Får inget internet...

Habina

Trådstartare
Jag och det extremt korkade företaget Telia har kört fast i vår kommunikation.

Jag sitter nu med ett telefonjack som jag vill ha adsl från, men de vägrar koppla bort förra hyresgästens internet (lång historia kort...), vi har hållt på och bråkat i en månad.

Eftersom de har "bokat" uttaget kan jag inte heller ha ett annat företag.

Är det någon som vet vart jag kan vända mig för att få hjälp? Just nu har jag lust att ringa typ Expressen, men frågan är om det ens hjälper? Blir bara förbannad och frustrerad över noll service-känsla från Telia.
 
Jag och det extremt korkade företaget Telia har kört fast i vår kommunikation.

Jag sitter nu med ett telefonjack som jag vill ha adsl från, men de vägrar koppla bort förra hyresgästens internet (lång historia kort...), vi har hållt på och bråkat i en månad.

Eftersom de har "bokat" uttaget kan jag inte heller ha ett annat företag.

Är det någon som vet vart jag kan vända mig för att få hjälp? Just nu har jag lust att ringa typ Expressen, men frågan är om det ens hjälper? Blir bara förbannad och frustrerad över noll service-känsla från Telia.
Kan du få hjälp av förra hyresgästen?
 
Har föregående hyresgäst inte sagt upp sitt avtal så är det väl där problemet ligger...?

Jo, det har hon gjort. Men Telia hävdar att hon inte gjort det och vägrar därför stänga av. Förra hyresgästen sa upp det i maj och är inte så pigg på att tjata mer än hon redan gjort.
 
Jo, det har hon gjort. Men Telia hävdar att hon inte gjort det och vägrar därför stänga av. Förra hyresgästen sa upp det i maj och är inte så pigg på att tjata mer än hon redan gjort.
Men vem betalar för tjänsten i nuläget då? Om ingen betalar så låter väl inte Telia avtalet fortsätta? Finns det internet i jacket just nu som går att använda, eller krävs det ett lösenord som du inte har? Jag får inte riktigt ihop det....:confused:
 
Men vem betalar för tjänsten i nuläget då? Om ingen betalar så låter väl inte Telia avtalet fortsätta? Finns det internet i jacket just nu som går att använda, eller krävs det ett lösenord som du inte har? Jag får inte riktigt ihop det....:confused:

Ingen betalar. Telia vägrar stänga ned.

Kanske finns det internet, men jag misstänker att det kräver lösenord.
 
Ja, det är märkligt hur deras "datakontroll" kan fela så oerhört mycket... Jag har varit med om att a) bo i en lägenhet med com hem, b) flytta till ett hus och byta till Telia, c) bo i huset länge med fungerande nät, d) ska flytta till ny lägenhet och ringer Telia för att flytta abonnemanget....

Då påstår Telia att mitt internet finns i lägenheten jag bodde i för två år sen! Jisses vad jag fick bråka! Kundtjänst trodde inte på mig när jag sa att jag var i huset med mitt internet...:banghead::banghead: För i deras system stod det minsann rätt.

Kan det vara nåt sånt som hänt dig? Att förra hyresgästens uppsägning/flyttning inte "gått igenom" och syns i deras datorer. För jag antar att du inte har internet (det som påstås vara förra hyresgästens) i jacket?

I praktiken är alltså abonnemanget flyttat, men inte i teorin... Jag tror att det enda du kan göra är att försöka få fatt på förra hyresgästen.

(Och det är inte jag:p - mitt debacle var för snart 10 år sen)
 
Ja, det är märkligt hur deras "datakontroll" kan fela så oerhört mycket... Jag har varit med om att a) bo i en lägenhet med com hem, b) flytta till ett hus och byta till Telia, c) bo i huset länge med fungerande nät, d) ska flytta till ny lägenhet och ringer Telia för att flytta abonnemanget....

Då påstår Telia att mitt internet finns i lägenheten jag bodde i för två år sen! Jisses vad jag fick bråka! Kundtjänst trodde inte på mig när jag sa att jag var i huset med mitt internet...:banghead::banghead: För i deras system stod det minsann rätt.

Kan det vara nåt sånt som hänt dig? Att förra hyresgästens uppsägning/flyttning inte "gått igenom" och syns i deras datorer. För jag antar att du inte har internet (det som påstås vara förra hyresgästens) i jacket?

I praktiken är alltså abonnemanget flyttat, men inte i teorin... Jag tror att det enda du kan göra är att försöka få fatt på förra hyresgästen.

(Och det är inte jag:p - mitt debacle var för snart 10 år sen)

Jag kanske bara ska koppla in rautern och prova... :angel:
 
Jag kanske bara ska koppla in rautern och prova... :angel:

Det är ju det första du ska göra, men jag tror inte att förra hyresgästens nät ÄR där, utan i dennes alldeles egna hem... Om man går in på "mitt Telia" så ser man ju var de påstår att abonnemanget finns - och du måste nog få tag på personen så att den kan kolla vad som står.
 
Det är ju det första du ska göra, men jag tror inte att förra hyresgästens nät ÄR där, utan i dennes alldeles egna hem... Om man går in på "mitt Telia" så ser man ju var de påstår att abonnemanget finns - och du måste nog få tag på personen så att den kan kolla vad som står.

Det kan finnas där. Om det finns en inkoppling på kopparparet i stationen så finns det en fysisk anslutning till TS och då kommer hennes modem - om hon fått något sådant av Telia - få kontakt. Men, om Telias system liknar det jag jobbade med, så krävs det även att det finns en aktiv kundprofil i det system som hanterar uppkopplingarna. Om den finns kvar, då kommer TS få tillgång till internet (och Telia kan då se att det är TS modem som är inkopplat). Om den aktiva kundprofilen inte finns kvar lär TS komma till någon form av aktiveringssida och där tar det ju stopp. Jag kan dock inte se något egentligt hinder för Telia att i sådana fall bara slopa den aktiva kundprofilen på porten och låta TS aktivera sig så länge de träter om frågan, men det kanske inte är görligt med Telias rutiner eller system.

(Ovan sagda är med reservation för att det var några år sedan jag jobbade med support och att det var för en annan leverantör än Telia.)
 
Nu har förra hyresgästen ringt Telia. Jag känner mest :banghead:

Tydligen är abonnemanget uppsagt, men då det finns en uppsägningstid, så går det inte att koppla bort abonnemanget. Fast ingen betalar. :arghh:
 
Men... det finns väl ingen uppsägningstid som är kostnadsfri? Det tycker jag låter väldigt ovanligt. Telia har ju åtminstone tidigare haft 3 månaders uppsägningstid under vilken abonnemanget fortfarande skall betalas.

Här låter det ju som om grundproblemet är att den tidigare hyresgästen klantat sig och missat att säga upp abonnemanget i tid innan flytten.

Sen instämmer jag absolut i att Telia är katastrofala att ha att göra med när det kommer till problem och extraordinära ärenden. De har en organisation och en ärendehantering som gör att de saknar förutsättningar för att följa ett ärende genom flera kundkontakter. Möjligheterna för deras kundtjänstpersonal att göra fel och missa saker är nästan oändliga.
 

Liknande trådar

Relationer Sitter i den situationen att jag inte vet riktigt vad jag känner nu, eller för vem för den delen. Gjorde slut med mitt ex för några...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: tigerflicka
·
Äldre Jag och min sambo har tagit in en inneboende. Killen flydde från sin hemort pga. att han var förföljd och jagad. Hurvida detta är...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 909
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 659
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra. En...
Svar
2
· Visningar
931
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp