Få tidshoppningar i 0,90/LD-klasserna?

cewe

Trådstartare
Eller är det bara här i Stockholms-området?
Sitter nämligen och spanar lite på andra arrangörers propositioner och tycker det är märkligt inte fler tagit fasta på att du from 2017 får ha tidshoppning redan från 0,90 / LD-klasserna?
 
Jag är säkert felunderrättad, men har det inte åtminstone tidigare, varit förbjudet att ha annat än bed. A och bed. Clear Round i LD? Det är väl därför det funnits LD+5 bed. A:0/A:0?
 
Jag har sett en propp där de har tidshoppning i LD.
Men tycker egentligen det är bra att det inte är vanligare, på den nivån handlar det ju om grundläggande utbildning för häst och/eller ryttare. Finns ingen anledning att pressa ner tiden då.

Jag tycker det är positivt att de har gått tillbaka till att det är möjligt med tidshoppning från 90 cm igen.

Det finns många ekipage som är vana men som av olika anledningar inte vill eller kan hoppa högre, men som ändå vill ha med tidsmomentet - för att det helt enkelt är skoj! :)
 
Jag tycker det är extremt positivt med tidshoppning från 80cm (sett en tävling) roligt då ryttaren är lite feg stundtals. Det blir lite mer tävling och inte bara som en Pay`n jump, vilket gör det lite roligare. Och det är såpass lätt att välja avd B och man bara vill rida ClearRound.
 
Nästa steg är att få tillbaka möjligheten dela ut särskilda ClearRound-rosetter
Personligen känns det konstigt dela ut blågula i en CR-klass (dessutom är klubbens egna CR-rosetter i marin/silver så himla fina, supertrist inte få använda dom)

Känns superkonstigt att ta emot dem också. Blå/gul är ju en vinst och det varken är eller känns som en vinst att man rider en CR felfritt.
 
Avd B har alltid bed A. Om klassen går i bed Clearround så finns det ingen avd B.
Ja det är många som inte vet skillnaden på bed A:Clear Round och bed A ;) (förutom det att man får göra omstart i CR)
Är inte helt ovanligt att ekipage i avd B inte hämtar ut sin rosett när de inte är felfria, men trots dt är placerade
 
Ja det är många som inte vet skillnaden på bed A:Clear Round och bed A ;) (förutom det att man får göra omstart i CR)
Är inte helt ovanligt att ekipage i avd B inte hämtar ut sin rosett när de inte är felfria, men trots dt är placerade

Först knapplån
Jag reagerade på samma sak, men det är antagligen som någon sa att propparna redan var inlämnade. Till hösten kommer nog fler tidshoppningar.

Ang det jag citerat:
Det är ganska ofta "fel" rosett från arrangören med. Jag protesterar inte, jag vill inte ha en blågul för en CR eller nolla i en bed A. Det urholkar värdet av de blågula - dessutom är oftast CR-rosetter etc snyggare.

Tex är den här (lokal med bed A) är mycket finare än en blågul som det skulle varit enligt reglerna...
14612433_1095026243926681_5097503434173623190_o.jpg
 
Först knapplån
Jag reagerade på samma sak, men det är antagligen som någon sa att propparna redan var inlämnade. Till hösten kommer nog fler tidshoppningar.

Ang det jag citerat:
Det är ganska ofta "fel" rosett från arrangören med. Jag protesterar inte, jag vill inte ha en blågul för en CR eller nolla i en bed A. Det urholkar värdet av de blågula - dessutom är oftast CR-rosetter etc snyggare.

Tex är den här (lokal med bed A) är mycket finare än en blågul som det skulle varit enligt reglerna...
14612433_1095026243926681_5097503434173623190_o.jpg
Ja det där är ju en avd B aka "Unghäst"rosett enligt tradition
Finns inga krav i TR att just avd B ska ha lila/vita, utan arrangören kan välja ha rosett i någon annan färg än just blå/gul. Är det däremot en bedömning A (och inte avd B) då ska rosetterna ha de färger enligt placering som står i TR1
Märkligt är att inte överdomaren säger något?
 
Ja det där är ju en avd B aka "Unghäst"rosett enligt tradition
Finns inga krav i TR att just avd B ska ha lila/vita, utan arrangören kan välja ha rosett i någon annan färg än just blå/gul. Är det däremot en bedömning A (och inte avd B) då ska rosetterna ha de färger enligt placering som står i TR1
Märkligt är att inte överdomaren säger något?

Jag vet det. Poängen var att det där är en nollrunda i en avd A bed A. Dvs skulle vara blågul. Jag är glad att den inte är blågul, även om det är fel. För jag och många med mig vill inte ha blågula i bed A (eller CR etc).

Ytterligare en fördel med mer tidshoppningar - då kommer avd B tillbaka o låga klasser och snyggare rosetter ;)
 
Jag vet det. Poängen var att det där är en nollrunda i en avd A bed A. Dvs skulle vara blågul. Jag är glad att den inte är blågul, även om det är fel. För jag och många med mig vill inte ha blågula i bed A (eller CR etc).

Ytterligare en fördel med mer tidshoppningar - då kommer avd B tillbaka o låga klasser och snyggare rosetter ;)

Fast bed A innebär att man blir placerad baserat på antal fel. Enda skillnaden mot en A:0 är att det inte går på tid.
Är det t ex 40 starter så blir det minst 10 placerade precis som vid andra A bedömningar. Är det t ex 5 felfria ekipage så blir dessa delade ettor eftersom man inte skiljer dom åt med tid. De med 4 fel blir likaplacerade sexor. Det är alltså inte bara de felfria som ska ha rosett.
Om det inte finns några felfria så blir de med lägst antal fel ettor.
 
Fast bed A innebär att man blir placerad baserat på antal fel. Enda skillnaden mot en A:0 är att det inte går på tid.
Är det t ex 40 starter så blir det minst 10 placerade precis som vid andra A bedömningar. Är det t ex 5 felfria ekipage så blir dessa delade ettor eftersom man inte skiljer dom åt med tid. De med 4 fel blir likaplacerade sexor. Det är alltså inte bara de felfria som ska ha rosett.
Om det inte finns några felfria så blir de med lägst antal fel ettor.

Jag vet? Jag är fullt medveten både om olika klassers bedömning samt placeringsregler etc. I de (låga) klasser jag tävlar händer det dock i princip aldrig att du i en A0 blir placerad på 4 fel.

Men det var heller inte poängen med mitt inlägg - och vad du vill med ditt vet jag inte heller?

Men blir det tydligare såhär:

Många, mig inkluderad, gillar inte att klasser går i A:O och att man kan vara en av 17 segrare och få en blågul rosett. Utan skulle vilja/föredra att det var en annan bedömning så att man endera hade det i CR eller avd B med tillhörande rosetter, eller det i normalfallet bara är en förstaplacerad osv. Att inte få blågula rosetter för att ridit felfritt ihop med 17 andra helt enkelt.
 
Många, mig inkluderad, gillar inte att klasser går i A:O och att man kan vara en av 17 segrare och få en blågul rosett.

I en bed A:0 åtskiljs man på tid så sannolikheten att det skulle bli 17 segrare där är nog obefintlig.

Poängen med mitt inlägg var att förtydliga att bed A är en tävlingsklass med placerade till skillnad mot CR där ingen blir placerad. Om man gillar en bedömning eller inte är upp till var och en.
 
I en bed A:0 åtskiljs man på tid så sannolikheten att det skulle bli 17 segrare där är nog obefintlig.

Poängen med mitt inlägg var att förtydliga att bed A är en tävlingsklass med placerade till skillnad mot CR där ingen blir placerad. Om man gillar en bedömning eller inte är upp till var och en.

Sorry. Min autocorrect som gör som den vill och jag noterade det inte. Bed A menade jag såklart. Och att det hellre skulle gå i just A:0 och en avd B istället. Rent rosettönskansmässigt.

Och jag vet att bed A är en tävlingsklass och CR det inte. Men i realiteten blir det ingen större skillnad för de flesta på lägre nivåer. Hoppar du felfritt får du en rosett. Hoppar du inte felfritt får du ingen rosett. Iom att det är såpass många felfria att de står för alla placeringar, det blir bara ettor som får rosett.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 579
Senast: JohannaB
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 230
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp