Får man tävla med hack?

Fisken74

Trådstartare
Jag har sökt och sökt, hittat dom mest komplicerade förklaringarna och känner mig helt tom på hjärnceller. Min fråga är alltså, får man tävla dressyr på hackamore? Och med tävla menar jag Pay and Ride. Är väldigt intresserad av dressyr, men vill inte tävla mer än P&R, då det lugnt räcker. Men får man tävla P&R med hackamore eller måste man ha ett bett? Har sen jag fick hem min häst (foderhäst) ridit honom på hack då det är det ägaren vill. Och ägaren har också berättat att han inte trivs på bett, därför rider jag med hackamore som han funkar jätte bra på!
Så, får man tävla P&R på hackamore?
 
Jag har sökt och sökt, hittat dom mest komplicerade förklaringarna och känner mig helt tom på hjärnceller. Min fråga är alltså, får man tävla dressyr på hackamore? Och med tävla menar jag Pay and Ride. Är väldigt intresserad av dressyr, men vill inte tävla mer än P&R, då det lugnt räcker. Men får man tävla P&R med hackamore eller måste man ha ett bett? Har sen jag fick hem min häst (foderhäst) ridit honom på hack då det är det ägaren vill. Och ägaren har också berättat att han inte trivs på bett, därför rider jag med hackamore som han funkar jätte bra på!
Så, får man tävla P&R på hackamore?
Pay and ride är ingen tävling på det sättet att det styrs från förbundet. Så du får kolla med arrangören om det är ok. De sätter själva upp reglerna.
 
Jag har gjort det en gång. Vi frågade domaren innan och fick ok.

Annars kan du ju börja rida WE. Där kan man rida med hack om man vill.
 
Om P&R läggs ut i TDB går de genom TR = inte tillåtet
Dvs allt som gäller i TR gäller även i P&R/P&J.

Om det gör det lokalt med anmäl via mail/lista i stall kan du få göra det.
(Tävlingsarrangör och frågat själv en domare om sådant)
 
Om P&R läggs ut i TDB går de genom TR = inte tillåtet
Dvs allt som gäller i TR gäller även i P&R/P&J.

Om det gör det lokalt med anmäl via mail/lista i stall kan du få göra det.
(Tävlingsarrangör och frågat själv en domare om sådant)

Nej, Pay&Ride eller Pay&Jump är inte en tävling och behöver inte följa TR även om de läggs ut via TDB. Den domare du frågat har fel.

//Cewe- också tävlingsarrangör
 
@Ackio Tyvärr är du felinformerad. PnR och PnJ läggs som "arrangemang" i TDB och går inte under TR.

(Fiorano- både domaraspirant och arrangör som lägger ut ganska mycket PnR i TDB)
 
@Ackio Tyvärr är du felinformerad. PnR och PnJ läggs som "arrangemang" i TDB och går inte under TR.

(Fiorano- både domaraspirant och arrangör som lägger ut ganska mycket PnR i TDB)

Förr la man den på tävling, nu gör man inte det mer :) Jag har inte arrangerat nån sen.. 2015? (sjukskriven och njuter av slippa cirkusen ;) )
 
@Ackio PnR och PnJ har du aldrig fått lägga som tävling. Det är först förra året som en fick möjligheten att använda TDB för just arrangemang. Klubbtävling läggs förstås under "tävling", men allt som heter "tävling" innefattas av TRs reglemente :).
 
Fast @Ackio har lite rätt.

Det var så att flera tävlingsarrangörer faktiskt använde sig av TDB och la in pay and ride som klubbtävling.
Alltså det stod klubb men när man läste vidare var det en pay and ride, ibland båda två.;)
När en arrangör lägger in en klubbtävling så går den inte till distriktets propp kontroll, och de hade då svårt att göra något åt det. Då kom detta fram med arrangemang.

Nu blandas ju klubbtävlingarna lite hursom, ibland ligger de under tävling, ibland under arrangemang.

Och sedan: Även klubbtävling kan frångå TR i vissa frågor, lite upp till arrangören.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp