Få valpen rumsren

kladdkaka

Trådstartare
Jag håller på att bli galen! På riktigt!
Har en spritt språngande galen valp, modell pytteliten och korthårig, som vägrar kissa ute. Han är 4 månader så jag förväntar mig såklart inte att han ska vara helt rumsren, men det finns liksom ingen koppling alls mellan ute=kissa/bajsa. Han har tidigare kissat bakom kökssoffan och i två hörn i huset men där har jag skrubbat rent med ättika. Fungerar jättebra och nu kissar han inte där alls, bara det att nu kissar/bajsar han överallt förutom där (gärna i skor och gymväska). :banghead: (kan man skrubba hela huset med ättika?)

Vad ska jag göra? Jag tar ut honom när han ätit/sovit/lekt/varit vaken ett tag/hela tiden men det gååååår inte. han kan hålla sig hur länge som helst ute, och även om han gjort ifrån sig ute så gör han det när vi kommer in ändå. Han får godis och uppmuntran och det känns som jag gör alla rätt men inget funkar. Har är min 4e hund och 3e valp och alla andra har varit "rumsrena" vid den här åldern tidigare (förutom enstaka olyckor om jag inte varit snabb nog). Jag vet att alla hundar är olika men WTF, ska det vara såhär???

P.s Jag är inte arg egentligen men det är så jävla jobbigt
 
Vad gör han ute då?

Är det för roligt? Läskigt? Upptaget?

Går ni promenader eller sitter still?
 
Kan du ge honom ett tryggt ställe att kissa ute? Att alltid kissa där? Mina hundar har ofta varit så att de kunnat hålla sig hela promenaden tills man kom hem till "rätt" ställe. Då kan man ju kanske ta med hundens lukt och plantera ut den på nåt bra ställe
 
Jag har bara min egna vovve att gå på, men jag känner igen din frustration. Jag gjorde knappt annat än sprang in och ut med en hundvalp under armen första månaderna, och där mellan låg jag och torkade kiss inne. Bajsade gjorde hon "bara" på natten. Ja, valpar är söta, men jag är glad att valptiden är över och idag är hon snart 2 år ;-)

Det är väl ingen tröst, men min var nog ungefär 6 månader innan hon blev så gott som rumsren ( då hände bara någon "olycka" då och då). Vad jag läst mig till så är det helt normalt och väldigt olika hur fort det går, men det kommer :-)

Enda tipset jag kan komma på är att låta honom gå ut till samma plätt varje gång så han känner sig trygg med platsen och inte ska upptäcka, nosa och göra annat när du vill få honom till att kissa.
 
Han är helt orädd för allt! Men han gillar inte regn. Om det regnar eller är dagg i gräset springer han till trappen direkt. Har börjat haft koppel men han hoppar, rycker och sliter och vill in. Är det torrt gör han allt annat utom att kissa. biter på saker, leker , gräver ,springer runt. Jag går alltid till samma ställe på gräsmattan, men icke. Idag har han faktiskt kissat på promenaderna när vi gått på andra ställen än trädgården och hemma på gatan. Men lik förbannat kissade han så fort vi kom in igen:banghead:
 
Skickar lite pepp över datorn!
Han får komma hit och kissa lite på våra golv ett par dagar, så kan jag klappa och roa honom medan du vilar upp dig. Har tyvärr inga tips att komma med, tror redan du kämpar på så gott det går!
 
Jag kan bara säga att det brukar lossna för hanar när de börjar lyfta på benet när de kissar. Jag har själv en valp 5 mån som numera lyfter på benet hela runda precis som de äldre hanarna gör. I början när jag släppte ut honom lös på tomten antal gånger varje dag så kissade han alltid inom samma kvadratmeter. Och, ja när de har lärt sig hålla sig så gör de precis som din gör nu, håller sig tills de kommer in igen. Du är alltså inte ensam om detta fenomenet. Då gäller det bara att vara uthållig o vara ute längre.
 
Jag håller på att bli galen! På riktigt!

Lugn och fin nu :)
Skönt att vi går mot sommar, då kanske du kan komma åt problemet genom att vara ute en hel dag. Dela upp beteendet i mindre steg?

Först, kissa ute. Koppla ihop kissandet med ett ord "kissa" och belöning. Säg ordet medan han kissar, ge godis när han är klar. Välj en plats som blir extra förknippad med att kissa och där han om möjligt kan vara lös, och där inget annat roligt händer. Typ första gräsplätten utanför huset. Där kissar man, där leker man inte.

Var ute så mycket som möjligt och ge så många chanser som möjligt för poletten att börja trilla ned. Försök bryta kissandet inne genom att ta bort saker som kan bära lukt (t ex mattor). Bevaka och lyft ut honom när han tänker på att kissa, du vet ju ungefär när han behöver: efter lek, sömn, mat och lite då och då i övrigt. Sätt honom då på platsen och säg kissa, stanna kvar och gör inget annat tills han har gjort det.

Jag brukar vanka omkring på ungefär samma plats tills hon har kissat.
 
Drar upp min gamla tråd.

Nu har han börjat kissa i soffan:banghead: Och i bädden och skorna och gymväskan och i sängen och under sängen och på golvet "som vanligt". Va fan ska jag göra? Nu har han i alla fall börjat kissa ute. Ibland. Men det minskar inte kissandet inne. Han kissar bara mer. Vad gör jag för fel? Jag vill egentligen inte kastrera honom men så här kan jag inte leva!
Skjut mig inte men börjar nästan fundera på kattlådaO_o ( OBS OBS inte helt seriös men jag är desperat!!!! )Jag vaktar honom som en hök och tar ut honom vid minsta tecken på att han eventuellt skulle vilja kissa och vi går på massor med små promenader. Men han är fruktansvärt snabb!
Det är inget medicinskt fel på honom. Han är helt frisk. Bara mattes mentala välbefinnande som går käpprätt åt helvete av stress när jag aldrig kan slappna av.
 
Min hund var svår att få rumsren för han var väldigt rädd ute. Men jag lärde honom att kissa och bajsa på tidningar som låg vid ytterdörren. Då minskade skrubbandet inne och när man såg att han började gå mot tidningen kunde man snabbt springa ut med honom.
 
Hur gammal är han nu? kan detta ha blivit en vana? kanske du kan prova ha honom i någon mindre typ av valphage på nätterna och när du inte kan vara helt fokuserad på honom, bara en kortare tid för att se om han håller sig då så att ni kommer ur de här vagnshjulen ni tycks ha grävt ner er i?
Är så otroligt glad att min valp va näst intill rumsren, ta i trä, redan när hon kom men har haft valpar tidigare som man trodde aldrig skulle bli rumsren(där det hänt frekventa olyckor nästan upp mot året). Tiden löste det dock med precis det du redan gör dvs vakta dem som en hök- "tillfället gör tjuven"- begränsat utrymme under de obevakade tillfällena och ha trygga kissplatser ute ...
Så håll ut, det blir säkert bättre men förstår att det just nu är jobbigt.
Ps så skulle jag nog begränsa tillträdet till soffan (om du vill rädda soffan alltså :P ) tills du får bukt på kissandet :) Ds
 
Så var det med min ena hund också när hon var ung... Jag gick tillbaka till tänket mycket liten valp. Ut en gång i timmen eller när hon såg kissnödig ut, stå still på en och samma plätt tills hon hade kissat, lugnt beröm. Och så höll vi på, huuuur länge som helst. Men vid 1 års ålder var hon faktiskt helt rumsren, så det finns hopp!

Tips har du ju fått, jag hade alltid hunden i samma rum som mig, begränsade utrymmet och försökte rädda det som gick. Soffan, sängen osv ;)
 
Svar till typ alla.:)

Han är 7 månader.
Det känns inte riktigt som han markerar, mera "nu är jag kissnödig, nu kissar jag" och att det är trevligare att kissa inne där det är torrt och varmt.

Jag har stängt upp i trappen så han få bara vara på den våningen jag är på och det är svårt att begränsa utrymmet mer.

Har googlat mig fram till kiss-skydd för hanhundar. Skulle det kunna vara nått tror ni för att det ska bli lite obekvämare att kissa inne? En liten tid för att bryta mönstret liksom.
 
När jag har haft skvättskydd på hanhundar har dom kissat i det... Enda fördelen var att det såklart inte kom kiss någonstans, och därmed ingen lukt att markera över.

Men dom kostar ju inte många kronor så prova går ju :) Men jag tror hellre på att begränsa mer, använd kompostgaller till hjälp. Lyft alltid upp honom och gå ut om han börjar kissa inne. När dom börjar bli lite äldre och inte är rumsren tycker jag att man kan lägga till ett "nej" eller "appappapp" när dom kissar inne :)
 
Svar till typ alla.:)

Han är 7 månader.
Det känns inte riktigt som han markerar, mera "nu är jag kissnödig, nu kissar jag" och att det är trevligare att kissa inne där det är torrt och varmt.

Jag har stängt upp i trappen så han få bara vara på den våningen jag är på och det är svårt att begränsa utrymmet mer.

Har googlat mig fram till kiss-skydd för hanhundar. Skulle det kunna vara nått tror ni för att det ska bli lite obekvämare att kissa inne? En liten tid för att bryta mönstret liksom.

Ja, stänkskydd är bra.
Det blir liksom obekvämt att kissa inne med ett sånt på.
 
Vet inte om någon redan tipsat om detta, men jag har hört att det ska vara effektivt att, bortsett från att ta ut valpen -ofta- så den inte hinner kissa inne, ha ett speciellt toalettställe där man alltid tar valpen för att kissa och bajsa. Detta är då det första man gör när man går ut. Rakt ut från huset till toalettstället utan att leka eller göra något annat innan. Var där med valpen ett tag och beröm inte förrän valpen har kissat/bajsat klart, annars är det lätt att dem kommer av sig och slutar innan dem är helt tomma vilket lätt orsakar en olycka när man går in sen. Det är också lätt att valpen helt enkelt glömmer att kissa/bajsa om man börjar leka med den direkt för leken är roligare än att gå på toaletten.
 
Jag tycker att han kissar bättre om vi går en promenad. Står vi still i " kisshörnet" som han hade i trädgården så kissar han inte alls. Han är envisare än mig ( första hunden jag mött som är det:o).

Kiss-skydd var totalt värdelöst. Han bryr sig inte alls och har kissat igenom. Är det för stort och bekvämt kanske? funderar på om det vore idé att lägga i inkontinensskydd. För bättre uppsugningsförmåga liksom. För att rädda möbler och omgivning.

Vad vet ni om "get off" spray? Funkar det?

Nu jävlar ska jag hitta ett sätt som fungerar!!! Jag fattar inte att en liten jäkla råtta på 3 kg kan ställa till det så:arghh::banghead: PS han kissade just på mina converse DS
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
671
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas...
Svar
19
· Visningar
2 344
Senast: Soso
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 950
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp