Får det gå till så här? (grannproblem)

Killaloe

Trådstartare
Efter att ha varit borta i tre dygn kommer vi hem och möts av nedsågade körsbärsträd. Dessa står på grannens tomt men har då fallit ner till oss och det ser ut som skit rent utsagt. Vi har inte fått någon info om att träden skulle ner eller vad som kommer hända med de kapade träden. Får vår granne verkligen göra så? Ska vi behöva röja upp efter honom bara för att han tycker att träden skymmer hans havsutsikt (oss stör de inte det minsta, snarare så gillar vi träden väldigt mycket eftersom det har gett lite mer avskildhet och skugga i vår trädgård) för det är ju verkligen inte för vår skull han har tagit ner träden.

Såhär såg det alltså ut när vi kom hem

bild%2B1.JPG

bild%2B2.JPG


Och såhär ser det ut bakom/under grenarna som ligger ner. Det är dessutom bara ett enda virrvarr av grenar så det är svårt att komma fram till själva stammen samt att det kommer bli svårt att röja upp utan att förstöra de träden som vi har på vår sida eftersom det har trasslat in sig rätt rejält. Under/mellan grenarna har vi även ett stängsel, inte direkt något superviktigt och fint sådant, men nu är det helt förstört också. Så även om vi inte kommer gråta mängder över att bli av med det, eftersom det inte gjorde så stor skillnad, så känns det inte helt okej att vår granne förstör det.

bild%2B3.JPG


(om det är så att tråden passar bättre på Hem&Hobby så blir jag jättetacksam om tråden kan få bli flyttad dit :))
 
Plantera raskt snabbväxande, gärna fula träd på er sida staketet. Barrträd är att föredra för då får grannen aldrig se havet. Men de växer väl lite långsammare.

Mer seriöst håller jag med @Gimlan. Har dock en känsla av att jag själv, om det vore jag som var drabbad, skulle följa mitt eget råd ovan. Speciellt som jag älskar både körsbär och körsbärsträd!
 
Gå in till grannen och fråga vad han har tänkt och varför det är som det är.

Det ska göras imorgon, men min granne är lite speciell så jag vill gärna ha lite koll på om det verkligen får gå till så här innan jag pratar med henom. Hen har liksom ställt till problem för tidigare ägare av vårt hus också , så ja, jag vill som sagt inte bara bli överkörd av hens åsikter.
 
Plantera raskt snabbväxande, gärna fula träd på er sida staketet. Barrträd är att föredra för då får grannen aldrig se havet. Men de växer väl lite långsammare.

Mer seriöst håller jag med @Gimlan. Har dock en känsla av att jag själv, om det vore jag som var drabbad, skulle följa mitt eget råd ovan. Speciellt som jag älskar både körsbär och körsbärsträd!

Jag funderar på en paviljong med heltäckande sidor, stor grill etc också :angel: :D Men barrträd är ju en mycket bra ide med :D

Nä, men klart att vi inte ska starta någon form av grannfejd utan att prata även om det känns lockande när en kommer hem och upptäcker en sådan sak utan att vara beredd för det. :)
 
Fast helt ärligt. Det kan ha gått åt skogen när de skulle fälla. De var över och ringde på, ingen öppnar.

Nå, de lär ju komma över när de kommer hem, tänker grannen.
 
Ja, man får kapa ner träd på sin egen tomt, men de ska ju inte bara lämnas att ligga när de ligger in på grannars tomt.
 
Det borde finnas något i jordabalken som reglerar vad som gäller..... Har svårt att tro att det är tillåtet att fälla träd över annans tomt. Däremot kan man bli tvungen att fälla träd som riskerar att falla över grannens hus.

Kan man gissa att grannen har klantat sig och trädet av misstag har hamnat på er tomt och de har inte velat göra intrång för att röja upp? För att vårda grannsämjan kan ni kanske låtsas som att ni tror att trädet har blåst omkull?

Verkar extremt korkat att fälla körsbärsträd innan bären är uppätna!!!

/En som bor i en del av landet där det nästan är omöjligt att odla körsbär :cry::cry:
 
Fast helt ärligt. Det kan ha gått åt skogen när de skulle fälla. De var över och ringde på, ingen öppnar.

Nå, de lär ju komma över när de kommer hem, tänker grannen.

Fast helt ärligt åt andra hållet, det kan knappast kommit som ett impulsbeslut att "oj, idag är visst en bra dag att kapa ner träden som står precis vid tomtgränsen. Det har jag inte tänkt på förut och inget jag borde informera grannarna om lite tidigare eftersom det påverkar dem en del"
 
Jo, det har faktiskt slagit mig hos pappa. Vi började kapa ner trädet, och insåg att det kommer lägga sig över vägen. Det insåg vi när det lade sig över vägen. Brått blev det att röja.

Jag tror faktiskt att det kan ha varit som mamman ovan beskriver. Ni hade väl inte blivit gladare om de gjort intrång?

Prova att knalla över dit och hör vad som hänt.
 
Det borde finnas något i jordabalken som reglerar vad som gäller..... Har svårt att tro att det är tillåtet att fälla träd över annans tomt. Däremot kan man bli tvungen att fälla träd som riskerar att falla över grannens hus.

Kan man gissa att grannen har klantat sig och trädet av misstag har hamnat på er tomt och de har inte velat göra intrång för att röja upp? För att vårda grannsämjan kan ni kanske låtsas som att ni tror att trädet har blåst omkull?

Verkar extremt korkat att fälla körsbärsträd innan bären är uppätna!!!

/En som bor i en del av landet där det nästan är omöjligt att odla körsbär :cry::cry:


Alltså, jag tror inte en sekund på att han har klantat sig. Det här är en person med stor erfarenhet av träd/trädgårdsskötsel. Vi har dessutom öppet in från vägen till den delen av trädgården så det är liksom tristare att det får ligga kvar. :)

Vi har hittat halvavsågade grenar som är avsågade på träden på vår sida vid tidigare tillfällen, så jag är inte så sugen på att låtsas som det regnar. (Även om det hade varit smart tror jag :)) Jag uppskattar liksom inte att hans havsutsikt innebär att han förstör grejer på vår tomt

(Och visst är det dumt att ta ner dem medans de fortfarande är fulla av bär som håller på att mogna... Himla synd faktiskt!)
 
Är ni helt säkra på att de har fällt trädet? Vet inte var du bor (gissar på söderut). Här i Stockholm/Roslagen föll även stora träd som plockepinn i ovädret häromdagen. Vad jag förstår hände det på fler platser i landet. Att ni ser en sågyta behöver inte betyda att inte trädet knäckts först. Vindfällda träd hamnar lätt i spänn och måste kapas för att inte riskera att göra mer skada. Nu ser ju trädet ungt och friskt ut, men såg själv ett ungt friskt träd som knäckts i stormen häromdagen (blockerade vägen).
 
Jo, det har faktiskt slagit mig hos pappa. Vi började kapa ner trädet, och insåg att det kommer lägga sig över vägen. Det insåg vi när det lade sig över vägen. Brått blev det att röja.

Jag tror faktiskt att det kan ha varit som mamman ovan beskriver. Ni hade väl inte blivit gladare om de gjort intrång?

Prova att knalla över dit och hör vad som hänt.

Självklart ska vi fråga honom, jag ville som sagt bara ha lite mer info om vad som gäller. Hen är inte direkt känd för att vara samarbetsvillig och det har hänt en hel del märkligt (på vår tomt) sedan vi flyttade in i Oktober, så ja, jag vill ha lite mer info innan jag pratar med henom.
 
Alltså, jag tror inte en sekund på att han har klantat sig. Det här är en person med stor erfarenhet av träd/trädgårdsskötsel. Vi har dessutom öppet in från vägen till den delen av trädgården så det är liksom tristare att det får ligga kvar. :)

Vi har hittat halvavsågade grenar som är avsågade på träden på vår sida vid tidigare tillfällen, så jag är inte så sugen på att låtsas som det regnar. (Även om det hade varit smart tror jag :)) Jag uppskattar liksom inte att hans havsutsikt innebär att han förstör grejer på vår tomt

(Och visst är det dumt att ta ner dem medans de fortfarande är fulla av bär som håller på att mogna... Himla synd faktiskt!)

Kanske finns något här:
http://www.villaagarna.se/Global/Rådgivning/Rättsförhållande mellan grannar.pdf ?
 
Är ni helt säkra på att de har fällt trädet? Vet inte var du bor (gissar på söderut). Här i Stockholm/Roslagen föll även stora träd som plockepinn i ovädret häromdagen. Vad jag förstår hände det på fler platser i landet. Att ni ser en sågyta behöver inte betyda att inte trädet knäckts först. Vindfällda träd hamnar lätt i spänn och måste kapas för att inte riskera att göra mer skada. Nu ser ju trädet ungt och friskt ut, men såg själv ett ungt friskt träd som knäckts i stormen häromdagen (blockerade vägen).

Helt säker! Träden står på ett sådant sätt att de inte direkt utsätts för sådan vind att de knäcks (de är liksom i en klunga av träd, som delvis läas av vårt hus/grannens hus och inte ett enda annat träd i närheten är påverkat på något sätt. Det är alltså bara träden som påverkar grannens utsikt som har blivit sågade) :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 132
Senast: tornblomma
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag blev det första ridturen med islänningen sedan augusti/september någon gång. Han stod inte riktigt still i stallgången idag så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 702
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 133
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp