Få katten att äta blötmat

sthu

Trådstartare
Hur får jag kisse att äta blötmat?
Hon är uppväxt på torrfoder och ganska kräsen.

Det enda som går hem är Mjau noga utvalt kalkonmousse och Gourmet (som ju innehåller socker). Har provat flera olika märken och smaker men det mesta hamnar i soptunnan.

Tips?
 
Hur får jag kisse att äta blötmat?
Hon är uppväxt på torrfoder och ganska kräsen.

Det enda som går hem är Mjau noga utvalt kalkonmousse och Gourmet (som ju innehåller socker). Har provat flera olika märken och smaker men det mesta hamnar i soptunnan.

Tips?

Jag ger Missia Gourmet Gold fast det inte är den sort jag skulle föredra men hon bara blåvägrar något annat. Jag har däremot ett bra spannmålsfritt torrfoder också.
 
Just vad gäller socker tror jag inte man behöver oroa sig så mycket eftersom, vad jag har förstått, används det bara som färgtillsats så att det ska se mer aptitligt ut för oss människor.

Vad gäller blötmat, tja, man får pröva sig fram. Jag, bokstavligt, försökte 26 olika sorters blötmat/smaker innan jag och Nikita kom överens om att Sheba i vissa smaker accepteras :meh: Nikita får torrisar med så lite spannmål som möjligt, Applaws och Taste of the Wild plus fri tillgång på blötmat. Helst skulle jag vilja att hon äter enbart blötmat/BARF men Nikita anser inte att rått :nailbiting: kött är ätbart.

Tyvärr fungerar det för det mesta inte att 'svälta' en katt till att äta blötmat, men jag ger en liten giva torrisar på kvällen och blötmat på morgonen. Dessutom kan blötmat vara framme i nästan 12 timmar, längre om man lägger den på en kylklamp. Vissa katter gillar tom när det torkat ut lite. Men tja, man får vara envisare än katten och förberedd på en lång strid och en katt som lägger ut annons på Blocket att kattslav bortskänkes :mad:

PS och lära sig att ignorera katt på bröstkorgen klockan halv fem på morgonen som skriker MROWWW
 
Jag ska köpa Mush till helgen tänkte jag och testa om det är något som faller damen i smaken. (Stör mig lite att det inte finns svenskproducerad motsvarighet)
Hon gillade Encore, men det är väl inget helfoder? Det blir lite väl dyrt att föda henne på bara det i vilket fall..

Torkad kyckling gick hem, så kanske rå kyckling anses ätbart. Ska kolla in lite BARF och se om vi kan få ihop något bra. Känns lite konstigt att köpa kyckling när jag själv är vegetarian, men det kan ju inte katten hjälpa.

Just nu äter hon RC Hair and Skin, ska se om jag inte kan byta till Applaws eller Orijen när säcken är slut.
 
Köpte hem mush idag. Katten tittar på mig som om jag försöker förgifta henne. Kanske går det smaka lite om en stund.
Kycklingfilé och -lever står i kylskåpet som nästa experiment.
Ikväll testar vi lite applaws torrfoder. Det kommer nog bli en hit.
 
Jag följer med stort intresse. Har en som äter både och, men är kräsen och en som slickar sås, ibland, och i övrigt älskar torrfoder (ju mer spannmål ju bättre... enligt henne).
 
Ja varför måste katten äta blötmat? Ge den bra mat som den gillar :) Min katt äter enbart torrfoder/veterinärfoder och han vill inte ens ha tonfisk på burk när jag försökt, så han får fortsätta med sin dietmat (är något överviktig) haha.
 
Mush totaldissades. Applaws torrfoder gick däremot hem.
Får väl acceptera att hon är en torriskatt..

Surprise, surprise :meh: Det går att fasa över till blötmat, men som sagt, det är en låååååång och envis kamp som kräver tid, pengar och tålamod. Särskilt när katten glatt äter en sorts blötmat, man springer jublande ut och köper en låda och sedan dissas den totalt :crazy:

Tålamod och kompromiss är det enda receptet, och ja att inte ge upp en gång för då är man tillbaka på ruta -100.
 
Surprise, surprise :meh: Det går att fasa över till blötmat, men som sagt, det är en låååååång och envis kamp som kräver tid, pengar och tålamod. Särskilt när katten glatt äter en sorts blötmat, man springer jublande ut och köper en låda och sedan dissas den totalt :crazy:

Tålamod och kompromiss är det enda receptet, och ja att inte ge upp en gång för då är man tillbaka på ruta -100.
Största problemet är att få tag i bra blötmat.
Jag måste köpa i Lindesberg och det mesta dissas.
Just nu blandar jag royal caninsorter med mjau i gelé men hon föredrar torrfoder
 
Våra äter Mjau eller iaf två av dem ( honkatter) hanen föredrar whiskas blötmat om han får bestämma :p han är skit kräsen med all mat och alltid vart så givit upp och köper två olika sorters mat till dem. Torrisar får vi byta hela tiden för de äter en sort tills påsen är slut sen vill de ha en annan :mad: Köper dock hills 10+ till min gammelkatt och de gillar ju såklart ungdomarna :devil: Snark katter :o:D
 
Jag har två katter som är som labradorer. De äter allt med god aptit. Oftast verkar det mest inhaleras.
Den tredje är kräsen och försiktig. Han kan mycket väl tänka sig torrfodret toppad med lite färskfoder överst. När den fjärde fanns, så tyckte han om när man blandade ut färskfodret med lite varmt vatten. Som en god soppa, tydligen!
 
Har testat i princip alla märken till min katt. Han äter helst Shebas runda burkar. Finns fler sorter på nätet än vad som brukar finnas i butik.
 
På vissa funkar det att blanda lite blötmat med torrisarna och sedan öka mängden blötmat efterhand för att fasa ut torrfodret. Kan ju vara värt att testa?
Bra tips, det testar jag!

@MJLee Envishet, jovisst. Men det känns minst sagt som slöseri att ställa fram mat dag efter dag när den totala tas.. måste ju finnas nåt knep för att "lura" katten att smaka!
Värre än småbarn det här :D
 
När jag introducerade MUSH så blandade jag ut det med deras favvis-mjukmat från Applaws, jag tog typ 50/50 och lite varmt vatten i så att det skulle bli lösare. Det åt båda.

Sedan blandade jag med Mjau på samma sätt och det funkade. Efterhand kunde de äta ren MUSH utan prut.

Mina accepterade inte iblandat torrfoder dock, när bitarna började lösas upp blev de äckliga. :confused:
 
Det tog mig flera månader att föra över mina katter till blötmat, innan dess var de torrfoderjunkies (och svåra att hålla i bra hull). Jag har testat massor av sorter och det som funkar bäst är Sheba och Pussi, som de både gillar och tål.

Jag blir lite avis på er som kan blanda olika sorter i en skål, toppa med torrisar, blanda med vatten eller hälla på tonfiskspad. Är det inte ok att äta som det är, är det inte ätligt alls här :meh:

Nu försöker jag sakta men säkert föra över till att äta rått kött/färskfoder och det går bättre och bättre, men att de på egen hand ska slita loss kött från t.ex. en kycklingvinge - aldrig i livet. Det ska vara små skurna bitar serverade från slaven. Helst ska den ena bli handmatad också...

Mina tyckte också Mush var helt obegripligt äckligt när jag försökte ge det första gången. Jag fick börja med att ge annat rått kött och vänta tills de åt det med god aptit, och nu (några år senare) går Mush ner någorlunda. Godare foder finns, men en köttbulle om dagen slinker ner. Måste ges nattetid dock, när de inte kan tigga något godare.

Katter :meh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: escodobe
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp