Få sonen trygg i bilen igen efter älgolycka

cowgirl81

Trådstartare
Vi krocka med en älg på fredag kväll. Sonen fick en rejäl shock och nu vågar han inte riktigt åka bil när de börjar bli mörkt ute. Hur får jag honom trygg igen. Vi hade rejäl tur, jag fick taket i huvudet men kunde ha gått riktigt illa. Sonen slog sig aldrig men fick ont i nacken, Behövde aldrig åka ambulans, dock åkte vi med en snäll kvinna som körde oss till jouren. Så vi fick en koll på nacken på mig och sonen samt mitt huvud. (Visar bilden så ni ser hur allvarligt det blev. :(
13782111_10153926884833068_5070485388317487311_n.jpg
 
Låt det ta den tid det tar, det är läskigt att köra efter en olycka även om man inte skadat sig.
Skippa inte bilåkandet helt men det kan kanske vara bra att hålla sig till vanlig bilkörning så som till och från affären och till kompisar. Visa att du är extra försiktigt vis skogspartier t ex och låt mörkerkörning komma i tid med vintern, dvs inte ut och sträckköra i mörker direkt för att vänja av det.

Är en fullt berättigande sak att bli rädd för. Körde på ett rådjur i våras och står fortfarande på bromsen och blir rädd så fort det dyker upp ett djur i vägkanten, även om det bara är en fågel som dyker upp..
 
Låt det ta den tid det tar, det är läskigt att köra efter en olycka även om man inte skadat sig.
Skippa inte bilåkandet helt men det kan kanske vara bra att hålla sig till vanlig bilkörning så som till och från affären och till kompisar. Visa att du är extra försiktigt vis skogspartier t ex och låt mörkerkörning komma i tid med vintern, dvs inte ut och sträckköra i mörker direkt för att vänja av det.

Är en fullt berättigande sak att bli rädd för. Körde på ett rådjur i våras och står fortfarande på bromsen och blir rädd så fort det dyker upp ett djur i vägkanten, även om det bara är en fågel som dyker upp..
Dagtid går bra, då har han inga problem alls och åka. Just de där med djur vid vägkanten så blir jag nog likadan. Var jobbigt och sätta sig i en bil dan efter och köra. men tror jag behövde det. Smart angående de där med vinter och höst .
 
Dagtid går bra, då har han inga problem alls och åka. Just de där med djur vid vägkanten så blir jag nog likadan. Var jobbigt och sätta sig i en bil dan efter och köra. men tror jag behövde det. Smart angående de där med vinter och höst .
ja mörkret kommer ju tids nog ;) inget att behöva jaga :p.
 
Vi krocka med en älg på fredag kväll. Sonen fick en rejäl shock och nu vågar han inte riktigt åka bil när de börjar bli mörkt ute. Hur får jag honom trygg igen. Vi hade rejäl tur, jag fick taket i huvudet men kunde ha gått riktigt illa. Sonen slog sig aldrig men fick ont i nacken, Behövde aldrig åka ambulans, dock åkte vi med en snäll kvinna som körde oss till jouren. Så vi fick en koll på nacken på mig och sonen samt mitt huvud. (Visar bilden så ni ser hur allvarligt det blev. :(
13782111_10153926884833068_5070485388317487311_n.jpg


Går det att åka när det är ljust o distrahera innan skymning med ex film i mobil eller något sådant? Sänkfarten i skogspariter så sonen märker att du kör extra försiktigt. Det borde vi alla göra i skogspariter i skymning/ gryning när djuren är aktiva.
Mvh
Pudlan
 
Vi fick sladd och voltade med bilen en vinter för ett par år sen, och ja det var läskigt att åka bil i början, men det fick ta den tid det det tog helt enkelt. Min lillasyster blir fortfarande rädd om det är halt ute och så, men inte för att åka bil annars längre. Vi åker inte längre på den vägen där olyckan skedde vintertid, men vi har stannat där på sommaren och kollat på träden vi fällde:p Aja, blev visst lite halvt kl, men det jag försöker säga är att det får ta den tid det tar, och att det kommer bli bättre.:)
 
Låt det ta den tid det tar, det är läskigt att köra efter en olycka även om man inte skadat sig.
Skippa inte bilåkandet helt men det kan kanske vara bra att hålla sig till vanlig bilkörning så som till och från affären och till kompisar. Visa att du är extra försiktigt vis skogspartier t ex och låt mörkerkörning komma i tid med vintern, dvs inte ut och sträckköra i mörker direkt för att vänja av det.

Är en fullt berättigande sak att bli rädd för. Körde på ett rådjur i våras och står fortfarande på bromsen och blir rädd så fort det dyker upp ett djur i vägkanten, även om det bara är en fågel som dyker upp..


Håller såklart med om dina råd till Ts, och vill dela ett tips.
Min bror tipsade mig häromdagen om att (om man hinner se dem där) faktiskt trycka till på tutan en gang. om de funderar på at tgå upp p vägen stannar de oftast till då, eller vänder I alla fall några steg åt andra hållet. Inte så dumt tyckte jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 887
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Jag trodde att 2021 skulle bli mitt otursår, men hittills har 2022 också fört med sig orimligt mycket otur. Sammanfattning av mitt...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp