Får de göra så? Lantmäteriet.

Ja tyvärr är det så. Alla bankpapper, alla samfällighetsföreningspapper, ja allt som är till oss gemensamt är adresserat till honom. Jag har dock aldrig varit nämnd i några samfällighetspapper och mitt namn står oftast under adressen på bankpapper :meh: Så enormt irriterande.
Här går allt sånt till mej. :p Undrar varför det är så olika?

Gäller det huset är det för att jag står först på lagfarten.
 
Så jäkla tråkigt.
Inser att vi haft det bra i vår bygd. Finns gott om starka kvinnor som ägt sina gårdar och man håller noga reda på ägarförhållandena. Mångåriga ordföranden i jaktlaget är kvinna.

Min gamla gård kallas tydligen fortfarande "Tantens". Nuvarande ägarna refereras till "de som bor på Tantens".:D
(När jag var liten ägdes största gården i grannskapet av en ensam kvinna. Näst största gården likaså).

Ledsamt att de inte är lika "noga" i era bygder. :(
Ja det är ledsamt. Är det någon som pratar om vårt ställe så är det alltid xx, alltså sambons ställe de pratar om, aldrig vårt. Det är sambon som gjort ditt och datt och sambon som gjort si och så. Det är alltid hans hus. Aldrig vårt trots att vi köpte det gemensamt och trots det lite roliga faktum att jag har bott här väldigt mycket mer än han då han jobbar så mycket borta. När vi flyttade hit körde folk som galningar förbi när jag och dottern red ända tills de fick veta vem min sambo är. Då fick jag och dottern plötsligt ett värde :wtf:
 
Ja det är ledsamt. Är det någon som pratar om vårt ställe så är det alltid xx, alltså sambons ställe de pratar om, aldrig vårt. Det är sambon som gjort ditt och datt och sambon som gjort si och så. Det är alltid hans hus. Aldrig vårt trots att vi köpte det gemensamt och trots det lite roliga faktum att jag har bott här väldigt mycket mer än han då han jobbar så mycket borta. När vi flyttade hit körde folk som galningar förbi när jag och dottern red ända tills de fick veta vem min sambo är. Då fick jag och dottern plötsligt ett värde :wtf:
Men va fan. :banghead:


(faktum är att vi i Centern i kommunen skojat om att vi absolut inte kan införa "varannan damernas" på våra listor till valet. Då skulle en stor del av våra kvinnor ryka.... ;) )
 
Ja det är ledsamt. Är det någon som pratar om vårt ställe så är det alltid xx, alltså sambons ställe de pratar om, aldrig vårt. Det är sambon som gjort ditt och datt och sambon som gjort si och så. Det är alltid hans hus. Aldrig vårt trots att vi köpte det gemensamt och trots det lite roliga faktum att jag har bott här väldigt mycket mer än han då han jobbar så mycket borta. När vi flyttade hit körde folk som galningar förbi när jag och dottern red ända tills de fick veta vem min sambo är. Då fick jag och dottern plötsligt ett värde :wtf:

Tråkigt när det är så :down:
Jag är med i en styrelse på landsbygden och de flesta medlemmarna är männen i hushållen, men det är inget jag egentligen reflekterat över. Dock har vår styrelse 50/50 könsfördelning och ordf är kvinna så vill ändå påstå att det inte är traktens fel att männen skriver på papperen. Många starka kvinnor finns ändå! Försök att inte ta åt dig... :)

Ang vad gårdarna kallas så är det oftast namnen som är ungefär 2-3 generationer bakåt. Dvs efternamnet man kallar gården har både gått bort och sen har gården sålts minst en gång. Att kalla en gård för sin adress är ju sååååå tråkigt och vore alldeles för lätt för nyinflyttade att hänga med :angel: jag fick allt lyssna och fråga några år innan jag kunde de flesta. För att inte tala om åkrarnas olika namn, för ovanför "hålängen" kan man plocka fina vårblommor i mängder! :D
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 931
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 417
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 666
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp