Få ner stubbman!

nothalfbad

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips på hur man får ner stubbad man så snabbt som möjligt? Hur lång har era varit när den börjat lägga sig?
Min ponny har tjock man, som jag misstänker kommer lägga sig på bägge sidor, och det är bara fint. Men det får gärna ske så snart som möjligt ;)

Är det vettigt att göra flätor eller toffsar? Nåt annat?
 
Min shettis hade stubbad man tidigare, tror den var ett par dm lång innan den började lägga sig, men då är den ju verkligen tjock också. Jag försökte att löst fläta ner den i början, men det hjälpte inte och så stramar det ju lite i hårbotten. Tror inte det är så skönt för hästen i längden.

På min fullblodskorsning som har mer normalt tjock man går gränsen snarare runt 1 dm innan manen lägger sig, jag brukar klippa ner den till en handsbredd (jag har små händer...) och då svajar den omkring lite. :)

Jag tror att du får vänta tills manen lägger sig själv. Kanske att det kan hjälpa att "borsta ner" den varje dag?
 
Jag har flätat båda mina när manen varit tillräckligt lång för att kunna flätas, även för att jag vill att manen ska ligga på bara ena sidan. Man få fläta om efter ett par veckor. De har haft flätor i kanske en månad och sedan om det är någon del av manen som envisas med att ligga på fel sida så har jag flätat enstaka flätor där det behövts.
 
Är det någon som har något bra tips på hur man får ner stubbad man så snabbt som möjligt? Hur lång har era varit när den börjat lägga sig?
Min ponny har tjock man, som jag misstänker kommer lägga sig på bägge sidor, och det är bara fint. Men det får gärna ske så snart som möjligt ;)

Är det vettigt att göra flätor eller toffsar? Nåt annat?


Tyvärr funkar inget utan det är bara att väta tills den växer ut igen.
Visst ka du fläta.. som funkar i 5 minuter efter att du tagit ut flätorna, sedan ställer sig manen igen=(

Så här såg min häst man ut för 1 år sedan.
945899_10151866859403998_1189194723_n_zpsece6ccb8.jpg


Idag

1974998_10152679783198998_1999453499_n_zpsbd88229d.jpg


Så på 1 år växte den riktigt bra och jag är nöjd=)
 
Min welsh cob hade totalt kliat sönder sin man när jag köpte henne så den var noll till några cm. Den la sig efter 8 månader och ca 12-15 cm. Denna säsongen har jag börjar smörja hennes man med olja för att hon inte ska få klåda. Jag vet inte om det var oljan som hjälpte till eller att manen var tillräckligt lång, men nu har den lagt sig.

Men det är nog lite som Nielaa sa, det är bara att hålla ut så lägger den sig förr eller senare.
 
Antar att ni har rätt ;) Just nu är manen ca 10 centimeter, och väldigt tjock. Så jag antar att busig spretman är nästa stadie. Men det spelar egentligen ingen roll. Hon är världens finaste häst ändå!
 
På mina har det hjälpt med flätning, men man får fläta om ganska ofta. Sen kan man ha ur dom ett tag och börjar det ställa sig kan man fläta om igen. Men beror säkert på kvalité på manen också men på mina kändes det som det gjorde skillnad. Ville styra också så att allt la sig på samma sida och på den som haft lång man längst så har det hållt sig på rätt sida utom precis bakom öronen där det gärna lägger sig framåt och lite på båda sidorna.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp