Får man häva köp hur som helst?

Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag anser att vi hade ett avtal. Hon anser att "man vet ju aldrig om du hade dykt upp". Jag anser fortfarande att hon kunde väntat till söndag efter 10 och sett om vi hämtat hästen och sen tagit dit andra spekulanter. Eller åtminstone sagt att hon hade för avsikt att ta dit andra spekulanter och att om vi ville ha hästen fick vi komma innan en viss tid eller så.

Detta handlade dessutom om en ponny till ett av mina barn, vilket gjorde att det kändes extra hårt då det blev många tårar från barnets sida.

Slusats: det finns gott om skitstövlar i branschen...:p


Och jag har många gånger råkat ut för det motsatta :grin: kommer folk och provrider är :love: över hästen, ber att få provrida igen efter andra provridningen är dom fortfarande :love: vill hämta hästen efter helgen (ofta är det en fredag kväll) jag säger det går bra, säger till alla andra som ringer att hästen är såld, på måndagen ringer dom och har ångrat sig de har hittat en annan under helgen :grin::cool:

Då är det jag som måste sätta ut en ny annons och köra hela racet ännu en gång. *suck*
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag har råkat ut för en liknande sak.

Och lärde mig då precis som du att man ska slänga upp en handpenning och skriva kontrakt på studs.

Jag var och tittade på en häst dagen före midsommarafton. Lovade att höra av mig på midsommarafton om jag ville ha den, jag gjorde det och tackade ja. Säljaren sa att jag fick köpa, och vi kom överens om hämtning på söndagen. Jag skulle ringa lördag om tid på söndagen eftersom jag behövde låna släp och skulle ha det klart först.

När jag ringer på lördagen svarar hon inte, jag ringer och ringer och ringer - inget svar. Till slut lämnar jag ett meddelande om att vi kommer söndag klockan tio och hämtar hästen. Då ringer hon upp efter ett tag och säger att hon haft spekulanter där redan som köpt hästen och tagit med sig den med en gång.

Jag anser att vi hade ett avtal. Hon anser att "man vet ju aldrig om du hade dykt upp". Jag anser fortfarande att hon kunde väntat till söndag efter 10 och sett om vi hämtat hästen och sen tagit dit andra spekulanter. Eller åtminstone sagt att hon hade för avsikt att ta dit andra spekulanter och att om vi ville ha hästen fick vi komma innan en viss tid eller så.

Detta handlade dessutom om en ponny till ett av mina barn, vilket gjorde att det kändes extra hårt då det blev många tårar från barnets sida.

Slusats: det finns gott om skitstövlar i branschen...:p

Detta var då inte kul. :mad:

Men att sälja sin häst är inte lätt, man kan ju faktiskt hitta en bra köpare som man gillar och rider hästen snyggt och bra, men sen kan ju nån annan katastrof ryttare provrida samma häst innan och bestämma sig för att köpa. HUR gör man då som säljare? Skulle ni sälja åt de som först sagt JA eller de som red hästen bättre? :confused:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Detta var då inte kul. :mad:

Men att sälja sin häst är inte lätt, man kan ju faktiskt hitta en bra köpare som man gillar och rider hästen snyggt och bra, men sen kan ju nån annan katastrof ryttare provrida samma häst innan och bestämma sig för att köpa. HUR gör man då som säljare? Skulle ni sälja åt de som först sagt JA eller de som red hästen bättre? :confused:

Den som rider hästen bäst :D för jag skulle aldrig låta någon som rider så dåligt få köpa hästen ;) plus att i min värld så får ingen annan rida hästen EFTER att handpengen är betald, innan dess är det fritt fram.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Den som rider hästen bäst :D för jag skulle aldrig låta någon som rider så dåligt få köpa hästen ;) plus att i min värld så får ingen annan rida hästen EFTER att handpengen är betald, innan dess är det fritt fram.

Håller med. :)
Så man får alltså som säljare bestämma vem som blir den lycklige?

TS, betalade ni nån handpening?
Kan de ha varit så i ert fall? Nu menar jag inte att ni skulle ha varit "dåliga" på något sätt, men de personerna efter er kanske betalade genast? Ni vet hur människor blir när de ser viftande pengar framför näsan ;)
Ingen av mina saluhästar (egna!) har lämnat stallet innan de blivit betalda.:cool:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Erlade tyvärr ingen handpenning.

Ägaren ville behålla hästen meddelade försäljningsstallet.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag har förmedlat några hästar och självklart har jag ingen ensam beslutanderätt angående köparen, trots uppdraget. Jag har alltid kontaktat ägaren och berättat om intressenterna. Självklart har ju jag gjort det första urvalet och ägaren lyssnar ju på mig vad jag tycker om de ev. köparna så helt klart kan jag påverka. Men det är fortfarande ägarens uppgift att säga okej till köparna. I o f s så ska det ju kännas bra med köparna innan jag ens tar kontakt med ägaren. Men ägaren ska ju även ha en bra anledning att hoppa av köpet, för jag gör ju ett jobb som inte ska vara beroende på vilket humör ägaren är på. :angel:
Och jag anser också att man kan ångra sig tills handpenning är erlagd och papper är påskrivna, från bådas håll. Varför är det bara köpare som ska kunna hoppa av en affär.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Och jag anser också att man kan ångra sig tills handpenning är erlagd och papper är påskrivna, från bådas håll. Varför är det bara köpare som ska kunna hoppa av en affär.

Det är här som problemen uppstår! Du anser att man kan ångra sig. Den du gör affär följer lagen och hävdar med detta i ryggen att man inte kan ändra sig. Direkt har vi då en konflikt! Det är därför vi har lagar och regler när det gäller affärer.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det är här som problemen uppstår! Du anser att man kan ångra sig. Den du gör affär följer lagen och hävdar med detta i ryggen att man inte kan ändra sig. Direkt har vi då en konflikt! Det är därför vi har lagar och regler när det gäller affärer.

Så om jag åker till en affär och ber dom lägga undan en viss vara till mig så kräver dom en handpeng för annars gör dom inte det. Så länge inte pengar har växlat hand så har man inget köp. Eller att varan har lämnat köparen.

Man har rätt att ångra sig och inte genomföra köpet.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det är här som problemen uppstår! Du anser att man kan ångra sig. Den du gör affär följer lagen och hävdar med detta i ryggen att man inte kan ändra sig. Direkt har vi då en konflikt! Det är därför vi har lagar och regler när det gäller affärer.

Så länge man inte skrivit på något har man rätt att ångra sig. Du kan tom bjuda på ett hus för miljontals kronor och sedan dra dig ur utan några repressalier, så länge inget är påskrivet. Gäller både köpare och säljare.
Det kan hända oförutsedda saker från en dag till en annan. Vill man var säker lägger/kräver man handpenning direkt eller skriver kontrakt på en gång.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Däremot kan jag hålla med dig om det är oseriöst att dra sig ur en affär både som köpare och som säljare, om det inte finns väldigt speciella skäl, men knappast något man kan komma nån vart rättsligt med. Trist, trist bara.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Så länge man inte skrivit på något har man rätt att ångra sig. Du kan tom bjuda på ett hus för miljontals kronor och sedan dra dig ur utan några repressalier, så länge inget är påskrivet. Gäller både köpare och säljare.
Det kan hända oförutsedda saker från en dag till en annan. Vill man var säker lägger/kräver man handpenning direkt eller skriver kontrakt på en gång.
Blanda inte in husköp, där gäller speciella formkrav. För vanliga avtal gäller (http://www.konsumentverket.se/malla...818&lngArticleId=4552), några citatur texten:

"Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt."

"I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt."

"Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas."
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Blanda inte in husköp, där gäller speciella formkrav. För vanliga avtal gäller (http://www.konsumentverket.se/malla...818&lngArticleId=4552), några citatur texten:

"Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt."

"I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt."

"Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas."

Den där länken funkar ej.
vanlig avtal??? vad är det? :confused:
Man har inte ingått ett bindande avtal förräns påskriften är ett faktum.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ett avtal är ett avtal, om det sedan är muntligt eller skrifltigt spelar ingen roll mer än i bevishänseende. Ett muntligt avtal gäller LIKVÄL som ett skriftligt. Det är bara svårare att bevisa. När det gäller fast egendom (t ex fastighet) gäller skriftligt. Alltid.

Men ett avtal ÄR bindande.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ett avtal är ett avtal, om det sedan är muntligt eller skrifltigt spelar ingen roll mer än i bevishänseende. Ett muntligt avtal gäller LIKVÄL som ett skriftligt. Det är bara svårare att bevisa. När det gäller fast egendom (t ex fastighet) gäller skriftligt. Alltid.

Men ett avtal ÄR bindande.


Så du menar att man då ingått ett bindande avtal som jag kan tvingas fullfölja i en ev rättegång med att endast säga: "Jag ämnar köpa" och det är väl det som till sist får gälla om du har bestämt dig trots allt för att dra dig ur innan du skriver på. Även i husaffärer och i allt du ämnar köpa görs ju en överenkommelse innan man kommer till det skriftliga.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag har förmedlat några hästar och självklart har jag ingen ensam beslutanderätt angående köparen, trots uppdraget. Jag har alltid kontaktat ägaren och berättat om intressenterna. Självklart har ju jag gjort det första urvalet och ägaren lyssnar ju på mig vad jag tycker om de ev. köparna så helt klart kan jag påverka. Men det är fortfarande ägarens uppgift att säga okej till köparna. I o f s så ska det ju kännas bra med köparna innan jag ens tar kontakt med ägaren. Men ägaren ska ju även ha en bra anledning att hoppa av köpet, för jag gör ju ett jobb som inte ska vara beroende på vilket humör ägaren är på. :angel:
Och jag anser också att man kan ångra sig tills handpenning är erlagd och papper är påskrivna, från bådas håll. Varför är det bara köpare som ska kunna hoppa av en affär.

Ja där kan det naturligtvis bli knixigt mellan förmedlaren och säljaren om säljaren beslutar för att ej sälja. Ni har ju lagt ner massa jobb på den hästen helt i onödan kan ju tyckas då, och kanske sagt nej till andra uppdrag.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Självklart. Har du sagt att du ämnar köpa, är ju din intention klar. Du ska köpa. Sedan kan det ju finnas reservationer, som t ex att besiktning ska vara UA, etc. Men har du sagt att du ska köpa, och säljaren gått med på att sälja har ni ett ömsesidigt avtal.

Sedan är ju frågan vad som händer i rätten, det är ju få gånger detta går så långt. Men att säljaren har rätt att kräva av köparen att denne ska fullfölja ett ingånget avtal är ju självklart. Det som i så fall ska kunna diskuteras är OM man ingått ett avtal. Men så snart säljare och köpare är överens om att sälja respektive köpa, då har man ju ett avtal. Oftast med reservationer (t ex besiktning), men ett avtal är det ju. Ett avtal är per definition inte skriftligt (ett kontrakt är ett skriftligt avtal).

Wikipedia säger så här:
---
Ett avtal är en överenskommelse varigenom personer (fysiska eller juridiska) grundar ett rättsförhållande mellan varandra. Vissa, framför allt skriftliga avtal, kan också benämnas kontrakt.

Enligt huvudregeln i den svenska avtalslagen tillkommer ett avtal genom överensstämmande anbud från den ena och accept från den andra parten. Ett avtal omfattar alltså alltid två eller flera parter
---
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Självklart kan muntliga avtal göras som normalt ska hållas, men jag skulle vilja se ett domslut på någon som blivit dömd att fullfölja ett köp utan ett skriftligt avtal. Och om det ej gäller i rätten så är det väl det som till syvene o sist som räknas. Självklart bör man i alla lägen hålla sig till sitt ord och stå fast vid det, av moraliska skäl , tycker jag.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det går säkert att hitta, nu har jag inte riktigt tid att söka efter domar på just muntliga avtal köp lös egendom, men SÅ ovanligt är det inte.

Självklart räknas lagen, även om man inte orkar dra en tvist rättsligt hela vägen. Lagar är till för att följas, för allas bekvämlighet och nytta. Anarki är inget jag tycker ett samhälle tjänar på. Det är inte moral, det är lag.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 228
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 961
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 663
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp