Får hundar springa lösa ute??

Sv: Får hundar springa lösa ute??

Fast jag skrev innan att även jag tycker att om katter skapar oreda då får ägaren ta sitt ansvar.
För att vara tydlig om min katt skulle gå och pissa på grannens altan, och grannen kommer till mig och klagar, då får jag sannerligen fixa koll på min katt.

Jag hade nog klagat på den kattens ägare jag oxå.. Om jag visste vem som va ägare!

Men just du kanske bor på ett område där det inte är så många hus.. Kanske är lättare att ha koll på vem som äger vilket djur
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Fast jag är en lantnolla som har mina katter lösa ute.
Att de inte får skapa olägenhet för andra tar jag för givet, men jag har inte full koll på var de går.
Men lösa hundar som släpps ut utan kontroll, är för mig rätt stor skillnad på förmåga att göra skada.

Det tycker inte jag, djur som djur. Kan inte förstå folk som bara släpper ut sina katter utan att titta till dem. Har två stycken i närheten som släpper ut katterna på morgonen och tar in dem på kvällen när de kommer hem från jobbet. OANSVARIGT tycker jag, så skulle jag aldrig göra med min hund iaf:cool: Tänk på risken för katten att bli överkörd mm. Nej tack till alla lösspringande katter, blir jobbigt om man har en hund som gärna jagar katter:crazy:(whippet), ska jag inte kunna ha lös min hund för att det finns lösspringande katter? Vad är det som säger att katt-ägare ska få ha djuren ute vind för våg, men inte hundägare:confused: Tycker själv det är äckligt med katter och vill inte ha dem nära mig:eek:
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Drar med min fråga i ämnet lite! Finns det nada man kan göra? Förutom att tala med dem? (har provat med den ena familjen)!

Du får väl köra lite försiktigt bara. Det brukar jag göra när jag kör förbi ett ställe där jag vet att en hund kan springa ut på vägen.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Du får väl köra lite försiktigt bara. Det brukar jag göra när jag kör förbi ett ställe där jag vet att en hund kan springa ut på vägen.

Mvh

Tora

Det gör jag. Men det va inte det som va frågan! Och familj nr 2 då? Som har hunden lös efter 90 väg? Ska jag stå o varna bilarna med att det finns lös hund?
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Det gör jag. Men det va inte det som va frågan! Och familj nr 2 då? Som har hunden lös efter 90 väg? Ska jag stå o varna bilarna med att det finns lös hund?

Men om du redan kör försiktigt så vad är problemet? Är det bara en ren princip sak?

Är det inte lite skillnad på en asfalterad 90 väg och en grusad 50 väg?

Har du sagt till den som har hunden vid 90 vägen och de inte bryr sig så får du väl anmäla till djurskyddet och polisen och köra försiktigt där också. Svårare än så är det inte.

Mvh

Tora
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Varför ska alla tracka på 08rna??? Det är faktiskt svårt att vara bäst hela tiden:angel: ;):D

(För alla som tog illa upp var det sista ett skämt!!!!)
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Ja det är väl koppeltvång fr o m IDAG?! :)
Mars till augusti var det va?

I lagen om tillsyn över hundar och katter, § 16, står det att under tiden 1 mars – 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i mark där det finns vilt. :angel:
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Delvis knapplån

Och i i samma lag står det att Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Strikt kan man alltså läsa lagen så att man aldrig får släppa sin hund utan tillsyn... Varken i områden där det finns vilt eller på andra platser.

Just datumet 1 mars-20 aug är ett rent skydd för det vilda. Men det finns andra lagar och bestämmelser som man bör känna till som hundägare.

När det gäller kopplingstvång så regleras detta även i den lokala ordningstadgan för den kommun man befinner sig i. Vissa kommuner har striktare bestämmelser än andra. Det kan tillexempel innebära att du är tvungen att hunden kopplad när du befinner dig på platser som upplåtits åt allmänheten. (Normalt gator, torg, anlagda rekreationsområden och liknande) Då talar vi inte om några datum. Utan då gäller koppeltvånget hela året.

På vissa platser finns även naturreservat... De kan vara mindre och större naturområden. Reservatet kan även ha egna regler hur vida hundar får springa okopplade eller inte. Normalt är det koppel på som gäller, och i så fall är det hela året oavsett datum.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Delvis knapplån

Och i i samma lag står det att Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Strikt kan man alltså läsa lagen så att man aldrig får släppa sin hund utan tillsyn... Varken i områden där det finns vilt eller på andra platser..


utan tillsyn, och okopplad är faktiskt rätt olika saker tycker jag. Mina kan vara okopplade men då är jag alltid några meter bort & kallar in om det kommer nån, men om de var ute & kutade själva hade de ju kunnat rejsa runt som de vill.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Men om du redan kör försiktigt så vad är problemet? Är det bara en ren princip sak?

Är det inte lite skillnad på en asfalterad 90 väg och en grusad 50 väg?

Har du sagt till den som har hunden vid 90 vägen och de inte bryr sig så får du väl anmäla till djurskyddet och polisen och köra försiktigt där också. Svårare än så är det inte.

Mvh

Tora

Saken va inte vilken hastighet de handlar om. Inte heller hur jag kör. För alla kör inte lugnt.. Jag frågade om det är ok att ha hundar så!
Jag tycker inte det är skillnad om det är 50 eller 90 km/h. För smäller det så smäller det. Hunden drabbas vilket som.

Självklart kan jag anmäla. Men valde att prata med anhöriga gällande de som bor på 90 vägen. Så får vi se om det blir annorlunda.

Frågan va fortfarande inte om jag kör lugnt eller inte. Jag ville veta om det är lagligt att ha sina hundar så. Svårare fråga än så va det inte:cool:!

Du frågar vad som är problemet. Problemet är att hundar är lösa på trafikerade vägar. Kanske bryr mej om djuren!
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Eller hur, varför tracka på oss 08:or?:confused:
Alla är faktiskt inte typiska stadsbor, jag t.ex. Jag kan inte riktigt rå för att mina föräldrar bor i storstan, jag vet knappt bättre än när jag får komma ut till landet, så vill jag leva hela tiden!:)

Måste bara säga också att på vårt landställe finns en jaktgubbe som bor en liten bit bort från de hus vi och våra grannar bor i. Han låter vissa av sina hundar springa lösa på vägarna, i alléerna, i våra trädgårdar osv. En granne har varit med om otaliga gånger att en av hundarna står och bajsar på hennes tomt:crazy:
Familjen har en liten borderterrier som de släpper ut vind för våg istället för att gå ut med henne. En dag öppnade jag dörren och ett litet trasselsudd rusade in. Otroligt ouppfostrad var den, bet i byxbenen och allt vad hon kunde hitta. Jag gick iväg och hämtade ved (detta var mitt i smällkalla vintern med en halvmeter snö på marken…), lilla damen följde med och tyckte det var buskul med alla pinnar i vedboden! Hon följde med tillbaka till huset och stannade hos oss och vägrade gå. Efter ett par timmar gick jag ut igen och hon hoppade glatt med och fick sedan lust att gå gem igen.

Så lantbor kan vara sådana, med;)
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Saken va inte vilken hastighet de handlar om. Inte heller hur jag kör. För alla kör inte lugnt.. Jag frågade om det är ok att ha hundar så!
Jag tycker inte det är skillnad om det är 50 eller 90 km/h. För smäller det så smäller det. Hunden drabbas vilket som.

Självklart kan jag anmäla. Men valde att prata med anhöriga gällande de som bor på 90 vägen. Så får vi se om det blir annorlunda.

Frågan va fortfarande inte om jag kör lugnt eller inte. Jag ville veta om det är lagligt att ha sina hundar så. Svårare fråga än så va det inte:cool:!

Du frågar vad som är problemet. Problemet är att hundar är lösa på trafikerade vägar. Kanske bryr mej om djuren!

Detta var vad du hade frågat om:

Vägen är en grusväg. Ej skyltad för hastigheter. Mej ej lämpad att köra fortare än 50 km/h då det bor barn efter vägen. Flera hästar och folk är ofta ute o kör och rider.

Även en granne till mej har sin hund lös. Bor vid 90 km/h väg. Har hunden lös på gården. Hunden går till attack ända ut på vägen då man går förbi. Liten skit hund som ofta blir räddare för mej än jag för honom. Ryter jag så håller han sej på 10 meters avstånd men jebbar på konstant.
Ibland sitter hunden i en lina. Men linan räcker ut så hunden kan korsa vägen utan bekymmer!

Men du fick ju svar på din fråga. Prata med grannarna, anmäl och kör försiktigt. Förstår faktiskt inte problemet. Har själv ett hus som jag kör förbi dagligen där det ibland kan springa ut en hund på vägen. Det är inte svårare än att man får kör lite försiktigare.

På 90-vägen är det värre av den anledningen att det är fler bilar och högre hastigheter. Risken att någon som inte känner till att det kan springa en lös hund där är större än i ditt första exempel.

Mvh

Tora
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Man ska väl aldrig ha hundarna lös om man inte har koll på dom. Dom måste ju lyda matte och husse och hålla sig i närheten av dom. Det värsta som finns är när man är ute och går och det kommer ut ouppfortrade hundar som skiter i vad matte och husse ropar. Jag har aldrig min hun lös för jag litar inte på att han lyder mig jämt. Man måste ju också tänka på att det finns folk som är hundrädda och inte gillar att det det kommer lösa hundar. Sen nu får man väl inte ha det heller med tanke på djuren i skogen.
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Detta var vad du hade frågat om:

Vägen är en grusväg. Ej skyltad för hastigheter. Mej ej lämpad att köra fortare än 50 km/h då det bor barn efter vägen. Flera hästar och folk är ofta ute o kör och rider.

Även en granne till mej har sin hund lös. Bor vid 90 km/h väg. Har hunden lös på gården. Hunden går till attack ända ut på vägen då man går förbi. Liten skit hund som ofta blir räddare för mej än jag för honom. Ryter jag så håller han sej på 10 meters avstånd men jebbar på konstant.
Ibland sitter hunden i en lina. Men linan räcker ut så hunden kan korsa vägen utan bekymmer!

Men du fick ju svar på din fråga. Prata med grannarna, anmäl och kör försiktigt. Förstår faktiskt inte problemet. Har själv ett hus som jag kör förbi dagligen där det ibland kan springa ut en hund på vägen. Det är inte svårare än att man får kör lite försiktigare.

På 90-vägen är det värre av den anledningen att det är fler bilar och högre hastigheter. Risken att någon som inte känner till att det kan springa en lös hund där är större än i ditt första exempel.

Mvh

Tora

Frågan va vad lagen sa? Förstår inte din attack! Jag tycker det är lika illa att hundar går lösa utan uppsikt vart på landet/staden/vägen man än är. För hunden drabbas.

Så om du nu kan svara på vad lagen säger så gör det! Annars så behöver du inte svara alls.

Det är svårare än att jag kör försiktigt. Jag är inte den enda med bil här!
 
Sv: Får hundar springa lösa ute??

Suck! Det är ingen som har attackert någon. Du frågade vad du skulle göra och svaret var prata med ägaren, kontakta polisen men framför allt kör försiktigt. Men de svaren var kanske inte vad du ville ha?

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 712
Senast: mysboll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 280
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 044
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 126
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp