Får ej ha stalldörrar öppna..?

jag tänker att det inte finns en chans i världen att ett välskött stall påverkar omgivningens luftkvalité eller mängden flugor
Det kanske har luktat ordentligt från dåligt skötta bäddar nån gång i forntiden, men inget säger att det är så nu - förutsatt, som sagt, torra och välskötta bäddar, kombinerat med god luftväxling i stallet.
Och, mockar ni dessutom hagarna är flugproblemet inte längre något problem...

Just nu handlar det nog om att någon måste våga ta striden.
 
Tycker inte det var hårt. Finns inte mycket att välja på som student bara. Cykelavstånd, bra banor och rimlig hyra växer inte på träd här. (läs, finns inte)
Jag trivs himla bra, utom denna detalj då. Flyttar man finns det säkerligen annat som inte är bra. Man kan inte flytta för minsta lilla, bättre att ta itu med problemen
Du får du åka buss/tåg/bil. Du kan inte stå kvar för du har nära. Hur ska du ta itu med problemet om du inte vågar vara för på som du uttrycker dig? Öppna dörrarna och låt grannarna klaga.
 
Har hästen i ett stall som ligger utanför stan, men precis intill ett mindre bostadsområde. Kort och gott ute på landet. men bredvid en by. Stallet har ventilation under all kritik och många hästar har problem med luftvägarna. Det finns dörrar på båda sidor om stallet så man kan öppna upp för bättre luftgenomströmning, men vi får enbart ha dörrarna in mot stallplan öppna och inte de på andra sidan stallet som vätter mot bostadsområdet på andra sidan vägen för att de boende "får flugor och tycker att det luktar". Kan de i bostadsområdet aka bygdegårdsföreningen verkligen bestämma detta? (de har ju trots allt bosatt sig på landet) Värt att säga att vi har gödseln i en conatiner inomhus, alltså inget som stör grannarna, varken syns eller luktar utåt.
Luften är kass inne i stallet och det hade underlättat i massor om man bara kunde ha dörrarna öppna, eller åtminstone halvdörr. Finns så man kan öppna dubbelt, ena dörren, eller halvdörr. I nuläget har vi fått ha öppet luckan med en springa på 10 cm.. :down:

Till råga på allt så får vi inte ha hästarna i stallet under juli och halva augusti pga samma anledningar. Men det är en annan historia :banghead:

Vilka vänder man sig till ? Länsstyrelsen?(eller blir det ev bara värre om de hittar annat att klaga på?) Kommunen?
Den där containern med gödsel, är det möjligt att den försämrar innemiljön? Flytta ut den? (kanske inte till grannarnas sida då...)
 
Det är precis så det är.. Något som bestämdes för länge sedan och troligen är den människan inte ens i livet längre... suck
Brukar gå och öppna dörrarna när jag är där, någon annan går och stänger
Men om ingen har pratat med grannen som är där nu, varför stänger någon dörren? Låter mer som att någon från stallet inte vill ha tvärdrag, vem är det som skyller på grannarna? Och om det inte finns någon stallägare som avgör saker och ting och ni bestämmer allt ihop så har ju du lika mycket att säga till om som dom andra. Låter som att ett stallmöte där ni går igenom vad som händer inte är en dum idé och ta då och prata med grannen som klagar också om den ens finns kvar.
 
Skaffa ett flugnät, öppna dörren och sätt upp över dörrhålet. Finns på biltema för 150 kr för en rulle med mycket ordentligt nät. Det finns antagligen inte mycket sant i att flugorna kommer mest inifrån stallet men det dödar argumenten från de som påstår det. Dock lär de snabbt hitta annat att klaga på.
 
Jag tänkte precis skriva samma sak. Jag hoppas att gödselcontainern står i en annan byggnad än i stallet - med separat ventilation - men om den inte gör det så bör det ses över.
Jo för rent spontant tänker man sig att en ventilation som är anpassad för ett stall med hästar inte kanske är dimensionerad för att klara ett stall med hästar och en gödselcontainer.

Antar att om man vill investera kan man även investera i ngt slags takfönster som går att öppna, men då kanske man lika gärna kan fixa ventilationen direkt.
 
Jo för rent spontant tänker man sig att en ventilation som är anpassad för ett stall med hästar inte kanske är dimensionerad för att klara ett stall med hästar och en gödselcontainer.

Antar att om man vill investera kan man även investera i ngt slags takfönster som går att öppna, men då kanske man lika gärna kan fixa ventilationen direkt.

Jo, det finns ju dessutom tydliga gränsvärden för såväl ammoniak, som koldioxid och luftfuktighet i ett stall - vilket direkt påverkas om gödselcontainern nu skulle stå i stallet.
 
Oavsett diverse anledningar osv är det ju helt oacceptabelt som hästägare att man låter hästarna stå i så dålig stallmiljö som redovisas och man är medveten om, med dessutom enligt utsago konkreta luftvägsproblem på flera av hästarna . @carlssonpataket .
Nyfiken, hur dålig stallmiljö har "redovisats"?

Så fort man skriver och ber om tips eller hjälp här så är det standard att tänka det värsta om allt och många tänker ihop ett skräckscenario som byggs på och byggs på..

Luften i fråga är säkerligen "normal" i måånga av landets stall, jag har varit i många som varit flera vändor värre. För mig är det dock en nedgradering mot vad jag är van vid. Alltså vill jag ha tips och hjälp med hur man kan lösa det hela. Flytta är som sagt inte aktuellt.
 
Nyfiken, hur dålig stallmiljö har "redovisats"?

Så fort man skriver och ber om tips eller hjälp här så är det standard att tänka det värsta om allt och många tänker ihop ett skräckscenario som byggs på och byggs på..

Luften i fråga är säkerligen "normal" i måånga av landets stall, jag har varit i många som varit flera vändor värre. För mig är det dock en nedgradering mot vad jag är van vid. Alltså vill jag ha tips och hjälp med hur man kan lösa det hela. Flytta är som sagt inte aktuellt.

Ja om du själv läser det du skrivit redovisas extremt dålig luft inkl redan hästar med symptom utifrån det samt att du själv har problem med upplägget och är orolig varför du därför har tråden .

Nej det är inte vanligt med dålig luft i stall numera utifrån alla krav på ventilation och hur stall är utformade . Än mindre att stall inte får öppna fönster och dörrar osv .
 
Jo, det finns ju dessutom tydliga gränsvärden för såväl ammoniak, som koldioxid och luftfuktighet i ett stall - vilket direkt påverkas om gödselcontainern nu skulle stå i stallet.
Den står inte inne i stallet såklart, utan i en separat del/"lada". Att ha gödselcontainer inne har jag varit med om i flera stall, inte alls ovanligt, och det blir inte på något sätt sämre luft inne i själva stallet för det :)
 
Ja om du själv läser det du skrivit redovisas extremt dålig luft inkl redan hästar med symptom utifrån det samt att du själv har problem med upplägget och är orolig varför du därför har tråden .
extremt - nej.
Ja om du själv läser det du skrivit redovisas extremt dålig luft inkl redan hästar med symptom utifrån det samt att du själv har problem med upplägget och är orolig varför du därför har tråden .

Nej det är inte vanligt med dålig luft i stall numera utifrån alla krav på ventilation och hur stall är utformade . Än mindre att stall inte får öppna fönster och dörrar osv .
Mycket väl medveten om vad jag själv skrivit :)
 
Varför står containern ens inomhus?!?
För att det inte finns någonstans att ha den ute antar jag? är inte jag som har bestämt det hela ;)
Och ur en hel del aspekter är det ibland bättre att ha den torrt och inne, finns fördelar och nackdelar med båda alternativ :)
Men det är dock relativt vanligt att ha det inne.. ser inget konstigt med det. Såklart är det en separat byggnad och inte inne bland boxarna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp