Fågelläten

fejko

Trådstartare
Vad är det för fågel som låter "Lilla jag, lilla jag" (och Fritjof Andersson)? Ja, utan Fritjof Andersson delen då, alltså utan den delen inom parentes
Tror det är en flyttfågel för jag har inte hört den tidigare.
 
Om du menar typ "Ti-ti-tu, ti-ti-tu" (har aldrig hört jämförelsen med lilla jag, men melodin känns ju rätt) så är det kanske en talgoxe :). De låter ju oftast "Ti-tu, ti-tu" bara, men en del är dubbel ti-tare, dock allt ovanligare så man hör det inte så ofta.
 
Talgoxar har vi ju massor men tidigare har de iaf kört det klassiska soundet. Kan de ha bytt melodi?
 
Nej nu undrar jag om det är talgoxen? Den har väl två eller entonig sång? Den här har tre fallande toner "lilla jag" och så är sången starkare.
 
De kan som sagt ha tretonig sång, men är den fallande så låter det som något annat. De tretoniga talgoxarna var vanligare förr, det verkar som om de också har mode i vad som går hem hos det motsatta könet, så de tretoniga hannarna blir färre och färre :)
 
Nu måste jag rätta mig: Entonig tar jag tillbaka. Talgoxen har två toner men två eller tre signaler: Ti ti tuu var vanligast förr (lärde min mamma mig) men Ti tuu är vanligast nu. Men "min" fågel har som sagt tre olika toner precis som "lilla jag" och så är ljudet.

Precis nu hörde jag den vanliga Ti tuu talgoxen.
 
Jag hör bara talgoxe på din beskrivning. Du får sätta dig på span och försöka hitta den som sjunger nu innan det blir för grönt i träd och buskar, svårare att hitta dem då. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Enya
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp