Fakta om olika selar och vagnar!

spontant så undrar jag om de vet vad det är de säljer.
Det står i beskrivningen att det är en giggdäckel med snabbkopplingar, men det finns då inga snabbkopplingar på bilden. Det funkar absolut att köra utan snabbkopplingar, men de underlättar mycket... Du behöver dem inte alls vid tömkörning. Och selen fungerar absolut för ditt ändamål, även om jag själv inte valt just den.

Min personliga uppfattning är att om man ska köpa utrustning för körning så tror jag det är bättre att köpa den från butiker som är inriktade på det. Då får man de bästa sakerna. Ofta utan att det behöver kosta så himla mycket mer.

Tack för svar! Har du tips på bättre sele i likvärdig prisklass, ifall denna inte passar?
 
Tack för svar! Har du tips på bättre sele i likvärdig prisklass, ifall denna inte passar?
Jag har syntetselen från Drive Out, den kostar några hundralappar till och har de, i min värld, åtråvärda snabbkopplingarna. Jag är glad att jag valde den, tycker det är ett prisvärt välfungerande alternativ för hemmabruk. (skulle jag tävla så skulle jag satsa mycket mer pengar på en lädersele av hög kvalité, men det är en annan femma och inte aktuellt..)
I övrigt är de säkert ganska likvärdiga.
 
spontant så undrar jag om de vet vad det är de säljer.
Det står i beskrivningen att det är en giggdäckel med snabbkopplingar, men det finns då inga snabbkopplingar på bilden. Det funkar absolut att köra utan snabbkopplingar, men de underlättar mycket... Du behöver dem inte alls vid tömkörning. Och selen fungerar absolut för ditt ändamål, även om jag själv inte valt just den.

Min personliga uppfattning är att om man ska köpa utrustning för körning så tror jag det är bättre att köpa den från butiker som är inriktade på det. Då får man de bästa sakerna. Ofta utan att det behöver kosta så himla mycket mer.
Det ser dessutom ut att vara vagnsdäckel och inte gigg-/silettdäckel på bilden.
 
Någon som vet något om dessa vagnar?
ponnyrockard_medium.jpg



Beskrivning
2-sitsig. Med svängel av metall. Galonklädd sits med fjädring och ryggstöd. Korg av kraftigt stålnät.
Sits: 88 x 30 cmSkakellängd: Shetland/135cm
Russ/155 cm
Hjulavstånd: c-c 85 cmHjul: 250x16
Totallängd 244

Tanken är att vi ska ha den till russkillen ca133cm för utflykter på skogsvägar samt förhoppningsvis babytävlingar i precision och möjligen dressyr. Vi vill ha en lätt mångsidig och prisvärd vagn. priset för denna är 5400 ex frakt. Vad tror ni om vagnen?

Tack för svar :)
 
Det jag tänker på är att den är låg i fronten, inget vidare sparkskydd om olyckan skulle vara framme. Sedan är de väl rätt klena, köp inte utan att se en i verkligheten, så du sett vad du betalar för.
 
Inte jag som ska köpa, ägaren till russet men jag hjälper till att spana. Misstänker också att den är lite klen, känns lite svårt att hitta en vagn att klämma på när de inte finns där vi bor.

Kanske har du förslag på något bra märke att leta efter eller undvika?
tittat lite på nätet och hittat globus xerxes rockard, oxer rockard, drive out, tidaholmvagnar ( svårt att hitta priser, info etc) och en hel drös fantasifulle hammabyggen...
 
Är det Globusrockarden eller den billiga kinesiska?
Egentligen kanske det inte spelar jättestor roll, de är väldigt lika i konstruktionen. Vi har en Globusrockard som jag köpte för att ha en lätt vagn till vår lilla gammelgubbe, som nog var ca 25 år då (shetland).
Min uppfattning är att det är en väldigt klen konstruktion. Det är bara barnen som kör med den hos oss och då bara o paddocken eller på annat jämnt underlag.
Den vi har är fortfarande i gott skick, vilket är mer tur än skicklighet. Det finns gott om berättelser om såna vagnar som gått sönder på olika sätt vid normal belastning.
 
Jag tycker DO överlag är väldigt bra och deras grejer är prisvärda. Har haft både start (till mindre ponny), DO Biothane, DO Duo (har delar av den till mitt russ) och även en XL Maraton till min ardenner. Jag står nu och velar om jag ska köpa ny rockard till russet, och då blir det nog en DO träning.
När man är gravid och inte kan köra kan man i alla fall planera framtida inköp. :idea: Undrar därför om du tror en DO XL är främst till riktigt stora nordsvenskar och ardenner eller passar även mindre/normalstor nordsvensk? Min dam är inte så lång, 135 i täcke, men mkt djup bål, bred bog och rejäl hals. Antar att de kan skicka mått om man mäter hästen men recensioner är alltid bra. :)

Har varit sugen på en DO Duo men den är ju lite klenare, kanske blir för litet på en nordsvensk?
 
När man är gravid och inte kan köra kan man i alla fall planera framtida inköp. :idea: Undrar därför om du tror en DO XL är främst till riktigt stora nordsvenskar och ardenner eller passar även mindre/normalstor nordsvensk? Min dam är inte så lång, 135 i täcke, men mkt djup bål, bred bog och rejäl hals. Antar att de kan skicka mått om man mäter hästen men recensioner är alltid bra. :)

Har varit sugen på en DO Duo men den är ju lite klenare, kanske blir för litet på en nordsvensk?

MIn DO XL hade jag också inställd på minsta hålen till min C-ponny :) Hon var dock rejält grov, en tinker/ardenner/random ponny-korsning. Så den hade nog också funkat till en normal nordis.
DO Duo tycker jag är lite klen i bröstan, men en bra sele i allt annat. Jag har den till mina ponnyer men använder en annan brösta till. Konstigt att DO inte har måtten på XL på hemsidan, de har det ju på alla andra selar.
 
MIn DO XL hade jag också inställd på minsta hålen till min C-ponny :) Hon var dock rejält grov, en tinker/ardenner/random ponny-korsning. Så den hade nog också funkat till en normal nordis.
DO Duo tycker jag är lite klen i bröstan, men en bra sele i allt annat. Jag har den till mina ponnyer men använder en annan brösta till. Konstigt att DO inte har måtten på XL på hemsidan, de har det ju på alla andra selar.
Taxk för svaret :) Gissar att den nog funkar till min då. Tycker Duon är jättefin men ja, man kanske trots allt vill ha något mer rejält på en rejäl häst. Är ju van vid loksele med bågdäckel och där finns liksom inte begränsningar så man får nog tänka lite annorlunda med en bröstsele.
 
Hästen kommer imorgon så nu har Projekt "låna/ klippa/klistra ihop en ok sele" officiell börjat! :banana:

Har några enkla frågor ^_^.
1, går det att köra en rockard/gigg i en remsele ihop med bredare lös brösta? (Otroligt platt häromkring men känner ingen med tillräckligt liten baksele att låna). Får låna sele tills jag har sålt mina älskade sadlar om jag vill köra någorlunda direkt. (Vilket jag vill ^_^)

2. Hur långa vågar man göra avtagbara skaklar? Lyckades få mina till 185cm, helt inne är de 160 och det är nu Bara 20cm överlappning.
De ska ju inte dra i skaklarna så det borde vara ok tänker jag :/? (Hästen är 150cm i mkh och har tydligen runt 135-140 i täcken).

Har bara erfarenhet av lokselar och fasta bröstor och har i princip bara kört par i vagn, enbett har jag kört hela 2 ggr :p. Har annars bara dragit väääldigt många släpor med mina gamla inkörnings projekt :p, så blir helt nytt med lös brösta och riktig vagn :rofl:
 
I stort sett alla travhästar går utan baksele. Du ska dessutom köra där det är platt. Ta travrockard och remsele, sätt ett par trissor på rockarden om du inte har en svängel. Är hästen nöjd, kör så tills du fått tag i andra grejor, är hästen missnöjd får ni hoppa över körningen tills du hittat andra grejor.

Jag tycker det är viktigast att lyssna på hästen. Arbetar den trevligt så kan man allt som oftast vara lugn.
 
Missade fråga två..
Jag har en DO träning, skaklarna på den är ställda på knappt 180 cm. Hade den tidigare till 160+ nordsvensk, körde i både trav och galopp utan minsta problem. Så länge överlappningen är lite mer än mellan skruvarna (jag har två skruvar per skakel) bör det vara ok.
 
Jämför och letar sele varje dag nu så jag snart blir knäpp :p, men tror att det får bli en ny budgetsele istället för begagnad då man sällan får en komplett sele och ändå får betala mer för att göra den komplett.

Men vilka budget selar under 2500kr är mest värda?/minst skräpiga?
Hade tänkt sälja min hoppsadel för att kunna köpa sele men den råkade liksom passa finfint.. så nu har jag ingen sel budget på några månader.
 
Jag hoppar in här. Har en inkörd ridhäst som älskar att springa framför vagn men ingen sele (blev inkörd i en loksele vi lånade o sedan var vi det klassiska ekipaget med höökssele och rockard på saabaxel vi lånade av uppfödaren :angel:). Har fått bra tips av typ en bukefalist tror jag :D och är mest inne på sele och vagn från Drive Out. Känns som ett bra sätt att börja väl? Ska bara trava på grusvägarna hemma som komplement men vill att det ska vara bekvämt för min häst.
 
@the_connemara
DO är en bra början (och fortsättning också för den delen), om du inte vill härja runt på blocket och hästnet.
För att trava på grusväg krävs ju inte så mycket, en anpassad sele, svängel eller linor och trissor åt hästen och lite fjädring åt kusken. Jag har en DO träning som funkar fint till det, och som jag kan ha till både maratonsele och loksele(med höga skakelöglor).
 
@the_connemara
DO är en bra början (och fortsättning också för den delen), om du inte vill härja runt på blocket och hästnet.
För att trava på grusväg krävs ju inte så mycket, en anpassad sele, svängel eller linor och trissor åt hästen och lite fjädring åt kusken. Jag har en DO träning som funkar fint till det, och som jag kan ha till både maratonsele och loksele(med höga skakelöglor).

Tack för svar! Jag tänker att det är enkelt att börja med en bröstsele? Loksele verkar egentligen bekvämare (tror inte min häst har överdrivet med plats till en brösta egentligen) men svårare att köpa och passa in för en novis? Jag hade inte ens tänkt att vagnen kanske inte passar både bröst- och loksele :nailbiting: Men det låter ju bra att den modellen gör det om jag förstod dig rätt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 134
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 366
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 941
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 379
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp