Får man häva köp hur som helst?

Sv: Får man häva köp hur som helst?

En liten fråga, har du slutit muntligt avtal med Säljaren, eller ägaren?
Säljaren har ju ingen laglig rätt att sluta avtalet sas.

Säljaren och ägaren måste ju vara samma, ingen kan stå som säljare för en häst man inte äger. Däremot kan det ju vara en förmedlare emellan.

MEN om förmedlaren har fått i uppdrag att sälja hästen har man ju som säljare avhändat sig möjligheten att besluta var hästen hamnar, om man inte särskilt avtalat detta med förmedlaren.

Visst kan man som säljare ångra sig, men inte hur som helst utan om man är bunden vid en överenskommelse. Nu är det ju sällan/aldrig lönt att driva detta vidare, men har man en överenskommelse SKA den gälla.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Givetvis har säljaren lika mycket rätt att välja köpare, som köparen har att välja häst!

Fats jag brukar vara så ärlig att jag genast talar om att jag inte tror på "kombinationen" dom emellan direkt efter ev provridning.
Jag har tom bett ryttare avbryta ritten för att jag sett att det varit en ren katastrof...

Man behöver inte vara otrevlig - alla inblandade i en affär vill ju att den ska bli så lyckad som möjligt - eller hur!


Givetvis :)
Men alla hör vi talas/är dom som inte fick köpa hästen (ingen handpeng) som vill göra anmälan om kontraktsbrott eftersom man har brutet ett muntligt avtal. Men iaf har aldrig hört en säljare som vill göra det samma för att köparen ångrar sig. Borde det inte vara samma sak :confused:

Många som inte har fått köpa hästen tycker ju att de kan kräva säljaren att sälja till dom. Men hur många säljare har du hört som kräver att köparen ska genomföra köpet innan handpeng är laggd?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Oj, en hel del! Nu har jag nog den typen av människor i närmsta bekantskapskretsen som är noga med att få papper på överenskommelsen, i alla fall bekräfta den via mail. Men på den tiden vi stod inackorderade var det ju rätt frekvent hästar som såldes där köparen backade ur och säljaren ryade runt om att det faktiskt var överenskommet att spekulanten skulle köpa (överens efter provridning, men sedan hemma vid köksbordet har köparen kommit på andra tankar).

Och här på Buke läser vi ju då och då om det retsamma i köpare som backar ur och säljare som hamnar i trångmål.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

*kl*

Så länge som handpeng inte är betald får man häva köpet. Har tappat räkningen på antalet köpare som man har träffat på eller hört talas om som vill köpa hästen och sen ångrar sig i sista minuten. Inte en enda har blivit tvingad till att köpa hästen så varför skulle säljaren vara tvingad att sälja?

:bow:
Precis. Hur många ggr har man inte hört om köpare som backat ur. Även då det funnits avtal i form av mejl mm. Jäkligt trist men knappast ngt man går vidare med. I detta fallet verkar det ju dessutom inte ens som att köparen haft kontakt med säljaren innan denna backade ur, eller?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

I detta fall såldes hästen av en förmedlare/försäljningsstall. Då har man som köpare inte någon kontakt med säljaren. Förmedlaren är säljarens ombud och denne har tagit på sig att ordna försäljningen åt ägaren.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Har en person som driver ett försäljningsstall laglig rätt att säga att köpet har gått igenom utan att fråga hästägaren först?

Det låter lite tveksamt, om det inte blir reglerat att så är fallet i ett kontrakt.

SKulle det verkligen hålla om det blev process av det hela?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Eftersom det aldrig blir prövat i rätten kommer vi aldrig att få reda på vilket kontrakt som håller för vad. Så vad en process hade gett kan vi bara spekulera i.

OM man som säljare vill ha inflytande över var hästen hamnar när man lämnar den till försäljningsstall rekommenderar jag absolut att man i kontraktet med förmedlaren skriver in att hästägaren har fri prövningsrätt vad gäller eventuella köpare.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Men jag tror väl ändå att dom flesta förmedlare kontaktar säljaren innan affär går igenom? Om inte annat för att många köpare vill pruta och det kan jag inte tänka mig att förmedlaren gör utan att kontakta säljare. Har faktiskt aldrig varit med om att en häst säljs helt utan ägarens inblandning. Dom försäljningstall som jag haft erfarenhet av för alltid en dialog med ägaren, innan affären är klar.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ofta vet ju förmedlaren smärtgränsen nedåt. Och jag vet många fall där förmedlingsuppdraget inkluderar att slutföra affären genom fullmakt från säljaren. Där alltså säljaren inte ö h t är inblandad mer än via räkningen varje månad.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Fats det förfarandesättet bör ju minska drastiskt numera...för om jag förstått de nya reglerna rätt så är det i sådana fall förmedlaren som är den som är ansvarig vid tex dolda fel osv...
Någon som vet till 100% att det är så?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ö h t bör väl förmedlingsuppdragen sina ut efter Ridsports artikel. Det är väldigt dyra pengar att få provision men också ansvaret för en häst man inte vet mycket om.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Om du bara åkte till förmedlaren för att titta på denna hästen så skulle jag defenitivt begärt att säljaren ersatte dig för resan. Eftersom du sas blev ditlurad att titta på en häst som ej var till salu. Är ju förstås ett annat läge om du tittade på flera hästar....

Varför tror du att säljaren insåg att hon säljer hästen för billigt? Borde inte en seriös förmedlare upplysa säljaren om detta?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Den här hästen hade en skada, som blir bra, men tar tid att läka. Efter att jag bestämt mig tror jag att ägaren fick för sig att den började bli drastiskt bättre (på vilka grunder vet jag inte) och att den då kunde vara mer värd. Detta är det svar jag fick från förmedlaren eftersom jag inte får kontakta ägaren (vilket är ok i förmedlarfall)

Var bara och tittade på denna häst.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag hade framfört till säljaren att jag anser att vi har ett bindande avtal. Om säljaren är beredd att ersätta mig för att avtalet bryts, OK...

Men att bara ångra sig rätt av efter att ha slutit ett avtal - nej, inte så lätt att komma undan.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ska prata med en jurist jag känner, visa upp det skriftliga som finns mm. Så får vi se om han kan hjälpa mig. Men jag förstår att det tyvärr blir för dyrt att driva det vidare. Dock hade det varit intressant att se hur ett sånt här fall hade gått.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag hade inte brytt mig om att gå till jurist, det finns inget att gå på. En timme (om du skulle ha betalt) kostar mer än du kan få ut...
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Den här hästen hade en skada, som blir bra, men tar tid att läka. Efter att jag bestämt mig tror jag att ägaren fick för sig att den började bli drastiskt bättre (på vilka grunder vet jag inte) och att den då kunde vara mer värd. Detta är det svar jag fick från förmedlaren eftersom jag inte får kontakta ägaren (vilket är ok i förmedlarfall)

Var bara och tittade på denna häst.

Vem har du haft sms och mailkontakt med? ägaren eller förmedlaren.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Förmedlaren - eftersom denne åtagit sig att sälja hästen åt ägaren.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag har råkat ut för en liknande sak.

Och lärde mig då precis som du att man ska slänga upp en handpenning och skriva kontrakt på studs.

Jag var och tittade på en häst dagen före midsommarafton. Lovade att höra av mig på midsommarafton om jag ville ha den, jag gjorde det och tackade ja. Säljaren sa att jag fick köpa, och vi kom överens om hämtning på söndagen. Jag skulle ringa lördag om tid på söndagen eftersom jag behövde låna släp och skulle ha det klart först.

När jag ringer på lördagen svarar hon inte, jag ringer och ringer och ringer - inget svar. Till slut lämnar jag ett meddelande om att vi kommer söndag klockan tio och hämtar hästen. Då ringer hon upp efter ett tag och säger att hon haft spekulanter där redan som köpt hästen och tagit med sig den med en gång.

Jag anser att vi hade ett avtal. Hon anser att "man vet ju aldrig om du hade dykt upp". Jag anser fortfarande att hon kunde väntat till söndag efter 10 och sett om vi hämtat hästen och sen tagit dit andra spekulanter. Eller åtminstone sagt att hon hade för avsikt att ta dit andra spekulanter och att om vi ville ha hästen fick vi komma innan en viss tid eller så.

Detta handlade dessutom om en ponny till ett av mina barn, vilket gjorde att det kändes extra hårt då det blev många tårar från barnets sida.

Slusats: det finns gott om skitstövlar i branschen...:p
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Förmedlaren - eftersom denne åtagit sig att sälja hästen åt ägaren.

Men då har ju fortfarande säljaren rätt att avbryta för du har inte haft kontakt med säljaren. Det är alltid säljaren som ska godkänna ett köp inte förmedlaren OM inte förmedlaren har en fullmakt att skriva alla papper.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 240
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 105
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 663
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp