Fakta om olika selar och vagnar!

Var hos grannen och packade upp en ny parsele hon köpt igår kväll :), allt såg ut att passa finfint men det var ett problem.. remmarna på bakselen som går mellan baksele och bröstan var på tok för korta och spännena var väldigt bakvända :/, förstår inte hur de tänkt att de ska sitta :o, på bilderna från driveout så ser allt normalt ut och de hade fäst i bröstan som vanligt, men trots att selen är i full så saknas det en halvmeter.. kan väll inte vara menat att bakselen bara ska hänga där som en uppehållsrem för draglinorna bara? Finns ingen broms på vagnen så bak selarna är ett måste.
Ngn annan som haft classic selen från do?
 
Var hos grannen och packade upp en ny parsele hon köpt igår kväll :), allt såg ut att passa finfint men det var ett problem.. remmarna på bakselen som går mellan baksele och bröstan var på tok för korta och spännena var väldigt bakvända :/, förstår inte hur de tänkt att de ska sitta :o, på bilderna från driveout så ser allt normalt ut och de hade fäst i bröstan som vanligt, men trots att selen är i full så saknas det en halvmeter.. kan väll inte vara menat att bakselen bara ska hänga där som en uppehållsrem för draglinorna bara? Finns ingen broms på vagnen så bak selarna är ett måste.
Ngn annan som haft classic selen från do?
Hur har ni fäst bakselen? Till skillnad från en enbetssele där du fäster bakselen med en stor "ögla" i skakeln har bakselen på en parsele en hålad rem som fäst i samma spänne som draglinorna.
 
Hur har ni fäst bakselen? Till skillnad från en enbetssele där du fäster bakselen med en stor "ögla" i skakeln har bakselen på en parsele en hålad rem som fäst i samma spänne som draglinorna.
Ja, har haft loksele innan så där har man satt i dragringen, men denna remmen är liksom en halvmeter kortare än på gamla bakselen. Dvs man hade behövt amputera halva hästen för att bakselen ska kunna fästas där :/..
Är ju liksom 2 inte överdrivet stora nordisar på 150-160 cm mkh med täckes storlek på max 140 om jag ska gissa.. och selarna är i full så det är väldigt mysko. Alla andra remmar är ju proportionerligt mot lite stort till och med.
 
Ja, har haft loksele innan så där har man satt i dragringen, men denna remmen är liksom en halvmeter kortare än på gamla bakselen. Dvs man hade behövt amputera halva hästen för att bakselen ska kunna fästas där :/..
Är ju liksom 2 inte överdrivet stora nordisar på 150-160 cm mkh med täckes storlek på max 140 om jag ska gissa.. och selarna är i full så det är väldigt mysko. Alla andra remmar är ju proportionerligt mot lite stort till och med.
Håller med om att det låter mysko! Har du någon bild?
 
parselen fick underkänt på flera punkter (för smal däckel, för rak brösta osv) så blir att pussla ihop en loksele istället. men det var ingen som förstod hur remmarna till bakselarna var tänkt :o måste ha fått fel remmar :/.
 
Hur är tanken med storlekar på selar, när man kommer till större pållar än shetlandsponnyer? (tänker främst bröstselar nu då)
Alltså, hur små-stora ponnyer brukar kunna ha storlek ponny i sele? Cob, är det främst för rejälare ponnyer, eller? Eller är det full som gäller om man har en kraftigare kallblodsliknande ponnymodell?
Hur brukar det se ut?

Jag funderar på om jag ska försöka köra in min New Forest, som är liten D-ponny. (åtminstone så långt att jag kan släpa däck och sen sladda paddocken med henne - någon vagn till henne har jag inte råd att köpa på ett bra tag...)
Finns det någon möjlighet att en sele i storlek P skulle kunna funka på henne? (har ev möjlighet att byta till mig en sådan) Vad är den vanligaste begränsande faktorn? Bröstans längd, eller bukgjordens? En för kort bukgjord inser jag ju vad det innebär :p men om jag har en storlek för kort brösta, hur mycket påverkar det och på vilket sätt?
Kan man använda däckeln från vilken storlek på sele som helst och sen pussla ihop det övriga som inte passar? Eller är det olika storlek även på däckeln?
Värt att testa åtminstone, med andra ord!
Tack för era svar!

Den här ponnyn är det:
13781738_10153813863787404_8409455959169727994_n.jpg
Det tog lite tid men nu är selen provad. Och den var inte ens i närheten av att funka på henne...
Men däremot borde den passa på mina större shetlandsponnyer, så kanske den får stanna hos mig ändå. Fast... Det är en vagnsdäckel och utan snabbfäste till skaklarna. Kan man använda den alls att köra rockard med (på jämnt underlag) eller är det helt vansinnigt? Jag har också en fyrhjulig vagn som den kan funka till.
 
Har någon erfarenhet av Drive Out's selar och vagnar?
Har tittat på en syntet sele och en rockard, från stor C-ponny till stor häst.

Har köpt en 2 årig Welsh som beräknas bli maxad d-ponny eller liten stor häst.
Vill gärna ha en vagn som man sitter "över" hästen. :)
 
Har någon erfarenhet av Drive Out's selar och vagnar?
Har tittat på en syntet sele och en rockard, från stor C-ponny till stor häst.

Har köpt en 2 årig Welsh som beräknas bli maxad d-ponny eller liten stor häst.
Vill gärna ha en vagn som man sitter "över" hästen. :)

Jag tycker DO överlag är väldigt bra och deras grejer är prisvärda. Har haft både start (till mindre ponny), DO Biothane, DO Duo (har delar av den till mitt russ) och även en XL Maraton till min ardenner. Jag står nu och velar om jag ska köpa ny rockard till russet, och då blir det nog en DO träning.
 
Har någon erfarenhet av Drive Out's selar och vagnar?
Har tittat på en syntet sele och en rockard, från stor C-ponny till stor häst.

Har köpt en 2 årig Welsh som beräknas bli maxad d-ponny eller liten stor häst.
Vill gärna ha en vagn som man sitter "över" hästen. :)

Jag har bara selar och vagn från DO. Mycket nöjd med min DO syntet, som jag har både till fjordhäst och wm (alltså två selar ;) ), däremot är jag mindre nöjd med min DO classic, som dels färgar av sig något helt kopiöst och som dessutom redan efter några gångers användning gick sönder i en rem. Det är inget som gör att selen inte går att använda, men ändå ett tecken på sämre läderkvalité.

Jag har en DO träningsrockard som jag verkligen älskar! Jag har dock inte klurat ut hur eller varför man ska justera sätet. :o Hade nog bekymmer med att få till skaklarna när vagnen kom.

Blir det körponny av någon av mina wm så blir det nog en likadan träningsrockard till, fast i deras storlek då. :love:
 
Det tog lite tid men nu är selen provad. Och den var inte ens i närheten av att funka på henne...
Men däremot borde den passa på mina större shetlandsponnyer, så kanske den får stanna hos mig ändå. Fast... Det är en vagnsdäckel och utan snabbfäste till skaklarna. Kan man använda den alls att köra rockard med (på jämnt underlag) eller är det helt vansinnigt? Jag har också en fyrhjulig vagn som den kan funka till.
Och som tillägg till ovanstående fråga.
Vagnsdäckel - funkar det med "fasta skaklar" eller måste det vara separat ledade skaklar då?
Finns det någon nackdel att använda en sele med silettdäckel när man kör fyrhjulig vagn?

:arghh: varför måste det finnas så många olika varianter att välja mellan?? :meh: ;)
 
Och som tillägg till ovanstående fråga.
Vagnsdäckel - funkar det med "fasta skaklar" eller måste det vara separat ledade skaklar då?
Finns det någon nackdel att använda en sele med silettdäckel när man kör fyrhjulig vagn?

:arghh: varför måste det finnas så många olika varianter att välja mellan?? :meh: ;)
Misstänker att kombinationen fasta skaklar + rörlig däckel eller rörliga skaklar + fast däckel är det bästa. Men man kan ju sätta gaffelskaklar (heter det det? De U formade) på de flesta vagnar.

Men ja det är på tok för många varianter på vagnar och selar: /
 
Jag har haft både selar och vagnar från DO och är mycket nöjd. Har beställt en DO träning till russet och har en likadan till minishettis :up: Syntetselarna har jag varit mycket nöjd med.
 
Och som tillägg till ovanstående fråga.
Vagnsdäckel - funkar det med "fasta skaklar" eller måste det vara separat ledade skaklar då?
Finns det någon nackdel att använda en sele med silettdäckel när man kör fyrhjulig vagn?

:arghh: varför måste det finnas så många olika varianter att välja mellan?? :meh: ;)

Jag har kört andra hästar med och kommer köra nya ponnyn med loksele och rockard och då är ju däckeln "fast"/bågdäckel.
Det fungerar bra tycker jag om däckeln är rejäl och har bra stoppning samt om vagnen är välbalanserad och inte ligger och trycker på ett håll hela tiden.
Men visst bör ju trycket bli något större i en fast däckel/vagns/bågdäckel än en selettdäckel med rörlig uppehållsrem.

Bekymret med selettdäckel och fyrhjuligt bör bli att skaklarna kan hamna på olika höjd om de är rörliga var för sig. Det finns däremot stoppar man kan sätta dit på en selettdäckel för att få den fast. Tror Zilco gör sådana men är osäker på hur de passar på andra selar.
 
Hur är det nu, loksele och vagn med skaklar och draglinor? Måste man ha ett högt skakelfäste eller är det framförallt om man kör en gigg? Jag tänker skaffa en fyrhjulig vagn av typ wagonette eller maraton och har en loksele med bågdäckel. Har sett andra köra liknande fyrhjuliga vagnar med både skakel och draglina fäst i dragringen.
 
Har du raka skaklar kan jag inte se varför det inte skulle gå. Iaf på vagnar, rockarder och giggar är nog kinkigare. Jag har beställt höga skakelfästen till min loksele så jag förhoppningsvis kan använda den till min DOrockard (fast där tror jag att svängeln sitter lite för högt för att det ska fungera riktigt bra).
 
Har du raka skaklar kan jag inte se varför det inte skulle gå. Iaf på vagnar, rockarder och giggar är nog kinkigare. Jag har beställt höga skakelfästen till min loksele så jag förhoppningsvis kan använda den till min DOrockard (fast där tror jag att svängeln sitter lite för högt för att det ska fungera riktigt bra).
Är intresserad av en vagn typ wagonette där de tagit bort svängeln och enbart kört med skaklar. Vet inte om skaklarna är omgjorda på något vis. Men så länge skaklarna är raka borde det alltså vara ok? Måste man ha draglinor när man kör med loksele? Tänker på alla äldre åkvagnar mm där det bara finns skaklar, är det främst till bröstsele som draglinor behövs?
 
Är intresserad av en vagn typ wagonette där de tagit bort svängeln och enbart kört med skaklar. Vet inte om skaklarna är omgjorda på något vis. Men så länge skaklarna är raka borde det alltså vara ok? Måste man ha draglinor när man kör med loksele? Tänker på alla äldre åkvagnar mm där det bara finns skaklar, är det främst till bröstsele som draglinor behövs?

Du behöver inte draglinor till loksele, även om jag tycker det är optimalt. Om skaklarna kan röra sig vid ringen, alltså att det finns utrymme i skakelöglan, är det lugnt.
Du kan inte sätta dit en svängel?
 
@Chili Bara skaklarna är gjorda för att dra vagnen (inte ställbara med skruv som lås) och som @Mli säger har lite utrymme i skakelöglan så går det bra, även om det blir bättre med linor.
 
Jag har nu beställt en syntetisk sele från ponny pop till min shettis. :) kan inget om selar men gissar i alla fall att den är duglig till inkörning och tömkörning. Lös brösta och det mesta följde med - vet dock inte märket men en skäck har selen på sig på bilderna på deras sida. Vet någon om den är bra? :)
 
Jag har nu beställt en syntetisk sele från ponny pop till min shettis. :) kan inget om selar men gissar i alla fall att den är duglig till inkörning och tömkörning. Lös brösta och det mesta följde med - vet dock inte märket men en skäck har selen på sig på bilderna på deras sida. Vet någon om den är bra? :)
spontant så undrar jag om de vet vad det är de säljer.
Det står i beskrivningen att det är en giggdäckel med snabbkopplingar, men det finns då inga snabbkopplingar på bilden. Det funkar absolut att köra utan snabbkopplingar, men de underlättar mycket... Du behöver dem inte alls vid tömkörning. Och selen fungerar absolut för ditt ändamål, även om jag själv inte valt just den.

Min personliga uppfattning är att om man ska köpa utrustning för körning så tror jag det är bättre att köpa den från butiker som är inriktade på det. Då får man de bästa sakerna. Ofta utan att det behöver kosta så himla mycket mer.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 063
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 250
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 913
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 361
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp