Fislisa

Trådstartare
20141222152801-109.58.147.102.jpg
Drog av skon på denna hästen idag, den har varit ömfotad och varm till och från. Men inte halt. Detta är höger fram, vet inte hur väl det syns på bild men lamellranden är väldigt bred och blodsprängd. Jag räddar ägaren att kontakta klinik.
 
Andra framhoven är likadan fast med lite mindre rödsprängt. Jag rådde hästägaren att kontakta klinik ska det stå i första inlägget.
Frågan är ju hur fort hon får tid där nu när det är jul. Behöver man göra något akut typ imorgon? Och vad gör man liksom?

Hästen är alltså inte halt
 
20141222182807-109.58.147.102.jpg
Min häst har också varit lite röd i lamellranden, men detta är mycket mer och den är väldigt bred. På höger hov var sulan parallell med hela främre delen av hoven dessutom, och det är väl det jag tycker är mest läskigt. Den har även en utbuktning precis under kronranden. Bild på andra framhoven, svårt att se men sulan är alltså i nivå med bärranden en bit ifrån strålspetsen och fram till tån
 
Andra framhoven är likadan fast med lite mindre rödsprängt. Jag rådde hästägaren att kontakta klinik ska det stå i första inlägget.
Frågan är ju hur fort hon får tid där nu när det är jul. Behöver man göra något akut typ imorgon? Och vad gör man liksom?

Hästen är alltså inte halt

Den måste absolut stå på boxvila så länge ni misstänker fång (vilket det väl antagligen är). INTE ut i hage eller så. Mjuk bädd att stå på. Veterinär så fort det bara går.
 
Ska tillägga; ta ut veterinär omgående om ni inte får tid på klinik. Fång är mycket allvarligt och det är av yttersta vikt hur man behandlar det i ett tidigt skede. Kan mycket väl vara skillnad mellan liv och död.
 
Klinik är inte prio ett i det här fallet. Hästen ska inte flyttas i nuläget. Prio ett är att ställa hästen på en djup spånbädd så att hästen kan borra ner tån för att på så sätt kunna avlasta hoven. Hästen ska inte tas ut ur boxen ens för mockning utan ska vara i boxen hela tiden. Veterinär ska genast kallas ut för att bedöma det hela och ev. ge smärtstillande/antiinflammatoriskt. Bort med allt socker och spannmål och blötlägg grovfodret om det innehåller mer än 10% socker. Har ni ingen sockeranalys på grovfodret så utgå ifrån att det innehåller mer än 10% socker och blötlägg i minst en timme innan ni fodrar med det. Fodra i nät så att hästen slipper stå och hänga på och påfresta framhovarna.
 
Byt ut en del av grovfodret mot halm tillsvidare. Med tjock spånbädd menas 30-40 cm inte mindre.
absolut inga morötter eller annat godis. Endast grovfoder tills ni fått diagnos. Finns det möjligthet att kyla hovarna så kan inflammationen gå tillbaka. Det är det första man ska göra vid misstänkt fång.
 
Hästen är alltså inte halt?
Du har fått bra råd ovan, jag har har sett liknande förrut och det berodde på dålig hovis och för hårt verkad häst som ledde till blödningar i hoven och värme till och från i hoven utan hälta men i vissa fall kunde stumma steg upplevas vid ridning. Det kan ge dom symptom du beskriver.
 
Tack för alla svar!
Jag sade till ägaren att jag tyckte att hon ska ringa veterinär eller klinik, det är bara 2 mil till kliniken. Och absolut inte låta den gå ut i hagen och haxfri tillgång till hösilage. Men hon äger hästen och jag kan bara ge råd. Hon släppte ut hästen i hagen igen och tyckte att har han klarat att gå på fri tillgång innan gör han det nu (????) hon köpte hästen för två månader sedan och då var den nyskodd, och hovslagaren hade då påpekat att den hade platta hovar och breda lamellränder, men då var det inte rött i. Så hon bad mig dra av skorna för att kolla hur det ser ut. Och jag sa att det ser inte bra ut, det behöver kollas upp. Hon ringde kliniken och hörde med dom, fick en tid på måndag och de sade att den ska stå mjukt.

Ägaren själv tycker inte att hästen är speciellt påverkad, men hon nämde att han har haft svårt att tölta och att han hade varit varm i hovarna fram till och från. Dessutom hade hon märkt utbuktningen under kronranden och reagerat på den. Det jag tänker är att hon känner ju inte hästen alls, den kan ju mycket väl vara stelare än vanligt och ha staplligare steg fast hon tror att det är normalt liksom.
 
När jag hade dragit av skon och bara raspade lite lätt för att se hur det såg ut visade han obehag, tyckte inte alls att det var roligt. När jag lyfte bak hade han svårt att hålla balansen. Så jag är övertygad om att han har ont. Men jag äger inte hästen som sagt..

Det finns bara en veterinär i vårat område med portabel röntgen och det är mycket svårt att få en tid av honom, därav valet av kliniken ist
 
Jo, då har han ont. Röntgen är väl inte nödvändigt i det akuta skedet? Huvudsaken att hästen får smärtstillande och hålls stilla på mjukt underlag. Ev. tjocka sulor.
 
@Fislisa Förstår att det är svårt när det inte är din häst... :( Men jag hade nog pratat med ägaren igen och tryckt på att kliniken sagt att hästen ska stå mjukt tills klinikbesöket, dvs definitivt inte släppas ut i hage igen. Här finns mycket bra råd i ett akut läge, tycker jag:
http://www.evidensia.se/artiklar/stromsholm-hast/varatjanster/ortopedi/fang
Kanske kan vara något att visa ägaren?

Har ni någon riktigt bra hovslagare att rådgöra med? Var bor ni?
 
20141222152801-109.58.147.102.jpg
Drog av skon på denna hästen idag, den har varit ömfotad och varm till och från. Men inte halt. Detta är höger fram, vet inte hur väl det syns på bild men lamellranden är väldigt bred och blodsprängd. Jag räddar ägaren att kontakta klinik.
Vad säger hovslagaren? Ett sätt kan ju vara att ta kontakt med en bra hovslagare. Jag är inte helt bra på bilder av hovar men jag är inte helt övertygad om att hästen har eller har haft fång. Det kan kanske lika gärna vara dålig eller obefintlig hovvård som ger sådana hovar?
 
Eftersom den var nyskodd när hon köpte den så har hon inte haft ut någon hovis än, men hon skickade bilderna till sin hovis och han tyckte inte att det ser då farligt ut. Det gör det väl iof inte heller men det är ju allt sammanlagt som gör att jag misstänker fång, jag har ju sett hästen..

Nu vet vi ju inte hur hovvården har sett ut innan denna skoning, men nu var det iaf bra gjort och inga konstigheter med själva skoningen.

Hon har inte varit hos hästen än idag, men jag bad henne ta febern och kolla hur han rör sig idag. Är det värre nu får hon ju ringa ut vet akut. Tror han har gått ute inatt och haft fri tillgång till hösilage
 
Tack för alla svar!
Jag sade till ägaren att jag tyckte att hon ska ringa veterinär eller klinik, det är bara 2 mil till kliniken. Och absolut inte låta den gå ut i hagen och haxfri tillgång till hösilage. Men hon äger hästen och jag kan bara ge råd. Hon släppte ut hästen i hagen igen och tyckte att har han klarat att gå på fri tillgång innan gör han det nu (????) hon köpte hästen för två månader sedan och då var den nyskodd, och hovslagaren hade då påpekat att den hade platta hovar och breda lamellränder, men då var det inte rött i. Så hon bad mig dra av skorna för att kolla hur det ser ut. Och jag sa att det ser inte bra ut, det behöver kollas upp. Hon ringde kliniken och hörde med dom, fick en tid på måndag och de sade att den ska stå mjukt.

Ägaren själv tycker inte att hästen är speciellt påverkad, men hon nämde att han har haft svårt att tölta och att han hade varit varm i hovarna fram till och från. Dessutom hade hon märkt utbuktningen under kronranden och reagerat på den. Det jag tänker är att hon känner ju inte hästen alls, den kan ju mycket väl vara stelare än vanligt och ha staplligare steg fast hon tror att det är normalt liksom.
Hur tänkte du om du tog av skorna?
Skulle hovis komma direkt? Fast det är Jul....

Det kan nu bli sämre om den ska vara ute på hård o kanske knölig mark.
Den ser både verkad ut o fixad i sulan.
Ingen bild på när den står, men trakten ser nerhuggen ut.

Fång ger sällan en utbuktning utan en åtstramning o senare ger sig det nedan iväg framåt iom att hovväggen separerat..

Nu tror jag att den blir riktigt halt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 293
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: mily
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp