landa hemma i soffan först, hitta någon att träna ihop med om det går (det brukar vara den största framgångsfaktorn enligt studier, "man blir som man umgås"). Eller boka pass om det är grejen som gör att man inte backar ur, hellre någon träning som blir av än perfekt träning som aldrig blir regelbunden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Känner att det var svårt att hitta en bra rubrik. Men är ni nöjda med er vardag? Jag känner mig missnöjd, men vet inte vad jag skulle...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 131
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 874
Senast: Enya
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 566
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp