Faktums reportage om arbetsvillkor i hästnäringen

Ja, tyvärr är det precis så det ser ut på många ställen. Och den dagen det händer en olycka är det ingen som vill ta ansvar för någonting överhuvudtaget. Enda sättet att komma till rätta med det är ju att alla vägrar jobba svart inom hästbranschen. Så länge det finns de som slavar halvt ihjäl sig för ingenting, kommer det fortsätta att se ut såhär.
 
Enda sättet att komma till rätta med det är ju att alla vägrar jobba svart inom hästbranschen.

Men det skulle vara OK inom andra branscher?!

Nej, svaret är snarare att människor måste ta ansvar för sin egen situation och för hur arbetsmarknaden i stort är uppbyggd. Genom att inte jobba svart. Oavsett bransch.
 
Håller med om att det är för jäkligt att det ska vara så. Men tyvärr så är det ju många tjejer som drömmer om att få hålla på med hästar och ta alla chanser de kan att få jobba med deras "dröm" och tyvärr så utnyttjas det då av många sk arbetsgivare.
Många ridskolor och andra som håller på innom hästbranchen vet hur svårt det är att få det att bli lönsamt och kunna leva på det på samma sätt som andra yrken. Så därför tror jag att många då tar tillfälle att utnyttja alla dessa tjejer som vill hålla på med hästar. Visst ingen ursäkt till att anställa svart arbetskraft. Men istället för att hacka på dem som försöker överleva på sitt företag så bör man kanske i första hand se över hur man ska kunna ändra situationen. Höja de redan höga priserna för ridlektionerna till att bli ännu dyrare? Se till att hålla lägre skatter för ungdomar? Eller finns det andra åtgärder man kan göra? Hur ska dom som i nuläget anställer svart arbetskraft ha råd att anställa någon vit istället? Arbetskraften behövs för att hålla hästnäringen igång. Och arbetsgivaren måste ju ta pengarna nånstans ifrån.
 
Håller med om att det är för jäkligt att det ska vara så. Men tyvärr så är det ju många tjejer som drömmer om att få hålla på med hästar och ta alla chanser de kan att få jobba med deras "dröm" och tyvärr så utnyttjas det då av många sk arbetsgivare.
Många ridskolor och andra som håller på innom hästbranchen vet hur svårt det är att få det att bli lönsamt och kunna leva på det på samma sätt som andra yrken. Så därför tror jag att många då tar tillfälle att utnyttja alla dessa tjejer som vill hålla på med hästar. Visst ingen ursäkt till att anställa svart arbetskraft. Men istället för att hacka på dem som försöker överleva på sitt företag så bör man kanske i första hand se över hur man ska kunna ändra situationen. Höja de redan höga priserna för ridlektionerna till att bli ännu dyrare? Se till att hålla lägre skatter för ungdomar? Eller finns det andra åtgärder man kan göra? Hur ska dom som i nuläget anställer svart arbetskraft ha råd att anställa någon vit istället? Arbetskraften behövs för att hålla hästnäringen igång. Och arbetsgivaren måste ju ta pengarna nånstans ifrån.

Jg är inne på samma spår. Eftersom det har varit såhär så länge så undrar jag hur man ska komma till rätta med det. Jag antar att det mest handlar om att kunderna måste vara villiga att betala det som det faktistkt kostar med vit personal? Och som kund måste vi nog börja ställa frågor och inte köpa från vissa företag. Om man tex kan köpa ngt extremt billigt måste det ju vara något som inte stämmmer.
Sen kan man ju också säga att det vore bra om ingen ville ta dessa jobb. Men jag tror tyvärr inte att det kommer att ske. För jag tycker det finns så många unga tjejer som vill jobba med hästar. Jag brukar ofta prata med dessa som jag möter och tex prata om försäkringar och risker kring vad som händer om man blir skadad som oförsäkrad. Många av dessa har aldrig tänkt kring detta.
 
Men istället för att hacka på dem som försöker överleva på sitt företag så bör man kanske i första hand se över hur man ska kunna ändra situationen.

Om man inte kan dra in tillräckligt med pengar för att företaget ska gå runt så har man helt enkelt inte en tillräckligt bra affärsidé.

Nu har jag bekanta som jobbar som beridare/hästskötare hos mycket välkända och meriterade ryttare och där finns det pengar men likväl betalar de urusla löner. Skamligt! Det finns helt enkelt ingen ursäkt till att utnyttja folk på det systematiska sätt som görs.
 
Ja att det finns gott om pengar inom hästnäringen vet vi väl alla, det är ju därför våra elitryttare inte har råd med egna hästar utan många gånger rider andras hästar och har en himla press på sig att kamma hem första priset annars riskerar man att behöva sälja sin hästgård.
 
Det är ju faktiskt till del marknaden som bestämmer var lönenivån ligger. Till del.

Ridsporten drar inte in några stora summor, det är hårt slit för dålig timlön. Att arbetsgivare skulle vältra sig i pengar har jag inte upplevt faktiskt.

Självklart ska man ha skäligt betalt för arbetet man utför, och framförallt ska lönen vara vit. Och där tror jag en stor del av jobbet ligger, eftersom så många hästägare inte vill betala vitt för de tjänster de köper in till sin dyra hobby.
 
Tycker det är sorgligt med så mycket utnyttjande i en sport jag älskar.

Men det värkar som det är viktigare att köra runt i flådiga bussar och ha stall som liknar slott än ge anställda vit lön.
 
Men det värkar som det är viktigare att köra runt i flådiga bussar och ha stall som liknar slott än ge anställda vit lön.

Fast det är väl bara ett barnsligt och onödigt antagande?

Inte helt sällan är stallarna hyrda (även om det finns undantag), och inte sällan är fordon sponsrade.
 
@Ray Det handlar om en tjej som var "praktikant" och råkade ut för en olycka och typ hur oskyddad man är om man inte är anställd med vit lön och hur arbetsgivaren inte vill ta ansvar typ (eftersom dom inte ansåg att personen var anställd).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det är ju faktiskt till del marknaden som bestämmer var lönenivån ligger. Till del.

Ridsporten drar inte in några stora summor, det är hårt slit för dålig timlön. Att arbetsgivare skulle vältra sig i pengar har jag inte upplevt faktiskt.

Självklart ska man ha skäligt betalt för arbetet man utför, och framförallt ska lönen vara vit. Och där tror jag en stor del av jobbet ligger, eftersom så många hästägare inte vill betala vitt för de tjänster de köper in till sin dyra hobby.


Egentligen är det ju det stora problemet att detta är människors hobby som dom försöker driva ett företag på. För att finansiera sin hobby dvs tävlandet så tar dom in en massa hästar för in och tillridning. Finns nog extremt få hästföretag i Sverige som faktiskt går runt. Bra att skattemyndigheterna nu ställer högra krav på vad som är hobby och vad som är företag med syfte på att tjäna pengar.
 
Det är nog en korrekt bedömning av situationen, men det stora problemet är att människor inte vill betala vad det kostar att hålla häst. Därmed är det för mycket svarta pengar i omlopp, och det gör att branschen känns amatörmässig och skrämmer i många fall investerare.

Sedan är karusellen igång.
 

Liknande trådar

Samhälle Det är så mycket negativt i nyhetsrapporteringarna och tidningar så jag tänkte att vi kan ha en tråd för endast positiva nyheter. :up...
2
Svar
27
· Visningar
3 942
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hallå där alla härliga hästmänniskor! Jag jobbar redan lite inom hästnäringen men tänkte försöka extraknäcka lite genom att mocka hagar...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: MiniLi
·
Kultur Antar att det inte bara är jag som följer? Trevligt att ha i bakgrunden när man jobbar hemifrån. :up: Årets tema är "För en värld utan...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: honung
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp