Fångkänning, äta gräs?

Unafraid

Trådstartare
Min ponny hade en liten fångkänning i vintras, gick över på någon vecka. Hon var fet(!) och fick för mycket mat, vilket var orsak till det hela.

Hon har därefter bantat ordentligt och börjar se okej ut, det är en bit kvar.

Då återstår det, kan hon gå på gräs? Jag tänker nerbetade, sämre betesmark, eventuellt bättre, men då med begränsare. Min huvudsakliga sommarhage är dålig. Länge sen den såddes in, dålig tillväxt. Provade gödsla den förra året, men upplevde att den inte ville ta sig. Upplevde inte att ponnyn gick upp i vikt av att gå på den förra året.

Den andra jag har tillgång till är ordentligt frodig. Där begränsare? Dom kommer bara gå på den under dagtid, och på den sämre nattetid. Nattetid har jag möjlighet att ha henne i vinterhage.
 
Jag hade aldrig vågat! Ens på lite gräs. Skogshage med sly som tillskottsfoder så den har något att göra.

Speciellt om det är "lite kvar".

Jag har hästar som efter 3-årsåldern aldrig gått på bete (den ena kan göra det när han är på betäckningsstation) för att risken är för stor och då har de aldrig haft fång.
 
Ni som har mycket erfarenhet av fånghästar; ändras hästen ämnesomsättningsförmåga efter att de haft fång?
 
Efter att ha förlorat en fånghäst efter ett svårt återfall knappt ett år efter första "lätta" anfallet; Inte gräs, åtminstone inte ännu! Efter midsommar möjligen (möjligen!) med lååång invänjning samt begränsare på om möjligt. Gärna övervuxet/skogshage, om gräs alls.
 
Inga depåer. Jag tror många skulle se hennes vikt som normal, jag vill dock få bort lite till, så hon blir mer sportig.

Bor uppe i Västerbotten, så vi har ingen grästillväxt än.

Alltså inget alternativ trots dålig hage? Trots att hon är helt ok i kroppen? Borde jag inte fått bort lite av risken i och med att jag har fått ner henne mycket i vikt?

Gräshage / bete är inte så.viktigt för mig, vill lära mig mer och få en nöjd ponny som gärna går med sin kompis. :)
 
Ni som har mycket erfarenhet av fånghästar; ändras hästen ämnesomsättningsförmåga efter att de haft fång?

Jag tror, utan att veta, att det är precis innan fång de ändrat sin ämnesomsättning. Förutsatt att det är typ EMS, som jag förstår kan bantas bort? Någon som kan mer får skriva om det.

När det gäller PPID så är det ju ett hormon som ändrar ämnesomsättningen så det borde bli samma där. Före de får fång.
 
@Efwa Jag tänker mest eftersom många fånganfall trots allt kan spåras till en förändring i hästens miljö (ny hage, nytt foder, mindre träning, blivit tjockare osv). Om anfallet då utlösts av en yttre faktor (som i TS fall), borde då hästen inte klara samma som förr under samma förutsättningar? Däremot om fången kommit som en blixt från klar himmel utan att en kan se en anledning vad som utlöst, då blir läget än känsligare med allt sånt som fungerat tidigare förstås.
 
@Efwa Jag tänker mest eftersom många fånganfall trots allt kan spåras till en förändring i hästens miljö (ny hage, nytt foder, mindre träning, blivit tjockare osv). Om anfallet då utlösts av en yttre faktor (som i TS fall), borde då hästen inte klara samma som förr under samma förutsättningar? Däremot om fången kommit som en blixt från klar himmel utan att en kan se en anledning vad som utlöst, då blir läget än känsligare med allt sånt som fungerat tidigare förstås.

Intressant tanke!
Min häst blev ju extremt fet vintern '14/'15 och fick (lindrig)fång maj/juni '15.
Sedan hösten '15 är hon normal i hull men hade ändå väldigt svårt att funka på fri tillgång och jag upplevde att hon 'var på gränsen' ett par gånger.
Med kontrollerad utfodring 4 ggr/dag så börjar hon bli stabilare. Men jag vågar ändå inte beta in och släppa på gräs då hon inte gått på bete 24/7 sedan hon var fyra (förutom när hon fick fång vid 12 år).
 
Det är lite så jag tänker. Om fetman + överutfodring, vilket hände dagarna innan känningen är orsaken, om man tar bort fetman och kontrollerar intaget, genom att ha ett dåligt bete/munkorg, har man inte tagit bort mycket att risken?

Eller är det så att en normalviktig /smal häst som haft en känning , inte tål något alls längre? Någon som VET hur det ligger till? Nyfiken och vetgirig :)
 
Jag vet inte hur det ligger till, men tänker som dig. Vår ponny var förra året lite rund och gick på kraftigt bete i maj. Såklart fick hon fång.
Hon bantades ner, först fick hon stå på box, sen i liten minihage, sen utökade jag hagen så att hon kunde gå och äta lite gräs (kort, nerbetad hage) och hon fick hö upptill.
I år har hon fått gå i en liten hage som jag ökat ut lite varje dag. Hon får i sig lite gräs, men äter även hö. Jag vet att jag tar en risk, men hur stor vet jag egentligen inte. Hon har gått på bete nu en månad i alla fall, men väldigt begränsat för hennes del. Halvblodet går bredvid i större hage så de har sällskap av varandra. Alternativet för min del är att en går i vinterhagen och en i sommarhagen, men det är ju 500 m emellan så det känns som om det inte är någon bra idé.
 
Tänk på att det där med kort och nerbetat gräs inte alls är bra. Stressat gräs innehåller de högsta halterna av fruktan och kort och nerbetat gräs är i allra högsta grad stressat.
 
Jag provade att släppa på lite längre gräs, men hon fick då lite puls igen, hon fick nog i sig för mycket. Så för vår ponny i alla fall verkar nerbetat gräs fungera bättre.

Det var förra året, efter midsommar.
 
En häst som var fet förra sommaren har högre risk att få fång den här sommaren. En fet häst är sannolikt insulinresistent vilket man om man har tur kan banta bort. All bantning ska ske sakta! Snabb bantning är skadlig för de inre organen.

Om hästen ska gå på gräs så ska det vara överblommat och långt och det ska vara på ett magert bete. Aldrig kort gräs, ogräs eller på gräs när regnet kommer efter långvarig torka. Kort gräs och gräs efter torka när regnet kommer är stressat gräs och liksom ogräs innehåller det massor av socker.

En häst som har betesreducerare del av dygnet och utan på gräs resten av dygnet kan sätta i sig sin vanliga dygnsranson på bara några timmar så ska det vara någon mening med betesreducerare så ska hästen tas bort helt och hållet från gräs den del av dygnet hen inte har reduceraren.

Minst trettio minuters pulshöjande motion dagligen minskar risken för återfall.
 
En häst som var fet förra sommaren har högre risk att få fång den här sommaren. En fet häst är sannolikt insulinresistent vilket man om man har tur kan banta bort. All bantning ska ske sakta! Snabb bantning är skadlig för de inre organen.

Om hästen ska gå på gräs så ska det vara överblommat och långt och det ska vara på ett magert bete. Aldrig kort gräs, ogräs eller på gräs när regnet kommer efter långvarig torka. Kort gräs och gräs efter torka när regnet kommer är stressat gräs och liksom ogräs innehåller det massor av socker.

En häst som har betesreducerare del av dygnet och utan på gräs resten av dygnet kan sätta i sig sin vanliga dygnsranson på bara några timmar så ska det vara någon mening med betesreducerare så ska hästen tas bort helt och hållet från gräs den del av dygnet hen inte har reduceraren.

Minst trettio minuters pulshöjande motion dagligen minskar risken för återfall.
Tack för bra information!
 
Ni som har mycket erfarenhet av fånghästar; ändras hästen ämnesomsättningsförmåga efter att de haft fång?

Mitt första sto som fick fång av förgiftning (smörblommor) blev sedan även mkt känsligare för foderbyten och tom foder hon utan problem klarat av innan. Så jag tror det sker nåt i kroppen som tyvärr inte är möjligt att backa tillbaka ifrån, utan man får bara minimera riskerna så gott det går.
 
Min ponny hade en liten fångkänning i vintras, gick över på någon vecka. Hon var fet(!) och fick för mycket mat, vilket var orsak till det hela.

Hon har därefter bantat ordentligt och börjar se okej ut, det är en bit kvar.

Då återstår det, kan hon gå på gräs? Jag tänker nerbetade, sämre betesmark, eventuellt bättre, men då med begränsare. Min huvudsakliga sommarhage är dålig. Länge sen den såddes in, dålig tillväxt. Provade gödsla den förra året, men upplevde att den inte ville ta sig. Upplevde inte att ponnyn gick upp i vikt av att gå på den förra året.

Den andra jag har tillgång till är ordentligt frodig. Där begränsare? Dom kommer bara gå på den under dagtid, och på den sämre nattetid. Nattetid har jag möjlighet att ha henne i vinterhage.

Jag skulle inte våga ta risken.
Många gånger går det ju bra, men tänk om det inte gör det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 502
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Min son är 15 år och ska således börja gymnasiet i höst. Jag har som förälder dock börjat få ångest inför detta nu när jag inser att det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 408
Senast: Brandgul
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 801
Senast: Speedway
·
Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp