Få vita lakan rena - miljövänligt?

Unafraid

Trådstartare
Sambon svettas när han sova, vilket gör att våra vita lakan blir solkiga och lite gula. Har dessutom dubbla lakan och har samma problem med det undre. Och till viss del även bäddmadrassen tyvärr.

Hur får jag rent dom på ett miljövänligt sätt? Jag har något "eko White" och tvättar på 95°, men det blir inte helt bra.

Ska jag ge upp och köpa typ grå lakan?
 
Sambon svettas när han sova, vilket gör att våra vita lakan blir solkiga och lite gula. Har dessutom dubbla lakan och har samma problem med det undre. Och till viss del även bäddmadrassen tyvärr.

Hur får jag rent dom på ett miljövänligt sätt? Jag har något "eko White" och tvättar på 95°, men det blir inte helt bra.

Ska jag ge upp och köpa typ grå lakan?
Vet ni anledningen till att sambon svettas så mycket? Det kanske är något som går att ändra på i den änden i stället.... :)
 
vad skulle det kunna vara? trodde bara att vissa människor svettas mer när de sover än andra.
Vet ej. Men nu vet vi ju svaret i alla fall. TS sambo svettas pga att han sover med mössa och flera täcken. Och är det så man trivs, så är det ju inte mycket att ändra på.

Fascinerande att vi kan vara så olika dock... Jag vaknar DIREKT om jag blir för varm och börjar svettas... :wtf: Förmodligen därför min första tanke var att försöka förebygga svettning i stället.
 
Vet ej. Men nu vet vi ju svaret i alla fall. TS sambo svettas pga att han sover med mössa och flera täcken. Och är det så man trivs, så är det ju inte mycket att ändra på.

Fascinerande att vi kan vara så olika dock... Jag vaknar DIREKT om jag blir för varm och börjar svettas... :wtf: Förmodligen därför min första tanke var att försöka förebygga svettning i stället.
Haha, jag är likadan, jag skulle dö om jag var sådär varm när jag försökte sova :p
 
Jag har använt bleksalt, tycker det funkar hyfsat ihop med vittvättmedel. :) Tvättade solkiga och smutsiga skosnören med det nyligen och de blev så lysande vita att det var lite jobbigt. :p Om det funkar lika bra på svettfläckar vet jag inte. Vis av erfarenhet kan just svettfläckar vara mycket jobbigt att få bort, det missfärgar verkligen. Testa att blötlägga lakanen i bleksalt och tvätta sen utan att skölja ur om det verkar behövas en starkare kur?
 
Jag har använt bleksalt, tycker det funkar hyfsat ihop med vittvättmedel. :) Tvättade solkiga och smutsiga skosnören med det nyligen och de blev så lysande vita att det var lite jobbigt. :p Om det funkar lika bra på svettfläckar vet jag inte. Vis av erfarenhet kan just svettfläckar vara mycket jobbigt att få bort, det missfärgar verkligen. Testa att blötlägga lakanen i bleksalt och tvätta sen utan att skölja ur om det verkar behövas en starkare kur?
Bleksalt alltså! Tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Hemmet Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger. Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när...
2
Svar
31
· Visningar
3 253
Senast: Poxz
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Kära buke, jag behöver era bästa lakantips nu när det är dags att köpa lite nya! Jag är uppväxt med sådana där vanliga enkla lakan som...
2
Svar
25
· Visningar
5 791
Senast: Tjôta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp