Få till den där sitsen!

PapayaVargen

Trådstartare
Hej!
Jag rider en unghäst (3 åring, blir 4 i 2018) som då är väldigt grön.
Hon är väääldigt känslig och bakskyg.
Men jag har sätt på några bilder och videor när jag rider och jag ser att mina tår pekar ut överdrivet mkt när jag galopperar och foten är helt rak.

Jag har kikat omkring och sätt många som har förslaget jättebra förslag hur man ska träna på det tex ha korta läder och stå vartannat steg, sitta vartannat för att stärka balansen. För vad jag förstått så här allt ihop, att tex är man spänd i axel sp påverkar de handen osv.? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Men skulle jag tappa balansen och dunsa ner på henne eller råka "sparka" till henne så skulle hon få !panik! :nailbiting:
Har Aldrig heller ridit barbacka på henne sätt folk som föreslagit sånt, då hon är som hon är och vill gärna komma hem med häst ;).

Vet någon på min dåliga förklaring vad jag behöver stärka/träna på?
Eller har något genialiskt idé på hur jag kan träna på att få mina fötter rätt!

Jätte tacksam för svar! :heart (Vet inte om jag la tråden rätt sorry Isf! Är ny på Buke!:heart)
 
Hej!
Jag rider en unghäst (3 åring, blir 4 i 2018) som då är väldigt grön.
Hon är väääldigt känslig och bakskyg.
Men jag har sätt på några bilder och videor när jag rider och jag ser att mina tår pekar ut överdrivet mkt när jag galopperar och foten är helt rak.

Jag har kikat omkring och sätt många som har förslaget jättebra förslag hur man ska träna på det tex ha korta läder och stå vartannat steg, sitta vartannat för att stärka balansen. För vad jag förstått så här allt ihop, att tex är man spänd i axel sp påverkar de handen osv.? (Rätta mig gärna om jag har fel)
Men skulle jag tappa balansen och dunsa ner på henne eller råka "sparka" till henne så skulle hon få !panik! :nailbiting:
Har Aldrig heller ridit barbacka på henne sätt folk som föreslagit sånt, då hon är som hon är och vill gärna komma hem med häst ;).

Vet någon på min dåliga förklaring vad jag behöver stärka/träna på?
Eller har något genialiskt idé på hur jag kan träna på att få mina fötter rätt!

Jätte tacksam för svar! :heart (Vet inte om jag la tråden rätt sorry Isf! Är ny på Buke!:heart)

Kanske lämpligare att sitsträna på en äldre, mer stabil häst?
 
Hur du går och står vid sidan av hästen är lika viktigt det. Försök att få tårna i färdriktningen när du går. Går att träna med att då och då under dagen gå några steg på linje med tårna inåt så mycket det går, för att sedan slappna av och gå utan att tänka igen.

Sen för att få bättre rörlighet åt alla håll i ryggen så kan det vara läge att ge akt på svanken då många svankar så mycket att kotpelaren är nära nog i ändläge i böjning åt ena hållet, vilket även låser upp rörligheten i sidled. Det ska vara lagom här med. Titta på en del kampsportare hur de står i sina utgångspossitioner. Tjigong (eller vad det heter) och en del Yoga har liknande hållning, var en tråd om sådan träning anpassad för ryttare här på Buke om jag inte kommer ihåg helt fel.

Detvillsäga mycket avsutten träning med och utan häst.
 
På en så ung och outbildad häst är det bäst att stå och rida lätt. Framför allt om man själv inte är så följsam.

Så det skulle jag rekommendera ihop med att kanske ta sitslektioner på en annan häst. :)
 
Ofta om tårna pekar ut pressar man ner hälarna med muskelkraft. Brukar bli bättre om man slappnar av och låter hälen vara mer naturlig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om tårna behöver upp så går det att prova med att lyfta dem istället. Tänka att mans ska liksom bryta up dem mot stigbygeln.

Korrigera en sak i taget, men lite för mycket och sen slappna av och så nästa detalj. Runt runt med några saker, så småningom blir det bättre och bättre då det inte åker tillbaks riktigt lika långt när man slappnar av, åtminstone inte på en gång.
För vissa går det lättare, för en sån som en annan går det segt, men en bit i taget.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 134
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 460
Senast: Killaloe
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: fio
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp