Fälttävlansnewbies

Jag fattar inte?
" få ordning på banhoppningen först"
Hur många av oss galningar hade börjat med FT då? Det är ju banhoppningen som är det svåra!

Nä många av oss var hoppryttare innan. Jag tävlade LA på ponny och 130 på häst innan min ft karriär :D
 
Jag har ju äntligen en häst här hemma jag kunnat tävla med (el ja mamma har ny häst :p) men hon kommer betäckas ist. Dock kommer fölet bli mitt :love: och givetvis är det en framtida fälttävlanshäst som skall avlas :D

Men kommer kanske iaf komma ut på någon hopptävling iaf :)
 
Jag fattar inte?
" få ordning på banhoppningen först"
Hur många av oss galningar hade börjat med FT då? Det är ju banhoppningen som är det svåra!

Du kanske skulle kolla vad det innebar innan du raljerade?

Jag tar iaf inte ut en häst som blir så taggad av hinder att den går ifrån mig i terräng. Särskilt inte när den hoppar hur galet den än kommer. Det är en sak krascha bomhinder, en annan med fasta hinder.

Så det handlar om säkerhet, både min och hästens. Vi måste få bort att det är rent som lotto mellan fina nollor och plockepinn. För vi kommer slå oss fördärvade annars.

OM hon stoppat när hon ligger helt fel skulle jag gärna ta ut henne redan nu, men inte iom att hon glatt chansar även ur närmast omöjliga lägen.
 
Du kanske skulle kolla vad det innebar innan du raljerade?

Jag tar iaf inte ut en häst som blir så taggad av hinder att den går ifrån mig i terräng. Särskilt inte när den hoppar hur galet den än kommer. Det är en sak krascha bomhinder, en annan med fasta hinder.

Så det handlar om säkerhet, både min och hästens. Vi måste få bort att det är rent som lotto mellan fina nollor och plockepinn. För vi kommer slå oss fördärvade annars.

OM hon stoppat när hon ligger helt fel skulle jag gärna ta ut henne redan nu, men inte iom att hon glatt chansar även ur närmast omöjliga lägen.
Eftersom jag känner @Krumelur så har jag svårt att tro att hon menade nåt illa, tvärtom var det nog ett försök till pepp då hon, liksom jag, tolkade ditt inlägg som att du hade ett mindre problem med banhoppning. När du nu klargjort att problemet är viss dödslängtan hos din pålle så förstår vi nog alla bättre.
 
Jag kan inte se nåt fel i att börja med terräng o sen fortsätta med banhoppning. Hur jag menar? Jo, de flesta hästar verkar förstå terränghinder lättare än färgade bommar, jag har haft ett flertal unghästar som inte fattat vitsen med målade bommar förrän jag först hoppat terränghinder med dom.
Så har man en häst som inte är jättebra i banhoppning så kan man faktiskt få hjälp genom att träna terräng. Naturligtvis finns det motsatsen också men dom ska nog inte hoppa terräng överhuvudtaget.
 
Jag ska nog inte hoppa terräng överhuvudtaget med min lilla tax. Tänkte att jag skulle ägna 2017 åt att stalka alla er andra som är modigare och mer sadelfasta. :D
 
Ja, jag hoppar ofta in hästarna på terränghinder så det är inget konstigt, men som sagt, är det någon dödsfara så är det inte så kul..
 
Jag har som mål att delta i några H90 denna säsong. Blev ju inget förra året då graviditeten inte riktigt passade in i fälttävlanssäsongen. Tävlade sista hopptävlingen i mars och första sen igen i oktober.
Hästen hoppade två träningar med medryttaren och var så fin. Annars har de fokuserat på hoppningen 2016.
 
Eftersom jag känner @Krumelur så har jag svårt att tro att hon menade nåt illa, tvärtom var det nog ett försök till pepp då hon, liksom jag, tolkade ditt inlägg som att du hade ett mindre problem med banhoppning. När du nu klargjort att problemet är viss dödslängtan hos din pålle så förstår vi nog alla bättre.

Jag skrev i utsprungsinlägget ang få ordning på banhoppningen först att jag inte var redo att ta död på vare sig mig eller hästen, så jag tyckte nog det framgick att det inte bara var bli av med pet eller så. Sen var det säkert inte illa ment, men raljerande blev det ändå. Särskilt som det inleddes med "jag förstår inte".
 
Jag kan inte se nåt fel i att börja med terräng o sen fortsätta med banhoppning. Hur jag menar? Jo, de flesta hästar verkar förstå terränghinder lättare än färgade bommar, jag har haft ett flertal unghästar som inte fattat vitsen med målade bommar förrän jag först hoppat terränghinder med dom.
Så har man en häst som inte är jättebra i banhoppning så kan man faktiskt få hjälp genom att träna terräng. Naturligtvis finns det motsatsen också men dom ska nog inte hoppa terräng överhuvudtaget.

Det här är en vuxen häst. Hoppad en hel del, god kapacitet. Men som också blir totalt överladdad och jag inte riktigt rår på då (mitt fel), och i kombination med att hoppa ut alla lägen hur fel det än blir. Vilket ibland går bra och ibland leder till totala krascher. I banhoppning är det bara bygga upp hindret igen, men samma sak i terräng... Att hon går iväg, blir flack, kommer galet men hoppar ändå. Det kan ta död på både henne och mig när vi landar rakt i/på hindret, hon hakar, inte får upp frambenen etc.

Så, jag måste bli starkare, hon måste lära sig att endera bedöma avsprång mer omsorgsfullt eller låta mig välja.

Annars så jag hoppar gärna stockar mm så snart de är lindrigt styrbara och har heller inga problem blanda banhoppning och terräng. Eller ta ut en äldre häst som kan stoppa på bana i terräng. Men en sån som fröken röd tar jag INTE ut ens under pistolhot. Just för det blir farligt, både för häst och ryttare. Tyvärr - annars hade vi varit på kurs redan i somras. Istället filade vi på hoppningen och jag räknar med att få göra det nästa säsong med (det har hänt massor men det är en del kvar)
 
Jag har ett problem jag hoppas någon kan hjälpa mig med :D

Har ju fått hem ett sto född 02, enl uppg inte fått något föl tidigare. Tanken är ju att betäcka henne i vår el nästa vår men frågan är om man vågar vänta 1 år?

För väntar jag 1 år så har jag råd att både betäcka och införskaffa en till häst som man kan träna/tävla så länge, tills fölis är tillräckligt gammal.

Ps. Råkade visst köpa en terrängsadel till henne som visst passade väldigt bra dessutom :angel:
 
Idag har vi galopperat fort, fort på isen. :banana:

Det var skitkul, men jag känner nu efteråt hur stum jag blir i låren av att stå i lätt sits. Mer träning. :p

Sedan är jag fortfarande nojjig över hastigheten, enligt runkeeper kom vi upp i 21 km/h och jag tyckte det gick svinfort! :nailbiting: Begriper inte hur vi ska klara 24 km/h MED hinder.

Nu blir det ingen mer ridning på isen, utan istället tar vi tag i backträningen, som ger mer flås och styrka utan att det går fort. :)
 
Idag har vi galopperat fort, fort på isen. :banana:

Det var skitkul, men jag känner nu efteråt hur stum jag blir i låren av att stå i lätt sits. Mer träning. :p

Sedan är jag fortfarande nojjig över hastigheten, enligt runkeeper kom vi upp i 21 km/h och jag tyckte det gick svinfort! :nailbiting: Begriper inte hur vi ska klara 24 km/h MED hinder.

Nu blir det ingen mer ridning på isen, utan istället tar vi tag i backträningen, som ger mer flås och styrka utan att det går fort. :)

Tack för påminnelsen! Ska ut o galoppera första gången i em o måste ju rota fram pulsmätaren :D

Vi gjorde ett travpass förra helgen o lilla hästen kändes riktigt fräsch o fin. Han kan verkligen trava hur långt som helst känns det som. Nu jäklar ska vi hitta den känslan i galoppen också efter de små smakproven från förra året när @Wilisia letade upp hans terränggalopp :love:
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 932
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 882
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Damn you autocorrect!
  • Köpa billig bil?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp