Fakta om olika selar och vagnar!

q
Tänkte att 2 axlat är tyngre att dra. Men ja nu när du säger det så hamnar ju vagnens tyngd på hästen om den inte är superduper balanserad..
Är antagligen mest på stubb, platt hage och pyttelite på grusväg som jag kommer köra. Det är inte den bästa uteritts hästen då man är själv, eftersom hon kan kasta sig. Så körningen kommer bli dressyrkörning på bana mestadels.

Alltså är den välbalanserad så blir det inte så mkt vikt i däckeln, men den påverkas ju mer av det man kör. En tvåaxlad väger mer men dragvikten blir inte så mkt högre, fördelas ju på fyra hjul, och med lite större hjul så blir den mer lättdragen. Märker det helt klart på vår shettis, hans rockard väger 55 kg och maratonvagnen som ju är tvåaxlad väger 90 kg, och han drar den mycket lättare! Det är främst i uppförsbacke den kan kännas något tyngre, men inte nämnvärt.

Ska leta fram en bild på vår rockard till storhästen, det är en bra modell. :)
 
Tror du att du kan leta fram en bild på en bra inkörningsvagn :)? Så jag lite mer ser vad jag ska hålla koll efter :p.

764D8731-FF8E-4FFA-9FA6-E669B9568436.jpg

Lite suddig, men du ser ju hur den ser ut. Den är hög i fram också, ifall hästen skulle sparka. Här drar vår donna den en av första gångerna hon drar vagn i sitt liv. SWB då 23 år gammal. :D
Den är inte så snygg men vi ska måla om den vid tillfälle. Köpte den begagnad så... =)

85DC6676-1699-4A83-9EAD-E7382370592C.jpg


Här är vår andra häst men med tränarens inkörnings/träningsvagn. Den har mindre hjul (jag föredrar vår för man kommer upp ytterligare lite, men skönt att slippa släpa med) men funkar lika bra. :)
 
q


Alltså är den välbalanserad så blir det inte så mkt vikt i däckeln, men den påverkas ju mer av det man kör. En tvåaxlad väger mer men dragvikten blir inte så mkt högre, fördelas ju på fyra hjul, och med lite större hjul så blir den mer lättdragen. Märker det helt klart på vår shettis, hans rockard väger 55 kg och maratonvagnen som ju är tvåaxlad väger 90 kg, och han drar den mycket lättare! Det är främst i uppförsbacke den kan kännas något tyngre, men inte nämnvärt.

Ska leta fram en bild på vår rockard till storhästen, det är en bra modell. :)
Då ska jag alltså inte köpa den gamla fina wurst vagnen jag blivit förälskad i :angel:?
Maraton aktig vagn med större hjul?
 
Då ska jag alltså inte köpa den gamla fina wurst vagnen jag blivit förälskad i :angel:?
Maraton aktig vagn med större hjul?

Jag skulle göra det när hästen är inkörd, men kanske inte köra in med den? Lite beroende på hur den ser ut kanske. Jag skulle iallafall vilja ha en stabil vagn vid inkörning, som inte låter allt för mkt, men som framför allt inte går sönder om hästen får ett ryck eller kickar. (Självklart ska de ge med sig när det behövs, men det gör de vältillverkade vagnarna). Men när hästen är inkörd skulle jag gärna också köpa finvagn. Suktar varje dag nu. :D
 
Kanske ska tillägga att vi tävlar(på låg nivå) i sportkörning/tremomentskörning så jag har ju lite av det tänker i bakhuvudet. Men i dressyren o precisionen vill man ju gärna ha finvagn iaf när man kommer upp lite i klasserna. ;)
 
Jag skulle göra det när hästen är inkörd, men kanske inte köra in med den? Lite beroende på hur den ser ut kanske. Jag skulle iallafall vilja ha en stabil vagn vid inkörning, som inte låter allt för mkt, men som framför allt inte går sönder om hästen får ett ryck eller kickar. (Självklart ska de ge med sig när det behövs, men det gör de vältillverkade vagnarna). Men när hästen är inkörd skulle jag gärna också köpa finvagn. Suktar varje dag nu. :D
Det kan ju inte skada att ha en vagn stående på loftet tills man har en inkörd häst :angel:.
Är dock lite väl att ta i när man lullar runt på åkern ;).
 
Vad för däckel är då en bättre? Jag tycker att bågdäckel verkar trevligt, i alla fall den jag sett på en grov arbets loksele. Bred anläggningsyta och ryggen är fri.
men silett däckel kanske är bättre om man kör gigg/rockard?
Knaset i ryggen är mest i länden, i manken och framtill är hon finare, lite muskel knutor bara

Bågdäckel är klar favorit här - men den saknar silettfunktionen. Men ofta saknar även silettdäcklar en tillräckligt bra silettfunktion också.... Och en bågdäckel kan avlasta bra ändå på ojämnt underlag vid normal körning. En bra hög inkörningsrockard som går att balansera riktigt bra med så lite vikt i däckeln som möjligt i kombination med en bågdäckel med höga skakelfästen är ju en riktigt bra kombination. Tyvärr så drar det gärna iväg lite i pris med bågdäcklar, de som säljs begagnade är rätt dyra om selen är i bra skick, och blir ännu dyrare om den är komplett med baksele. Ett bra budgetalternativ är ändå DOs selar, jag har både deras XL Maraton och Duo och tycker att deras silettfunktion är ovanligt bra för att vara så pass lågt i pris.
 
Bågdäckel är klar favorit här - men den saknar silettfunktionen. Men ofta saknar även silettdäcklar en tillräckligt bra silettfunktion också.... Och en bågdäckel kan avlasta bra ändå på ojämnt underlag vid normal körning. En bra hög inkörningsrockard som går att balansera riktigt bra med så lite vikt i däckeln som möjligt i kombination med en bågdäckel med höga skakelfästen är ju en riktigt bra kombination. Tyvärr så drar det gärna iväg lite i pris med bågdäcklar, de som säljs begagnade är rätt dyra om selen är i bra skick, och blir ännu dyrare om den är komplett med baksele. Ett bra budgetalternativ är ändå DOs selar, jag har både deras XL Maraton och Duo och tycker att deras silettfunktion är ovanligt bra för att vara så pass lågt i pris.
Har sneglat på Duo selen :) brunt ser väldigt trevligt ut ^_^
 
Skriver här med då det passar bättre i denna tråd...

Vad tror ni om en rockard på bilaxel, med fjädring, broms och högt ställbart säte som inkörningsvagn till en 140-ponny? Jag har tänkt köra lite på bana/åker men främst på mindre skogsvägar men med endel branta backar. Har en loksele med silett däckel.

Vet inte i nuläget hur mycket kört det blir så vill inte lägga massa på en vagn, hade helst velat ha typ en DO inkörnings rockard.
 
liten fråga om svänglar + dragläder, kompisen har köpt en gammal viktoriavagn, fin överlag men svänglarna fungerade inte ihop med draglinorna hon redan hade (rep+kedja, dvs man hakar fast i dragringen på selen och har krokar på svängeln ). är en arbets/loksele hon har och därför inga fästen för vanliga dragläder. medans svänglarna för vagnen är för just vanliga dragläder.

vad för dragläder/linor ska man köpa som kan passa i lokan? eller ska man skaffa nya svänglar så att man kan ha rep/kedje dragläderna? ett par till dragläder måste i alla fall inhandlas (parvagn) och svänglarna är inte så jätte fina, föregående ägare har skruvat i fula stoppar på dem för att hålla draglinorna på plats och det är en spricka i ena, men de fungerar.

och hur tänker ni om att under en period använda en gammal gammal svängel som det varit mask i? har en liggandes på loftet med fästen för draglinor som jag tänkte låna ut. är det supeduper ajabaja eller kan det vara ok om man kollat så att den håller för tyngd?
 
och en till fråga ^_^. hur fästen man parstången i lokorna om stången inte har en svängel/våg sak framför hästarna? fästet ser ut som en liggande 8, lokorna har ringar för parkoppel så jag tänkte ju att det borde sitta i dem på ngt sätt..
men tycker att alla har gjort olika på de bilder jag lyckats hitta. är en fast stång och svänglarna är fästa direkt på vagnen, dvs ingen våg. finns inte fäste för det då svängel fästet för enbett är i parstångens fäste.
 
Är syntet ngt att ha då på skav känsligt halvblod?
Jag har syntetselen från Drive Out till mina shetlandsponnyer och min uppfattning är att det inte på något sätt är större risk för skav från den än det är från mina parselar i läder.
Bröstan är fodrad med ett mjukt syntetmaterial
 
liten fråga om svänglar + dragläder, kompisen har köpt en gammal viktoriavagn, fin överlag men svänglarna fungerade inte ihop med draglinorna hon redan hade (rep+kedja, dvs man hakar fast i dragringen på selen och har krokar på svängeln ). är en arbets/loksele hon har och därför inga fästen för vanliga dragläder. medans svänglarna för vagnen är för just vanliga dragläder.

vad för dragläder/linor ska man köpa som kan passa i lokan? eller ska man skaffa nya svänglar så att man kan ha rep/kedje dragläderna? ett par till dragläder måste i alla fall inhandlas (parvagn) och svänglarna är inte så jätte fina, föregående ägare har skruvat i fula stoppar på dem för att hålla draglinorna på plats och det är en spricka i ena, men de fungerar.

och hur tänker ni om att under en period använda en gammal gammal svängel som det varit mask i? har en liggandes på loftet med fästen för draglinor som jag tänkte låna ut. är det supeduper ajabaja eller kan det vara ok om man kollat så att den håller för tyngd?

Har viktoriavagnen svängel för draglina med omslag? Då finns det adaptrar att köpa, tex dessa som finns på DO.

446630.jpg


Jag väntar själv en leverans med en loksele där jag ska ta lokorna och använda till min silettdäckel. För att slippa köpa andra draglinor med tillbakaknäppning (för att kunna dra igenom dragringen så har jag hittat dessa från horsemeup.se :

rvs_gesp_patent-sluiting_per_paar_38mm.jpg


De fäster jag med snabbkopplingen i draglädrets fäste i ringen, så blir det rätt vinkel på snabbkopplingen. Jag har just upptäckt att Horsemeup har körgrejer! Mycket bra saker, stort sortiment från zilco. Med alla rabatter de brukar ha så är de oftast billigast på marknaden. Fast det krävs ganska mycket för att jag ska överge DO som leverantör.
 
Har viktoriavagnen svängel för draglina med omslag? Då finns det adaptrar att köpa, tex dessa som finns på DO.

446630.jpg


Jag väntar själv en leverans med en loksele där jag ska ta lokorna och använda till min silettdäckel. För att slippa köpa andra draglinor med tillbakaknäppning (för att kunna dra igenom dragringen så har jag hittat dessa från horsemeup.se :

rvs_gesp_patent-sluiting_per_paar_38mm.jpg


De fäster jag med snabbkopplingen i draglädrets fäste i ringen, så blir det rätt vinkel på snabbkopplingen. Jag har just upptäckt att Horsemeup har körgrejer! Mycket bra saker, stort sortiment från zilco. Med alla rabatter de brukar ha så är de oftast billigast på marknaden. Fast det krävs ganska mycket för att jag ska överge DO som leverantör.
Ja det är svängel för omslag på viktoriavagnen. Ska tipsa om adapter :), är nog smidigast ^_^.
 
Hjälper ju grannen med en inkörning och att reda ut så att man kan köra par i framtiden. Lyckades pyssla ihop en loksele till den idag som såg ok ut. Drog däck och även rockard :p. Var inga problem med ngt öht :rofl:. Gått bredvid sin mamma då hon blivit körd sen hon var liten och dragit däck ngn gång. Lite snabbt kanske men var liksom inget konstigt öht för hästen som drog super fint och inte tog ett enda nervöst steg för varesig draglinor eller skaklar (höll bredvid första biten och fäste sen). Skit cool häst ^_^.

Men. Jag har trots en hel del googlande inte hittat hur man ska fästa stångkopplet i parstången. Känns ju som att det blir snedbelstning då stången är mellan hästarna. Stångkoppel för enbett är ju bara en rem från mitten på bröstan.
Har sett ngn bild på par med lokor att de har en svängel aktig sak framför sig som stångkoppel är fäst i. Vad heter det och måste man ha det vid parkörning med lokor?
 
Hjälper ju grannen med en inkörning och att reda ut så att man kan köra par i framtiden. Lyckades pyssla ihop en loksele till den idag som såg ok ut. Drog däck och även rockard :p. Var inga problem med ngt öht :rofl:. Gått bredvid sin mamma då hon blivit körd sen hon var liten och dragit däck ngn gång. Lite snabbt kanske men var liksom inget konstigt öht för hästen som drog super fint och inte tog ett enda nervöst steg för varesig draglinor eller skaklar (höll bredvid första biten och fäste sen). Skit cool häst ^_^.

Men. Jag har trots en hel del googlande inte hittat hur man ska fästa stångkopplet i parstången. Känns ju som att det blir snedbelstning då stången är mellan hästarna. Stångkoppel för enbett är ju bara en rem från mitten på bröstan.
Har sett ngn bild på par med lokor att de har en svängel aktig sak framför sig som stångkoppel är fäst i. Vad heter det och måste man ha det vid parkörning med lokor?
 
Jag har duo selen från do. Är väldigt trevlig och förvånansvärt mjuk! Tycker det är super att den inte är i läder = lätt att hålla ren ;)

Dock kommer jag iaf inte kunna använda den på man rygghäst då hans skada gör att han inte kan bära sig alls m.m. :(

Tror tyvärr din dam är för stor för cob storlek för annars hade du kunnat prova o ev köpt den :D är ju den bruna dessutom :p
 
Skit dålig bild men hur tycker ni att lokan/ draglädret sitter? Är en ardenner sele med däckel från Armesele. känns som att draglädret kunde varit ngn cm kortare men samtidigt så är det kanske bättre med 4cm för lång än för kort vilket Armeselen blev. Okunniga jag tycker också att lokan blev bättre. Men vet inte om den också är lite lång.. ska ha ut en kunnig att se över selen så småningom men grannen kom över dessa väldigt billigt så fungerar de så vore det toppen :).
 
IMG_0091.JPG

Vår loksele ska säljas och jag har helt glömt vem som tillverkat den. Någon som kan hjälpa mig? Den enda märkning jag hittat är att det står Eskilstuna på däckeln. Medan jag ändå håller på så kan jag passa på att fråga vad man kan ta för den? Den är i fint skick och allt är helt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 120
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 357
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 930
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 377
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp