Får man häva köp hur som helst?

Iddefixen

Trådstartare
Har titta på en häst, som står hos en förmedlare.
Lämnade besked till förmedlaren att jag vill köpa hästen.
Hade några frågor som förmedlaren skulle kolla upp med säljaren.

När förmedlaren väl meddelar säljaren att jag vill köpa hästen så drar säljaren tillbaka sitt beslut om att den ska säljas.

Får man göra så? Gäller inte muntliga samt skriftliga (mail och sms) avtal?
Känner mig enormt lurad! Och ledsen :cry:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Så länge inga kontrakt är påskrivna eller pengar överlämnade har ju ingen affär skett.

vad tråkigt för dig, måste kännas riktigt surt.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

muntliga avtal gäller likväl som skriftliga.

däremot är det väldigt svårt att bevisa att avtal gjorts om det endast är muntligt om man inte har vittne.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Muntliga avtal gäller, och du verkar ju ha skriftligt på att det finns en överenskommelse.

Men vad har du lidit för skada? Du kan knappast kräva att få köpa hästen mot säljarens vilja. Har du lidit någon ekonomisk skada?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ekonomisk skada....inte mer än att jag fick lägga en hel dags resa och diesel klart i onödan.

Men det skiter jag eg i. Det är principen att först ska hästen säljas och sedan kommer hon på att "oj oj - nu råkade jag sälja hästen för billigt" :crazy:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Är det där skon klämmer? Att säljaren kommit på att priset var för lågt?

I så fall hade jag framhärdat en del, påtalat att det finns en överenskommelse och att om hon tar tillbaka hästen från marknaden kommer hon inte att kunna sälja den inom rimlig tid utan att först komma till dig.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Saken är den att hästen nyligen är behandlad för en infektion och ska ta det mkt lugnt ett bra tag. Och priset sattes utefter det. Men när jag provred hästen såg man att den började piggna till. Då börjar ägaren inse att hästen inte borde säljas så billigt. Jag meddelar att jag ska ha hästen och allt är ok. Idag tre dagar efter att jag meddelat att jag ska ha hästen och förmedlaren säker OK så beslutar ägaren att häva köpet. Oseriöst enligt mig!
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Man måste väl ha rätt att ångra sig här i världen?

Känns ju skruvat om man kan tvinga en annan människa att sälja något den äger bara för att den sa så först och sen ångrade sig. Om juridiken funkar på det viset blir jag lite rädd :crazy:

Leta vidare är nog det bästa.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Enligt en jurist jag rådfrågade så gäller muntliga avtal, och än värre är det när det finns mail och sms. Dock kan det vara knivigt att få rätt om man kommer så långt som till rätten. Oftast kostar det mer än det smakar.

Men sedan är ju frågan om man verkligen ska bråka om sådana här saker. I vissa fall är det säkert värt det, i andra fall inte. Det beror säkert på hur mkt pengar det handlar om.

Jag har iaf tagit lärdom av den här historien :)
1. Lägg handpenning
2. Skriv någon form av kontrakt direkt när du tittar på hästen, om du känner att den här hästen är rätt.

Det finns så många fula fiskar i försäljningsvärlden. Man kan inte lita på någon.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Man måste väl ha rätt att ångra sig här i världen?

Känns ju skruvat om man kan tvinga en annan människa att sälja något den äger bara för att den sa så först och sen ångrade sig. Om juridiken funkar på det viset blir jag lite rädd :crazy:

Leta vidare är nog det bästa.
Nej, rent juridiskt har man inte rätt att ångra sig efter att ett muntligt avtal slutits. Om alla agerade korrekt och tänkte sig för så skulle vi slippa dessa ständiga strul i samband med hästaffärer (och andra uppgörelser också förstås).
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Frågan är väl om man eg har ett avtal, oavsett muntligt eller skriftligt? Om jag bestämmer att jag ska säljamin häst, lämnar den hos en förmedlare, som visar den för, jag säg 10 personer. Om en av dem vill ha hästen och ringer till förmedlaren och säger det, så har väländå inte säljarenoch köparen något avtal?? Kanske skulle förmedlaren kunna hävda att hon ochsäljaren hade ett avtal.. men annars tror jaginte att det håller. Och jag håller också med om att man måste väl få ändra sig?? Hästen är ju min tills papperen är påskrivna...
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ta inte detta som en förolämpning, för jag har ingen aning om vem du är som person, eller hur du rider/har hand om hästar, men som säljare skulle jag vilja ha koll på den som köper min häst, även om den stod på ett försäljningsstall.
Och jag skulle även vilja ha mig rätten att dra mig ur ett köp (som itne blivit seriöst ännu) om det inte kändes rätt.
Men det är ju jag det.


Givetvis förstår jag att det känns trisst för dig.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Skulle ju också kunna vara så att säljaren faktiskt varit tvungen att sälja utav ngn anledning men nu funnit en utväg att behålla den, det behöver ju inte vara ren illvilja.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ta inte detta som en förolämpning, för jag har ingen aning om vem du är som person, eller hur du rider/har hand om hästar, men som säljare skulle jag vilja ha koll på den som köper min häst, även om den stod på ett försäljningsstall.
Och jag skulle även vilja ha mig rätten att dra mig ur ett köp (som itne blivit seriöst ännu) om det inte kändes rätt.
Men det är ju jag det.

I detta fall beror det inte på något av ovanstående. Men - om man nu tycker att en person inte ska köpa ens djur - då säger man det direkt när de tittat på det. Inte flera dagar efter att de meddelat att de vill köpa ditt djur. Som säljare gäller det att tänka efter före. Krasst, men ärligast mot alla.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

En liten fråga, har du slutit muntligt avtal med Säljaren, eller ägaren?
Säljaren har ju ingen laglig rätt att sluta avtalet sas.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

*kl*

Så länge som handpeng inte är betald får man häva köpet. Har tappat räkningen på antalet köpare som man har träffat på eller hört talas om som vill köpa hästen och sen ångrar sig i sista minuten. Inte en enda har blivit tvingad till att köpa hästen så varför skulle säljaren vara tvingad att sälja?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Givetvis har säljaren lika mycket rätt att välja köpare, som köparen har att välja häst!

Fats jag brukar vara så ärlig att jag genast talar om att jag inte tror på "kombinationen" dom emellan direkt efter ev provridning.
Jag har tom bett ryttare avbryta ritten för att jag sett att det varit en ren katastrof...

Man behöver inte vara otrevlig - alla inblandade i en affär vill ju att den ska bli så lyckad som möjligt - eller hur!
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 310
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 645
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp