Får man häva köp hur som helst?

Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jämföra med anarki för att man ångrar ett köp...:confused:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det viktigaste att tänka på när det gäller affärer är att tänka efter före. Både som säljare och som köpare. Lagarna är ju till för att skydda köpare resp säljare.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jämföra med anarki för att man ångrar ett köp...:confused:

Anarki är kanske ett starkt uttryck i sammanhanget, det är nog mer som att köra mot rött ljus, fungerar ofta men ibland blir någon skadad...

För både köpare och säljare uppstår en osäkerhet som kan innebära ekonomiska förluster och andra problem om man börjar tumma på avtalsrätten.

Jag kan ibland tycka att bilden av den traditionella hästhandlaren som med ett handslag och överlämnande av häst och pengar i ett svep faktiskt är ganska tilltalande. Jämför man med alla dessa konstiga avbetalningar, "nästanköp" och prövomånader som man verkar ägna sig åt så förstår man att det kan gå fel.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Visst kan du ångra ett köp, men du har ingen laglig rätt att kräva annullering av överenskommelsen.

Tänka efter före, ta ansvar för sitt handlande och vara beredd att betala för eventuella kostnader som uppstått om man vill backa ur är nog bra saker att hålla i minne...
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Absolut, allt annat är oseriöst. Men förutsättningar kan också ändra sig som gör att man inte kan fullfölja det man tänkt, men i ditt fall tycker jag att det verkar mest vara girighet dvs pengar. Har man sagt en summa bör ju den gälla absolut.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Och jag har många gånger råkat ut för det motsatta :grin: kommer folk och provrider är :love: över hästen, ber att få provrida igen efter andra provridningen är dom fortfarande :love: vill hämta hästen efter helgen (ofta är det en fredag kväll) jag säger det går bra, säger till alla andra som ringer att hästen är såld, på måndagen ringer dom och har ångrat sig de har hittat en annan under helgen :grin::cool:

Då är det jag som måste sätta ut en ny annons och köra hela racet ännu en gång. *suck*

Fast jag hade som sagt haft full förståelse för att hon hade sålt till någon annan om vi inte hade hört av oss och/eller inte dykt upp på söndagen för att hämta hästen. Nu fullföljde jag hela tiden det jag sagt att jag skulle göra. Dessutom var det midsommarhelg, därav att jag inte hämtade hästen dagen efter utan ville vänta till söndagen, något hon också sa var ok.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Detta var då inte kul. :mad:

Men att sälja sin häst är inte lätt, man kan ju faktiskt hitta en bra köpare som man gillar och rider hästen snyggt och bra, men sen kan ju nån annan katastrof ryttare provrida samma häst innan och bestämma sig för att köpa. HUR gör man då som säljare? Skulle ni sälja åt de som först sagt JA eller de som red hästen bättre? :confused:

Ja i vårt fall handlade det inte om det i alla fall då detta var en ungponny på tre år. Dvs inte inriden = ingen provridning.

Jaja, som sagt jag lärde mig en tråkig läxa, insåg att hästsäljare kan vara idioter och med facit i hand kan jag inte låta bli att undra vad det var för fel på hästen eftersom hon hade så ruskigt bråttom att bli av med den. :grin:
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Fast jag hade som sagt haft full förståelse för att hon hade sålt till någon annan om vi inte hade hört av oss och/eller inte dykt upp på söndagen för att hämta hästen. Nu fullföljde jag hela tiden det jag sagt att jag skulle göra. Dessutom var det midsommarhelg, därav att jag inte hämtade hästen dagen efter utan ville vänta till söndagen, något hon också sa var ok.

Det är skit när det händer oavsätt om det gäller köpare eller säljare. Det jag har lärt mig är att alltid lägga handpeng om jag ska köpa och alltid kräva handpeng om jag säljer.

Har även varit med om att de har krävt en viss vet till vetbes och efter u.a backat ur och jag står där med räkningen :grin: efter den gången betalar jag aldrig en vetbes igen utan det får köparen göra om den vill ha det. Och alltid kräva handpeng eller så är inte hästen tingad. Man lär sig av sina misstag.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

ja, men läs då också fliken om ångerrätten!
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Återingen konstaterar vi...

---
Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Avtal kan göras på många olika sätt, men principen är densamma. Bindande avtal föreligger när ena parten har lämnat ett anbud som mottagaren har accepterat. Men skulle köparen och säljaren bli oense, är en muntlig överenskommelse svår att bevisa. Då är ett skriftligt kontrakt att föredra. I speciella fall krävs skriftliga avtal, till exempel när man köper en fastighet eller en bostadsrätt.

Bindande avtal ska fullföljas, och kan inte ensidigt ändras eller upphävas.
---
saxat ur Strajders länk.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Ifrån samma sajders länk:
Distansavtal
Om du köper en vara till exempel på postorder, från TV-shop eller på Internet, har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den.

Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, se Konsument Europa.

Ångerrätten gäller också om du träffar avtal om en tjänst på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster, men lagen gäller även avtal om vissa finansiella tjänster och finansiella instrument, som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar, utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts.

Ångerrätten börjar dock aldrig löpa förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Men vem köper en häst på distans?! I just den här tråden är ju inget av fallen distansköp.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag tror du har gått vilse...

----
När är ångerrätten tillämplig?
Vid hemförsäljning (genom besök i ditt hem eller via utflykt som organiserats av försäljaren) eller om du handlar på distans (t ex på postorder, via TV eller Internet). Meddelande om att man ångrar ett köp ska lämnas eller sändas till försäljaren, normalt inom fjorton dagar från det att man tar emot varan eller en väsentlig del av den. Gäller det köp av tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
---

F ö har jag tolkat det som att vi diskuterar fall där köplagen är applicerbar...
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

I soffans fall medger ju lagen att avgift tas ut för avbeställningen, vilket ju är ungefär vad vi pratat om. Visst kan man ångra sig, men då riskerar man att få betala för det
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Huruvida det är ett avtal mellan mig och hästköpare beror ju även på hur jag lägger fram det. Jag säger alltid att handpenningen måste erläggas för att hästen ska vara bokad för deras räkning och då först har vi ett avtal. Det är ju upp till kunden hur angelägna de är och hur snabbt de kan betala handpenningen. Jag bokar inte ens veterinärbesiktning innan handpenningen finns på mitt konto. Jag tänker inte stå där med en "bokad" häst, veterinärbesiktigad och allt och sen är köparna helt plötsligt borta....
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Här kan det ju också råda olika uppfattningar om man ingått ett avtal eller ej. Köparen kanske ansåg att hon har ingått avtal och säljaren anser att h*n inte har gett sitt medgivande till köp. Och det heter att muntliga avtal ska gälla men alla vet ju att det är svårt med bevisbördan vid såna avtal.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag tror du har gått vilse...
:confused: Inte mycket hörru!
----
När är ångerrätten tillämplig?
Konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten vid köp. Enl den finns möjlighet till sk ångerrätt i vissa fall, inte i alla fall och även rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Men tillbaks till tråden där vi nu pratar om ett sk tänkt "köp" som inte ens har blivit ett köp.
Och precis som Terese säger så är det inte alls säkert att köpare el säljare uppfattar att något avtals slutits och därmed är det fullt möjligt att backa ur.
Visst kan man som säljare försöka med åberopa avtalslagen men man har föga chans att få rätt.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

I soffans fall medger ju lagen att avgift tas ut för avbeställningen, vilket ju är ungefär vad vi pratat om. Visst kan man ångra sig, men då riskerar man att få betala för det

T.o.m i vissa fall har man rätt att ångra sig när köpet redan är ett faktum. Men om du går in i en soffaffär och säger till försäljaren att "den soffan tar jag" men redan när du står i kassan ångrar du dig och fullföljer aldrig köpet. Hur stor chans tror du säljaren har att tvinga dig att genomföra köpet pga av att han uppfattat att ni ingått muntligt avtal?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 310
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 850
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 645
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp