Fälttävlansnewbies

Packar, skriver ut program och Medical card. Känner mig som en 14 åring som ska iväg på sin första tävling. Inser också HUR mycket saker man måste ha med sig. Jag brukar resa "lätt" och antar att detta inte är ngt undantag men man börjar ju undra... :o
 
Nu var debuten gjord och jag sitter och myser i bilen hem, vilken häst jag har! :love:

Ok straffpoäng, en rivning i hoppningen som vi bara inte ska ha och sen 14 sekunder för långsam i terrängen gjorde att vi hamnade precis utanför pris.

Men jag upplevede det hela som ett smärre organisatoriskt kaos samtidigt som jag inser vilken logistikövning det måste vara att dra runt en fälttävlanstävling. Och vilken miljöträning för både hästar OCH ryttare :D
 
Men det stora antalet träningar där nu var ju för att de har tävlingar där nästa helg. :)

Annars brukar det väl vara 1-2 träningar där/vecka men det är verkligen en bra bana att träna på - hinder från 60-100 med enstaka *-hinder (de siktar på att ha * där nästa år) + att de flyttar hinder väldigt ofta så man kan träna på olika linjer etc. :up:
Bara 1-2 träningar per vecka...? O_o Förutsättningarna för att hålla på med fälttävlan skiljer sig väldigt mycket åt, ändå. Men så är det väl oavsett vart man bor, så det är bara att gilla läget.

/Lady_S
 
Ja det är många träningar.

Sen ska man bara hitta en tränare man gillar. Vi gillar Uffe och han är inte där sådär jätteofta tyvärr :-(. Vi har testat lite andra, men Uffe funkar bäst!

Och sen ska man ha råd att åka också. Mig kostar det ca 1000/träning eftersom jag behöver hyra släp (eller hyra släp med chaufför om båda hästarna ska med). Hade jag haft obegränsat med tid, ork och pengar hade jag inte gjort annat är tränat. :-)

/L
Uffe är bra! :)

Grejen är väl den att 1000 kr per träning(/träningshelg/kurs) får jag lägga bara på bränsle... Därav att jag undrar vad jag håller på med. ;) Inte idag dock, tävlade igår och Stjärnhästen gick som en pil genom terrängen. :love:

/Lady_S
 
Är det vanligt att man önskar starttid till dressyren och blir flyttad på begäran? Jag har aldrig varit med om så "hoppiga" startlistor i hoppning och dressyr som det verkar vara i fälttävlan. :confused:
 
Är det vanligt att man önskar starttid till dressyren och blir flyttad på begäran? Jag har aldrig varit med om så "hoppiga" startlistor i hoppning och dressyr som det verkar vara i fälttävlan. :confused:
Om det är folk som rider flera hästar i olika klasser kan det bli mycket ändringar.
 
Jag har aldrig varit med om så "hoppiga" startlistor i hoppning och dressyr som det verkar vara i fälttävlan. :confused:

Alltså det finns ju ingen startlista i hoppningen utan du går ju in när du är klar inom de där 30 minuterna du har på dig efter du är klar med dressyren. Dressyren ska ju ha en fast startlista och där har ju redan hänsyn tagits till de som har flera hästar.
 
Var på hoppträning ikväll och är helt lyrisk. Temat var lydnad och med terrängträningen i färskt minne trodde jag Ariel skulle bli ---> :bump:

Men tydligen är ridhus och bommar = lydig, reglerbar häst som aspirerar på att bli dressyrhäst. :p

Får träna lydnad ute på terrängbanan nästa gång. :angel:
 
Alltså det finns ju ingen startlista i hoppningen utan du går ju in när du är klar inom de där 30 minuterna du har på dig efter du är klar med dressyren. Dressyren ska ju ha en fast startlista och där har ju redan hänsyn tagits till de som har flera hästar.

Jag var nog lite otydlig, jag menade jmf med när man tävlar "vanlig" hoppning och dressyr. Inte hoppmomentet i fälttävlan.
I "vanlig" hoppning/dressyr får man ju ett startnr (hoppn) eller en starttid (dressyr) och sen skekar det ju normalt typ Max 10-15 min. Båda gångerna jag har (och ska) starta fälttävlan så har jag åkt jojo i startlistan med en skillnad på över 2 timmar. Men utan önskemål är man kanske arrangörens våta dröm :rofl:
 
Jag var nog lite otydlig, jag menade jmf med när man tävlar "vanlig" hoppning och dressyr. Inte hoppmomentet i fälttävlan.
I "vanlig" hoppning/dressyr får man ju ett startnr (hoppn) eller en starttid (dressyr) och sen skekar det ju normalt typ Max 10-15 min. Båda gångerna jag har (och ska) starta fälttävlan så har jag åkt jojo i startlistan med en skillnad på över 2 timmar. Men utan önskemål är man kanske arrangörens våta dröm :rofl:

Fast det låter jättekonstigt om det är så om dom inte flyttar hela klassen vill säga? När jag fått en preliminär starttid i dressyren så kanske det skiljer max en halvtimme beroende på hur många som stryker sig. Jag har aldrig blivit flyttad
 
Fast det låter jättekonstigt om det är så om dom inte flyttar hela klassen vill säga? När jag fått en preliminär starttid i dressyren så kanske det skiljer max en halvtimme beroende på hur många som stryker sig. Jag har aldrig blivit flyttad

Nej, klassen har legat kvar båda gångerna och visst har det varit ett par strykningar men inte mer. Sist hade jag en starttid strax innan kl 10. Döm förvåningen när de definitiva listorna kommer ut typ kl 22 kvällen innan och jag då startade kring 7.30 :cry:. Då kan man i min värld lika bra strunta i att lägga ut prel. Listor och bara lägga ut en deltagar lista. Sen kan jag förstå om man måste lägga ut för att ryttare med flera hästar ska kunna granska och ändra.
 
Nej, klassen har legat kvar båda gångerna och visst har det varit ett par strykningar men inte mer. Sist hade jag en starttid strax innan kl 10. Döm förvåningen när de definitiva listorna kommer ut typ kl 22 kvällen innan och jag då startade kring 7.30 :cry:. Då kan man i min värld lika bra strunta i att lägga ut prel. Listor och bara lägga ut en deltagar lista. Sen kan jag förstå om man måste lägga ut för att ryttare med flera hästar ska kunna granska och ändra.
Då hade jag missat min start... Senast kl. 20 ska de ju vara definitiva. :confused:

/Lady_S
 
Då hade jag missat min start... Senast kl. 20 ska de ju vara definitiva. :confused:

/Lady_S

Jo, men det var i roslagen. Var bara tur att jag kikade startlistorna innan jag somnade.
Sen kan det ju vara tillfälligheter nu båda gångerna som gjort att det blivit som det blivit och att jag haft lite otur :p
 

Liknande trådar

Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 937
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
5 909
Senast: Sedna
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp