Får man köra mott rött om det inte slår om till grönt?

Har hänt mig vid järnvägen i Vallentuna. Bommarna fastnade halvvägs, ringde Vägverket o fick lov att köra som om det vore en obevakad järnvägskorsning.
 
Ja det är ju en lösning. Men om det händer när det är flera bilar bakom? Kom faktiskt på att det händer ibland vid Stampbroarna i Göteborg och då är det ett fasligt tutande på bilarna och vissa kör mot rött till slut. De trafikljusen brukar dock slå om till gulblink efter en (lång) tid.
Är det flera bakom blir det svårare. Fast om det nu då stämmer att det hjälper att backa, bör bilarna bakom ha aktiverat det hela. Så fungerar det inte då är det säkerligen något annat som är felet.

Om nu inte alla skulle vara sådär jätte koordinerade då och lyckas backa samtidigt vill säga. Fast är nog inte att rekommendera :p
 
Är det flera bakom blir det svårare. Fast om det nu då stämmer att det hjälper att backa, bör bilarna bakom ha aktiverat det hela. Så fungerar det inte då är det säkerligen något annat som är felet.

Om nu inte alla skulle vara sådär jätte koordinerade då och lyckas backa samtidigt vill säga. Fast är nog inte att rekommendera :p
Ha ha ha! Ser framför mig hur hela Göteborg backar i en enda koordinerad rörelse :D
 
Jag skulle antagit att ljusen var trasiga och skulle tittat på skyltarna under rödljusen som visar väjningsplikt eller stoppskylt.
 
Den googling jag gjorde säger nej du får inte köra mot rött, inte ens om det kommer ett fordon i uttryckning egentligen.
Hittade inget om hur man ska göra däremot.
 
Den googling jag gjorde säger nej du får inte köra mot rött, inte ens om det kommer ett fordon i uttryckning egentligen.
Idag stod jag i en korsning, vid rödljus, när det kom en polis på utryckning. Vi hade rött men jag makade mig åt sidan så gott jag kunde medan bilen bredvid, som hade polisen bakom sig i sin fil, stod kvar. Då tutade poliserna tills bilen framför körde ut mot rött och så genom korsningen.

Hade jag varit i den snubbens sits hade jag blivit urstressad och inte heller vetat vad jag skulle göra. Men så övningskör jag ju också bara :D.

Alltså inget motargument, bara en vidarespinn :).
 
Idag stod jag i en korsning, vid rödljus, när det kom en polis på utryckning. Vi hade rött men jag makade mig åt sidan så gott jag kunde medan bilen bredvid, som hade polisen bakom sig i sin fil, stod kvar. Då tutade poliserna tills bilen framför körde ut mot rött och så genom korsningen.

Hade jag varit i den snubbens sits hade jag blivit urstressad och inte heller vetat vad jag skulle göra. Men så övningskör jag ju också bara :D.

Alltså inget motargument, bara en vidarespinn :).
Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.
Man får inte köra mot rött men inte hindra utryckande fordon. Det var i nån fråga polisen variant nån tidning hade.
Svårt att veta hur man ska göra och var man ska ta vägen.
 
Visserligen av äldre datum (läs: mitten av 00-talet) men ändå:
Tidig söndagsmorgon i april, för typ 10 år sedan. Pappa skulle iväg på *vad det nu vad, minns inte längre*. Byhålas ena rödljus hade packat ihop och stod på rött, och hade så gjort i 15 min, trots att pappa provat att backa-köra-fram-backa-köra-fram osv. flertalet gånger. Inte en käft ute på vägen från något håll, bortsett från honom då. Då han hade en tid att passa ringde han tillslut, efter ca. 15 min, polisen för råd. De tackade för informationen och sa åt honom att köra. När han sedan kom hem på em var ljuset fixat.
 
Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.
Man får inte köra mot rött men inte hindra utryckande fordon. Det var i nån fråga polisen variant nån tidning hade.
Svårt att veta hur man ska göra och var man ska ta vägen.
Ja, jag läste samma artikel tror jag. Och att de skrev att man troligtvis aldrig skulle få böta för det oavsett.

Men ja, svår grej!
 
Men kan de
Nä jag fattar inte riktigt hur man ska bete sig för det var just den frågan som hade kommit upp.
Man får inte köra mot rött men inte hindra utryckande fordon. Det var i nån fråga polisen variant nån tidning hade.
Svårt att veta hur man ska göra och var man ska ta vägen.
Jag har alltid tänkt att man inte får bryta mer trafikregler än nödvändigt för att släppa fram utryckningar och måste välja de minst allvarliga. Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)

Min skräck är att få blåljus bakom på 1+2 väg för då vet jag inte vad man ska göra. Köra med dem bakom i ett par km eller försöka komma ut i vägkanten. Går det att komma förbi så? Och om man gör det och det är för trångt i alla fall så man bara har stoppat upp allt. :crazy:
 
Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)
Det jag hade tyckt var lite läskigt i situationen idag var att det var en stor korsning och fastän folk inte ska så kommer de med en jäkla fart där. Men det var ju bra att de tutade, då behövde ju inte killen bestämma själv liksom.

Själv körde jag upp åt sidan, lite över trottarkanten och så långt fram jag kunde, och var jättenöjd med att jag kände att jag kunde hålla mig lugn i en stressig situation. Sen tutade polisen och jag blev så sympatistressad med killen bredvid att jag fick motorstopp (vilket seriöst aldrig händer) när jag väl skulle köra sen :meh:.
 
Men kan de

Jag har alltid tänkt att man inte får bryta mer trafikregler än nödvändigt för att släppa fram utryckningar och måste välja de minst allvarliga. Men de måste ju fram så köra mot rött hade jag tänkt att man fick om det saknas andra alternativ. (om man gör det på ett säkert sätt då, typ ser att alla andra har stannat för blåljusen först)

Min skräck är att få blåljus bakom på 1+2 väg för då vet jag inte vad man ska göra. Köra med dem bakom i ett par km eller försöka komma ut i vägkanten. Går det att komma förbi så? Och om man gör det och det är för trångt i alla fall så man bara har stoppat upp allt. :crazy:
De kommer om om du går åt sidan. Har provat. :)
Bilen framför mig ville inte gå åt sidan/trodde inte att det gick. Då fick jag höra hur en upprörd ambulans låter :p.
 
Minns från bilskolan att vid trasigt rödljus så skulle man göra det men har ingen aning om det bara kanse gäller vid gulblink:confused:
Om det är helt släckt eller gulblink så gäller trafikreglerna. Min fråga rörde dock om ett rött ljus som aldrig slår om till grönt :)
 
Senast ändrad:
Apropå bryta mot trafik regler när blåljus ligger bakom, böter och/ eller körkortet ryker
https://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab

Finns fler som råkat ut för samma.
Vad jag uppfattar att polisen ”hakade upp sig på” var att han vid i alla fall fyra tillfällen hade kunnat köra åt sidan och släppt fram ambulansen.

Vet att jag läste något liknande fall där någon också kört för fort för att släppa fram ambulansen. Då var också motiveringen till böter att det hade funnits flera tillfällen att släppa fram ambulansen.

Men visst är det lurigt. Ibland kan jag också tycka det är svårt att lokalisera varifrån ljudet/blåblinket kommer ifrån om man är tex i Göteborg med många olika korsningar/vägar.
 
Det enda jag fått lära mig angående rödljus, du får köra mot rött, däremot får du inte passera. ;) Lärt mig detta pga lärare som ställde kuggfrågor.
Tänker om man vill vara laglydig och det finns bevakde övergångsställen (tänker nu scenariot utan andra bilar på G). Då borde man kunna springa bort och trycka på knappen på lämpligt övergång, om man inte känner för att ringa de som ansvarar för trafikljusen. Men sen beror det också på vart rödljuset är. I vissa områden vill man kanske inte kliva ur bilen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 509
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp