Fake-identiteter på Facebook

Inte_Ung

Trådstartare
Hur vanligt är det?
Är det lätt att skapa sådana?

Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare och bedragare fungerar och hur man kan handskas med dem.
Det är lärorikt att se hur de reagerar vid konfrontation och hur programledarna handskas med situationen.
Det är mycket känslor i det där.

Grunden till de uppkomna situationerna verkar dock till stor del vara falska profiler på Facebook.
Är det verkligen så lätt att registrera en massa falska konton på det där viset.
Och hur är det på andra sociala medier och datingsidor?
Någon som vet?
 
Hur vanligt är det?
Är det lätt att skapa sådana?

Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare och bedragare fungerar och hur man kan handskas med dem.
Det är lärorikt att se hur de reagerar vid konfrontation och hur programledarna handskas med situationen.
Det är mycket känslor i det där.

Grunden till de uppkomna situationerna verkar dock till stor del vara falska profiler på Facebook.
Är det verkligen så lätt att registrera en massa falska konton på det där viset.
Och hur är det på andra sociala medier och datingsidor?
Någon som vet?

Det finns mängder av falska profiler, både på facebook och andra ställen. De används för att genomföra bedrägerier, t ex catfishing, men även för att sprida desinformation, försöka bedriva propaganda, eller rentav direkta påverkansoperationer. Detta är ett reellt hot.
 
Det finns mängder av falska profiler, både på facebook och andra ställen. De används för att genomföra bedrägerier, t ex catfishing, men även för att sprida desinformation, försöka bedriva propaganda, eller rentav direkta påverkansoperationer. Detta är ett reellt hot.
Vad gör då Meta, X &Co för att bekämpa detta?
Säkra sociala media borde ju vara en bra kundmagnet.
 
Vad gör då Meta, X &Co för att bekämpa detta?
Säkra sociala media borde ju vara en bra kundmagnet.

De agerar bara när de är absolut tvungna - och då brukar det gå långsamt. Att X skurit ner rejält på personal sedan Musk tog över lär inte hjälpa.

Troll farms reached 140 million Americans a month on Facebook before 2020 election, internal report shows

Investigating Digital Threats: Trolling Campaigns

Den sista länken är matnyttig. Den tar upp exempel på tidigare påverkanskampanjer och beskriver metoder som trollen använder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp