Få utbildning betalad

MaRomer

Trådstartare
Vad krävs för att man genom arbetsförmedlingen eller annat bolag ska få en utbildning betalad?

Måste man vara arbetslös? Kan man söka bidrag om man inte är arbetslös? Vid CSN?

Utbildningen jag vill gå pågår under 6 veckor.
 
Vad krävs för att man genom arbetsförmedlingen eller annat bolag ska få en utbildning betalad?

Måste man vara arbetslös? Kan man söka bidrag om man inte är arbetslös? Vid CSN?

Utbildningen jag vill gå pågår under 6 veckor.

Svarar mig själv att utbildningen gick att få finansierad. Men jag behöver även "leva" under denna tid. Kan man då ta CSN eller hur funkar det? Jag har 4 v semester att ta ut. Kan man ta ut dessa 4 ihop med CSN? Ja hur funkar det?;)
 
Svarar mig själv att utbildningen gick att få finansierad. Men jag behöver även "leva" under denna tid. Kan man då ta CSN eller hur funkar det? Jag har 4 v semester att ta ut. Kan man ta ut dessa 4 ihop med CSN? Ja hur funkar det?;)

Det står i kursinfon om den är studiemedelsberättigad.
 
Är utbildningen inte studiemedelsberättigad får man inget via csn.

De andra alternativen är då uppdragsutbildning (tex kommun betalar, ett företag) eller att man finansierar själv.

Jag har inte heller lust att vara arbetslös och har hittat flera utbildningar..men jag har inte råd att gå dem :(
Eller helt arbetslös är jag inte..men det är jobbigt att jobba halvtid och vända på slantar för att det är det bästa som erbjuds.
 
Är utbildningen inte studiemedelsberättigad får man inget via csn.

De andra alternativen är då uppdragsutbildning (tex kommun betalar, ett företag) eller att man finansierar själv.

Jag har inte heller lust att vara arbetslös och har hittat flera utbildningar..men jag har inte råd att gå dem :(
Eller helt arbetslös är jag inte..men det är jobbigt att jobba halvtid och vända på slantar för att det är det bästa som erbjuds.

Jag har 2 jobb. Men har verkligen tröttnat på det ena av dem och vill gå min "dröm utbildning". Så gissar på att kommunen inte är så sugen på att betala min utbildning. Dock är den på under 20 000 kr så det är ju överkomligt, likaså den räntefria delbetalningen. Jag har även 4 v semester att att ut så 4 v är "betalade" Men det återstår ju isf 2 veckor till:/ Och med barn och djur så måste pengarna in på något sätt!
 
Har du övertid att ta ut i pengar? Inte för att jag vet hur det funkar :o

Har du saker att sälja? Brukar gå att tjäna mkt i köp&säljgrupper på facebook :)
 
4 veckors semester ger lite mer pengar än 4 veckors arbete.

Så lev så snålt du kan, vatten och bröd en vecka eller två? Så får du ihop de sista slantarna.
 
Om det går att få CSN tänk då på att man inte får tjäna så mycket för att få utbetalningen, kan inte reglerna men vet att studerande inte kan jobba hur mycket som helst utan att få minskning och CSN beräknar det halvårsvis (har varit så tidigare och jag tror att det gäller fortfarande)
 
Fast om man bara läser sex veckor blir det lite drygt kvartsfart, och då får man tjäna mycket mer pengar under terminen än om man läster heltid hela terminen.
 
Att leva snålt funkar inte när man har familj att försörja;)

Jag har nog tjänat på tok för mycket för csn skulle jag tro:/
 
En delbetalning av lånet kanske kan vara att föredra även om det kostar dig lite extra. Får man fråga vad för utbildning du ska gå? Ibland kan man ju under sin utbildning erbjuda sina tjänster på ledig tid för en mindre peng för att man är under utbildning :)
 
En delbetalning av lånet kanske kan vara att föredra även om det kostar dig lite extra. Får man fråga vad för utbildning du ska gå? Ibland kan man ju under sin utbildning erbjuda sina tjänster på ledig tid för en mindre peng för att man är under utbildning :)

Utbildningen går få via avbetalning avgiftsfritt. Det är inte det "stora" problemet. Utan att man står utan län under dessa 6 veckor.

Det är en väktarutbildning;)

Och den är inte berättigad med CSN stöd:(
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 613
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 920
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 163
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp