Får man köra mott rött om det inte slår om till grönt?

Tora

Trådstartare
Står mitt i natten vid ett rödljus som inte slår om till grönt (mitt i natten slår det alltid om till grönt omedelbart när man kommer körande om det inte finns andra bilar i korsningen så något fungerade inte riktigt som det skulle). Nu hade jag tur och efter 4 minuter så kom det en till bil bakom mig och då slog det om till grönt så jag kunde köra.

Funderade dock på vad som vad hänt om den andra bilen inte kommit? Hur länge måste jag vänta innan jag får köra mot rött? Får jag ens köra mot rött? Måste jag vidta några speciella åtgärder innan jag kör mot rött? Och i vilken lagtext står det i? Tittade i Trafikförordningen men hittade inget klockrent där.

Är det möjligtvis någon här som vet hur det fungerar?

Jag har googlat men inte hittat något riktigt tillförlitligt. Och ja jag är värdelös på att googla :o
 
Står mitt i natten vid ett rödljus som inte slår om till grönt (mitt i natten slår det alltid om till grönt omedelbart när man kommer körande om det inte finns andra bilar i korsningen så något fungerade inte riktigt som det skulle). Nu hade jag tur och efter 4 minuter så kom det en till bil bakom mig och då slog det om till grönt så jag kunde köra.

Funderade dock på vad som vad hänt om den andra bilen inte kommit? Hur länge måste jag vänta innan jag får köra mot rött? Får jag ens köra mot rött? Måste jag vidta några speciella åtgärder innan jag kör mot rött? Och i vilken lagtext står det i? Tittade i Trafikförordningen men hittade inget klockrent där.

Är det möjligtvis någon här som vet hur det fungerar?

Jag har googlat men inte hittat något riktigt tillförlitligt. Och ja jag är värdelös på att googla :o
Om ett rödljus inte slår om skall du ringa polisen och få eskort av dem. Annars riskerar du ditt körkort.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Står mitt i natten vid ett rödljus som inte slår om till grönt (mitt i natten slår det alltid om till grönt omedelbart när man kommer körande om det inte finns andra bilar i korsningen så något fungerade inte riktigt som det skulle). Nu hade jag tur och efter 4 minuter så kom det en till bil bakom mig och då slog det om till grönt så jag kunde köra.

Funderade dock på vad som vad hänt om den andra bilen inte kommit? Hur länge måste jag vänta innan jag får köra mot rött? Får jag ens köra mot rött? Måste jag vidta några speciella åtgärder innan jag kör mot rött? Och i vilken lagtext står det i? Tittade i Trafikförordningen men hittade inget klockrent där.

Är det möjligtvis någon här som vet hur det fungerar?

Jag har googlat men inte hittat något riktigt tillförlitligt. Och ja jag är värdelös på att googla :o

Vad jag lärt mig så kan det hjälpa att backa bilen en bit då det finns sensorer i marken som känner av tyngden från bilar. Iom att det aktiverade när den andra bilen kom i ditt fall kan det ha fungerat för dig.

Vet att det fanns ett sådant trafikljus i min hemstad när jag var liten och där fungerade det att göra så.

Rent lagligt vet jag inte om/hur det är. Har själv funderat på saken, ifall jag skulle bli ståendes.
 
Jag har gjort det nångång, när det aldrig slog om. Men jag tror inte att det är tillåtet.
Jag tror att jag också till slut åkt mot rött. Det kan ju inte vara ett okänt fenomen. När jag pratat med bekanta så har de flesta råkat ut för det och precis som du också kört mot rött till slut.
 
Vad jag lärt mig så kan det hjälpa att backa bilen en bit då det finns sensorer i marken som känner av tyngden från bilar. Iom att det aktiverade när den andra bilen kom i ditt fall kan det ha fungerat för dig.

Vet att det fanns ett sådant trafikljus i min hemstad när jag var liten och där fungerade det att göra så.

Rent lagligt vet jag inte om/hur det är. Har själv funderat på saken, ifall jag skulle bli ståendes.
Ja det är ju en lösning. Men om det händer när det är flera bilar bakom? Kom faktiskt på att det händer ibland vid Stampbroarna i Göteborg och då är det ett fasligt tutande på bilarna och vissa kör mot rött till slut. De trafikljusen brukar dock slå om till gulblink efter en (lång) tid.
 
Jag tror att jag också till slut åkt mot rött. Det kan ju inte vara ett okänt fenomen. När jag pratat med bekanta så har de flesta råkat ut för det och precis som du också kört mot rött till slut.
Jag har ett vagt minne av att det hände inne i stan mitt på dagen att det fastnade på rött åt alla håll. I en rätt stor korsning. Som jag minns det blev det som en tyst överenskommelse mellan alla, och så körde vi bara enligt högerregeln, allihop. Vad jag vet förlorade ingen körkortet.
 
Aha! Så det är egentligen så enkelt? Om det inte fungerar ring 114 14. Anmäl och hör vad de har att säga? Kan de då säga ”Med högsta försiktighet får du passera mot rött då vi inte kan skicka en polis att hjälpa dig”?
 
Aha! Så det är egentligen så enkelt? Om det inte fungerar ring 114 14. Anmäl och hör vad de har att säga? Kan de då säga ”Med högsta försiktighet får du passera mot rött då vi inte kan skicka en polis att hjälpa dig”?
Det är väl antagligen så de gör, om det inte är jätteköer?
 
Hängde på en bil vid en smitningsolycka...i direktkontakt med mässingen via mobiltelefon (handsfree naturligtvis) Snorungen körde mot rött, detta meddelade jag sambandscentralen som på min fråga svarade
-jävligt försiktigt...( och det är väl rådet till TS ;) )
Vi, polisen och jag fick stopp på ekipaget, mina skador på min bil ersattes av polisen :)
En kvinna fick allvarliga nackskador, hon lider fortfarande av dessa nu, 20 år senare. En ordningsvakt lyckades rädda en annan flicka från att bli nedmejad i samband med detta genom att vräka sig och henne åt sidan..
Grabben som körde 19 bast hög på cannabis och Gud vet vad..åkte in för körningen, narkotika, vapen och stöldgods i bilen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp