Fälttävlansnewbies

Det kom lite vinter till Skåne men om ngn dag kommer jag nog ut med mitt släp igen så planen är att Tiger ska få börja hoppa nästa vecka :bump:

Vi har hittat en hoppsadel så nu har vi hela TVÅ sadlar som funkar att rida i o har varit ute o flängt på grusvägarna. Känns finfint än sålänge :D
 
Nu så tänker jag kicka igång den här tråden igen. :laugh:

Om allt går enligt plan kommer jag rida en träning i mitten av juni, kanske flera. :love: Men jag är så sjukt sugen på att åka på p&c i Enköping 2 juli. Samtidigt vill jag inte skynda fram för fort heller. Svårt det där... :cool:
 
Nu så tänker jag kicka igång den här tråden igen. :laugh:

Om allt går enligt plan kommer jag rida en träning i mitten av juni, kanske flera. :love: Men jag är så sjukt sugen på att åka på p&c i Enköping 2 juli. Samtidigt vill jag inte skynda fram för fort heller. Svårt det där... :cool:
Du hinner ju få in 2 terräng träningar och en hel del konditions arbete innan dess :) sen brukar det ju vara så att man inte måste hoppa alla hinder :).
 
Lång tråd, så hoppas det är ok med mina frågor även om svaren kanske redan finns.
Vilka skydd hade ni föredragit? Jag ska rida en träning i Sugar Cup för storhäst, Horse Mud och är inte jättesugen på att köpa riktiga terrängskydd för en träning, till en häst jag har på foder men vill ändå skydda hästens ben så gott jag kan. Ev kan jag få låna ett par bakskydd för terräng. Har vanliga hoppskydd och boots just nu vid hoppning.
Vilket bett? Rider på ett 3-delat med fasta ringar i vanlig hoppning, just för styrningens skull, uteritter rider jag på ett rakt gummibett, är det ens tillåtet? (ska kolla TR!)
4 brodd i varje hov eller räcker det med 2 i varje? Hästen är 21 år gammal, har aldrig provat terräng och blir lätt lite försiktig på gräs. Kanske 4 är att föredra, underlaget är väldigt fint med grus under gräset och brukar inte vara halt/lerigt i vanliga fall.
 
Lång tråd, så hoppas det är ok med mina frågor även om svaren kanske redan finns.
Vilka skydd hade ni föredragit? Jag ska rida en träning i Sugar Cup för storhäst, Horse Mud och är inte jättesugen på att köpa riktiga terrängskydd för en träning, till en häst jag har på foder men vill ändå skydda hästens ben så gott jag kan. Ev kan jag få låna ett par bakskydd för terräng. Har vanliga hoppskydd och boots just nu vid hoppning.
Vilket bett? Rider på ett 3-delat med fasta ringar i vanlig hoppning, just för styrningens skull, uteritter rider jag på ett rakt gummibett, är det ens tillåtet? (ska kolla TR!)
4 brodd i varje hov eller räcker det med 2 i varje? Hästen är 21 år gammal, har aldrig provat terräng och blir lätt lite försiktig på gräs. Kanske 4 är att föredra, underlaget är väldigt fint med grus under gräset och brukar inte vara halt/lerigt i vanliga fall.
Vanliga senskydd och boots duger bra om hästen har det annars.
Bett skulle jag ta det du brukar använda när du hoppar.
Angående brodd så har jag, och många med mig, aldrig mer än 2 st per hov, man vill inte att hästen fastnar med tån. Är man rädd att det ska bli halt kan man sätta en större brodd på utsidan.
 
Vanliga senskydd och boots duger bra om hästen har det annars.
Bett skulle jag ta det du brukar använda när du hoppar.
Angående brodd så har jag, och många med mig, aldrig mer än 2 st per hov, man vill inte att hästen fastnar med tån. Är man rädd att det ska bli halt kan man sätta en större brodd på utsidan.

Tack,!:bow:
 
Lång tråd, så hoppas det är ok med mina frågor även om svaren kanske redan finns.
Vilka skydd hade ni föredragit? Jag ska rida en träning i Sugar Cup för storhäst, Horse Mud och är inte jättesugen på att köpa riktiga terrängskydd för en träning, till en häst jag har på foder men vill ändå skydda hästens ben så gott jag kan. Ev kan jag få låna ett par bakskydd för terräng. Har vanliga hoppskydd och boots just nu vid hoppning.
Vilket bett? Rider på ett 3-delat med fasta ringar i vanlig hoppning, just för styrningens skull, uteritter rider jag på ett rakt gummibett, är det ens tillåtet? (ska kolla TR!)
4 brodd i varje hov eller räcker det med 2 i varje? Hästen är 21 år gammal, har aldrig provat terräng och blir lätt lite försiktig på gräs. Kanske 4 är att föredra, underlaget är väldigt fint med grus under gräset och brukar inte vara halt/lerigt i vanliga fall.
Jag har bara varit på terrängträning 2 ggr (änsålänge ;) ) och då frågade jag tränaren innan vad hon rekommenderade för brodd på just den banan. I båda fallen räckte blindbrodd i trakterna bra.
 
Ah - snäll och trevlig bana! Ha skoj! (Jag funderar på om jag och Lilla Hästen kommer igång med hoppningen tillräckligt mycket efter sommarvilan för att våga ge oss ut på någon liten och snäll bana men vi får se.)

Ja, den banan känns perfekt! Dessutom känner jag tränaren sedan tidigare, så jag har inga problem att säga tex "det hindret står vi över" eller "nu behöver vi paus". :)

Vi ska ju inte tävla fälttävlan, bara skutta lite terränghinder för att ha roligt och få igång galoppen.
 
Dessutom känner jag tränaren sedan tidigare, så jag har inga problem att säga tex "det hindret står vi över" eller "nu behöver vi paus". :)
Om jag inte kände det med en tränare skulle jag gå hem. (Bra tränare har dessutom den där fingertoppskänslan för när jag menar "det där ser läskigt ut så jag behöver lite pepp" och när jag menar "nej, det där ser för svårt ut idag".)
 
Om jag inte kände det med en tränare skulle jag gå hem. (Bra tränare har dessutom den där fingertoppskänslan för när jag menar "det där ser läskigt ut så jag behöver lite pepp" och när jag menar "nej, det där ser för svårt ut idag".)

Jag har bara ridit för två tränare hittills, en som jag aldrig kommer rida för igen, då jag som nybörjare (på orutinerad häst) fick noll instruktioner och en som förklarade bra men inte gav feedback (tog halva träningen innan jag fattade att tystnad = bra).

Den första tränaren sa jag ifrån att jag inte ville göra en grej, då fick jag några syrliga kommentarer och blev tillsagd att göra det ändå, så resten av gruppen slapp vänta på mig. :meh:
 
Iiiiiiih så roligt det var! :bump::bump::bump::bump:

Ariel verkar dock ha nån konstig formel, ju roligare hon har på träningen desto olydigare blir hon. :o

Först försvann styrningen och sedan bromsen. :eek: Så nu får jag nöta mkt dressyr och banhoppning ett tag. :cool:

Vi hoppade iaf bank, vatten och grav. Samt en stock både uppför och nedför. På det sistnämnda körde Ariel sin klassiker bocka-i-full-fart-nedför, men jag satt kvar och andra gången fick jag faktiskt lite mer styr på henne. :p
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 931
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
570
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 860
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 605
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp