Får man häva köp hur som helst?

Sv: Får man häva köp hur som helst?

ja, men läs då också fliken om ångerrätten!

Ångerrätt har man bara automatiskt enligt distansavtalslagen och hemförsäljningslagen. I övrigt har du normalt ingen ångerrätt när du köper från företag.

Köper du häst av privatperson så gäller köplagen (citatet från konsumentverket http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=1899:

"När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt."
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det är många människor som tror att vi har en generell laglig rätt att ångra ett köp. Men det är enbart goodwill hos t ex affärer att bjuda på ångervecka/månad och t o m få pengar tillbaka. Det är som strajder säger att det är bara lagstadgat vid distansköp och hemförsäljning.

Men just i hästaffärer så verkar det ganska uppenbart om man läser trådar här på forumet, att många köpare tror att de har all lagstiftning på sin sida och kan även bete sig efter det. (Obs! Ej riktat till TS som bara känner sig lurad på en fin häst) Det är nog inte så många som vågar sälja häst om den här utvecklingen ska fortsätta. Hästar är djur som kräver kunskap, omsorg och kärlek för att fungera. Det är inga "saker" som höjer ens status.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Det är många människor som tror att vi har en generell laglig rätt att ångra ett köp. Men det är enbart goodwill hos t ex affärer att bjuda på ångervecka/månad och t o m få pengar tillbaka. Det är som strajder säger att det är bara lagstadgat vid distansköp och hemförsäljning.
När väl köpet är ett köp så är det så ja.

Men just i hästaffärer så verkar det ganska uppenbart om man läser trådar här på forumet, att många köpare tror att de har all lagstiftning på sin sida och kan även bete sig efter det. (Obs! Ej riktat till TS som bara känner sig lurad på en fin häst) Det är nog inte så många som vågar sälja häst om den här utvecklingen ska fortsätta. Hästar är djur som kräver kunskap, omsorg och kärlek för att fungera. Det är inga "saker" som höjer ens status
.

Ja har man väl bestämt sig och erlagt handpenning och tom tagit hem hästen så är ju köpet klart och då kan man inte komma efteråt vare sig som köpare eller säljare att ångra sig. Men problemen där som uppstår efteråt är väl mer i stil med om hästen skulle visa sig vara för svår för köparen/ köparen för okunnig osv och hästen blir ohanterlig för köparen eller om hästen skulle visa hälta efter en vecka och köparen då hävdar att det var en gammal skada eller nåt. Jag kan tänka mig tusen problem som kan uppstå just med tanke på det. Just därför är det ju så viktigt för säljaren att man ser till att hitta rätt köpare till hästen och även för en köpare att hitta rätt häst just för sitt ändamål, för att inte problem senare ska uppstå och det blir en massa trassel efteråt med en förstörd häst, förtvivlad säljare och missnöjd köpare....
Det är inget lätt jobb ni har!;)
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Jag tycker du virrar ihop begreppen långt utanför vad som behövs för den här tråden. Handla i en butik är ju inget som är applicerbart i hästaffärer. Där gäller AVSIKT. Samma sak vid affärer vad gäller bilar, etc. Har du uttalat en avsikt att köpa bilen har ni ju ett avtal. Sedan kan det finnas undantag, besiktningar t ex.

Ångerrätt är inget man ska räkna med oavsett vilka affärer det gäller. Det är mycket få affärer som faktiskt hamnar inom lagliga gränser för ångerrätt. REKLAMATION, DOLDA FEL, etc är något helt annat och ska inte blandas ihop med ångerrätt.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Så du menar att man då ingått ett bindande avtal som jag kan tvingas fullfölja i en ev rättegång med att endast säga: "Jag ämnar köpa" och det är väl det som till sist får gälla om du har bestämt dig trots allt för att dra dig ur innan du skriver på. Även i husaffärer och i allt du ämnar köpa görs ju en överenkommelse innan man kommer till det skriftliga.

Är anbudet muntligt så är det även godkänt att accepten är muntligt och ett bindande avtal har kommit till stånd. Säljaren är faktiskt redan bunden av sitt anbud en AvtL 1§. Man har alltså inte rätt att dra tillbaka ett anbud (inom vad som gäller för skälig eller avtalad betänketid) efter att anbudet har kommit köparen till handa. AvtL 7§. Annonsen gäller inte som ett anbud men har förmedlaren upprepat köpesskillingen till köparen så borde det uppfylla kraven på ett anbud som är att det ska vara riktat och ha ett bestämt innehåll.

Husköp går inte att jämföra med då det krävs ett formavtal alltså ett skriftligt avtal för att det ska vara bindande. Det samma gäller inte för häst.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Nu är jag inte särskilt insatt i hur hästförmedlingar går till. Men jag antar att förmedlaren inte köper hästen och sedan säljer den utan att försäljningen sker med en muntlig eller skriftlig fullmakt.

Har det då funnits ett rent anbud och accept så är säljaren bunden av det köp som ligger inom ramen för fullmakten. Har förmedlaren överträtt sin befogenhet så är inte köpet/avtalet bindande (om jag har förstått det hela rätt) men köparen kan få ut skadestånd. AvtL 2 kap om fullmakt.

Det är även intressant om ni pratade om en acceptfrist? En viss tid som du skulle svara ja inom. Pratade ni inte om det så gäller det tyvärr att ett muntligt anbud ska du acceptera med en gång för att det ska vara bindande från säljarens sida.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Du har rätt i att konsumentköplagen inte är applicerbar. Då den gäller för köp mellan näringsidkare och privatperson. Det skulle alltså vara gällande om förmedlaren har köp hästen för vidare försäljning. Nu handlar de väl antagligen om en fullmaktsförsäljning mellan två privatpersoner alltså är det köplagen som är relevant. Men då vi inte pratar om ett helt eller delvis fullbordat köp så är det avtalslagen 1915:218 som är relevant.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Men problemen där som uppstår efteråt är väl mer i stil med om hästen skulle visa sig vara för svår för köparen/ köparen för okunnig osv och hästen blir ohanterlig för köparen eller om hästen skulle visa hälta efter en vecka och köparen då hävdar att det var en gammal skada eller nåt. Jag kan tänka mig tusen problem som kan uppstå just med tanke på det. Just därför är det ju så viktigt för säljaren att man ser till att hitta rätt köpare till hästen och även för en köpare att hitta rätt häst just för sitt ändamål, för att inte problem senare ska uppstå och det blir en massa trassel efteråt med en förstörd häst, förtvivlad säljare och missnöjd köpare....

Det är därför alla tjatar om köparens undersökningsplikt http://www.internetjuridik.com/juridiska_termer/ordlista/undersokningsplikt.html.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Nu är jag inte särskilt insatt i hur hästförmedlingar går till. Men jag antar att förmedlaren inte köper hästen och sedan säljer den utan att försäljningen sker med en muntlig eller skriftlig fullmakt.
Har det då funnits ett rent anbud och accept så är säljaren bunden av det köp som ligger inom ramen för fullmakten. Har förmedlaren överträtt sin befogenhet så är inte köpet/avtalet bindande (om jag har förstått det hela rätt) men köparen kan få ut skadestånd. AvtL 2 kap om fullmakt.

Det är även intressant om ni pratade om en acceptfrist? En viss tid som du skulle svara ja inom. Pratade ni inte om det så gäller det tyvärr att ett muntligt anbud ska du acceptera med en gång för att det ska vara bindande från säljarens sida.

De gånger jag haft häst på försäljningsuppdrag har jag lämnat den hos en i mina fall duktig hoppryttare som sedan visar hästen för diverse spekulanter, men ALDRIG har de haft mandat att genomföra affären åt mej !!! Den håller jag i... Jag står som ägare på hästen och ska självklart va inblandad i kontraktsskrivning och emottagandet av pengarna... De jag haft som försäljare åt mej har alltså bara visat hästen och meddelat mej de bud som eventuellt kommit men inte själva som sagt fått mandat att sälja hästen åt mej... Och visst har jag haft en "priside" som jag meddelat mina hoppryttare men att säga att hästen haft ett "fast" pris är nog inte sant.

(Fast det är klart om man nu vill vara helt säker på att sälja till den man vill kan man ju alltid säga att man "säljer till XXXX eller högsbjudande" då är ju faktiskt inte alltid XXXX det priset man är ute efter, man kan ha satt priset högt för att det ska vara prutbart eller lågt för att få fler intressenter... )
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Precis vad jag menade i ett tidigare inlägg, tror inte att det är speciellt vanligt att affären görs upp utan inblandning av ägaren även om det säkert förekommer (skulle inte kännas bra som ägare eftersom förmedlaren teoretiskt sett skulle kunna sälja till hinhåle själv :crazy:) Tycker därför inte att man kan säga att ett avtal fanns eftersom ägaren aldrig accepterat affären, eller?

Däremot tycker jag DEFENITIVT att köparen skall kräva ersättning för resan, eftersom du lurades dit att titta på en häst i onödan. En seriös förmedlare borde erbjuda dig dettta och sedan debitera ägaren för utgiften.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Precis vad jag menade i ett tidigare inlägg, tror inte att det är speciellt vanligt att affären görs upp utan inblandning av ägaren även om det säkert förekommer (skulle inte kännas bra som ägare eftersom förmedlaren teoretiskt sett skulle kunna sälja till hinhåle själv :crazy:) Tycker därför inte att man kan säga att ett avtal fanns eftersom ägaren aldrig accepterat affären, eller?

Däremot tycker jag DEFENITIVT att köparen skall kräva ersättning för resan, eftersom du lurades dit att titta på en häst i onödan. En seriös förmedlare borde erbjuda dig dettta och sedan debitera ägaren för utgiften.

Hmmm så alla som känner sig lurade ska få pengarna för soppan tillbaka :confused:

Om jag har förstått saken rätt så har det bara varit förhandlingar, inga pengar har bytt ägare och tror inte att förmedlaren hade fullmakt att sälja hästen utan att ägaren hade en möjlighet att säga sitt.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Eftersom hästen står hos en förmedlare och avtal trots allt gjordes med förmedlaren. Hade det varit en privat person så hade ju denne kunnat säga nej på en gång. Det är ju också lite anmärkningsvärt att lämna hästen till en förmedlare och sedan ångra sig, hon/han har ju inte ens sett köparen och kan ju därför inte neka pågrund av dålig ridning m.m. (vilket jag annars tycker är ett gott skäl att neka köp). Efter vad jag förstod så fick köparen inte veta förren flera dagar efter att denne tackat ja och ingått ett avtal med förmedlaren att det inte var aktuellt med köp. Tycker faktiskt överhuvudtaget att om man ska dra tillbaka en saluhäst så bör man ha goda skäl till det. Har man inte det, utan bara ångrat sig så bör man kompensera köparen för resan. Tror att köparen mkt väl hade kunnat förstå om man fick en motivering som tex. "Jag tror inte att du har kunskap nog för att klara av den här hästen".
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Däremot tycker jag DEFENITIVT att köparen skall kräva ersättning för resan, eftersom du lurades dit att titta på en häst i onödan. En seriös förmedlare borde erbjuda dig dettta och sedan debitera ägaren för utgiften.

Jesus vad jag ska "kräva ersättning" för alla de gånger folk varit och kikat/provridit utan att köpa häst då, när jag legat o kört fram o åter till ridhus osv...:devil:

det kanske låter "bra" men det är i princip inte genomförbart IRL eftersom det alltid kommer att krävas två enade parter för att en affär ska bli av o slutföras...
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Eftersom säljaren dragit tillbaka hästen så den inte längre är till salu, tycker jag det är självskrivet att spekulanten ska få ersättning för sina utlägg.
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?

Saken är den att hästen nyligen är behandlad för en infektion och ska ta det mkt lugnt ett bra tag. Och priset sattes utefter det.
Vad hade den för infektion? Har förmedlaren en häst ute till försäljning/provridn som ej är fullt frisk?

Men när jag provred hästen såg man att den började piggna till.
:confused:
Då börjar ägaren inse att hästen inte borde säljas så billigt.
:confused: Hur mkt dyrare blev hästen då?

Jag meddelar att jag ska ha hästen och allt är ok. Idag tre dagar efter att jag meddelat att jag ska ha hästen och förmedlaren säker OK så beslutar ägaren att häva köpet. Oseriöst enligt mig

Fick du erbjudande att betala det nya priset då?
 
Sv: Får man häva köp hur som helst?


En länk som handlar om undersökningsplikt vid husköp. :confused:
Jo jag har köpt två hus och är väl medveten om undersökningsplikten där.
Hästar dock är lite svårare att göra full undersökningsplikt med, eftersom de har ett föränderligt beteende och även består av kött och blod. De är ju också svårare för en säljare eftersom den inte kan ta ansvar för vad köparen gör med hästen sedan den kommit köparen tillhanda. Om nu problem i efterhand skulle uppstå alltså.
Ofta när man köper häst så har man inte så mkt tid på sig att provrida och känna efter, eftersom förmedlaren vill ju ha ett svar, annars visas den ju för någon annnan.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 828
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 554
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp