Fällning eller något annat?

Krystalline

Trådstartare
1268653_10152111095562483_8021043521589272171_o.jpg


Här har ni min häst, bakom örat ser hon ut så här.
Den 16:e hade det bara dykt upp över en natt, varpå jag trodde hon fått en smäll, blivit biten eller något och skavt av pälsen. Men nu tycker jag att det ser ut som om det gjort en konstig utveckling =/

"Skorven" i pälsen på bild 1 är bara lera, det var innan borstning.
Hon fäller som en galning just nu, men hårlös har hon aldrig blivit tidigare. Fyller 25 i år, jag har känt henne de senaste 16 åren.
Förra vintern hade hon problem med något som liknade regnskållor, men senaste året har jag haft henne hemma (=full kontroll över all vård och foder) och då har hon inte fått något alls.

Vad tror ni, ska jag oroa mig?
 
Var får jag tag på det?
Borde den andra hästen också bli smittad? Har inte sett något på honom som tur är.
 
Inte alls farligt, på med switch eller liknande så försvinner det. Och pälsen växer ju ut igen. :)
 
Okej, tack för svaren, ska höra med veterinären när hon ringer upp vad hon rekommenderar för medel :)
Trodde inte switch fanns att köpa längre?
 
Jag brukar bara klippa pälsen när mina får pälsätare! Pälsätare trivs där det är varmt och fuktigt, ofta under manen och vid svansroten. Genom att klippa blir det svalare och mindre fuktigt och då försvinner pälsätarna när miljön inte längre är optimal för dom.
Om inte angreppet är mycket svårt ser jag ingen anledning att gå på hästen med giftiga preparat, det finns ju hästar som får allergisk reaktion på Switch och blir riktigt dåliga.

Jag har tjockpälsade shettisar så jag är väl bekant med problemet, men sedan jag började att klippa dom när första tendenserna synts så har det inte alls varit lika besvärligt. Jag klipper två drag utmed mankammen och ett på var sida svansen och det brukar räcka. Min veterinär har också förslagit klippning i första hand och sedan ev behandling med preparat om hästarna är fortsatt påverkade och irriterade.
 
Hmmm ingen dum idé det heller!
Har fortfarande inte fått tag på "min" vet, så får ringa ut distriktaren i morgon. Vill vara säker på vad jag har att göra med innan jag behandlar :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 187
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 791
Senast: cewe
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 746
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp