Får ni veta något av lärarna hur det gått under dagen?

Mirre

Trådstartare
Träffar knappt sonens lärare alls varken när man hämtar eller lämnar. De gånger man har mött dem säger de knappt hej, presenterar sig inte eller någonting. Man får inte veta någonting om hur det går i skolan osv. Har visserligen bara gått en vecka, men presentera sig kan de väl göra.
 
Självklart kan de presentera sig, likväl som att du kan det. De möter väldigt mycket nytt folk såhär i terminsstarten och tror kanske att ni redan har presenterat er för varandra.
Gå fram o säg "hej jag är xxx och mamma till xxx."
 
Presentera sig kan man ju alltid göra. Har du barnet "i släptåg" när du träffar läraren? Annars är det ju inte lätt att veta om du är en förälder i dennes klass eller inte. Jag har nog aldrig fått någon specifik info om just mitt barn om det inte funnits någon särskild anledning, något som hänt eller något som inte funkar, men det är liksom inte som på dagis där man ofta får en rapport vare sig man frågat efter det eller inte, om ungen ätit, sovit, skitit och lekt osv. En vecka är ingen tid alls i skolan. Finns nog inte så mycket att säga på en vecka. Mina ungar har knappt hunnit få en enda bok under första veckan.
 
När vi hämtar är barnen på fritids och det är annan personal där än på skolan så vi får ingen feedback. Är det något så mailar/ringer läraren.
 
Lite som @anhe tänker jag också. Säg att läraren har 30 st barn i klassen... Jag tror inte att det finns så mycket att säga.

Jag har tagit mig till och från skolan på egen hand sedan första klass, och således har mina föräldrar endast träffat lärarna på föräldramöten. Det är väl lite så som det är tänkt.
 
Es lärare är alltid synliga både när jag lämnar och hämtar så vi hejar på morgonen och när jag hämtar kollar jag av läget lite snabbt (de rapporterar om det har varit något särskilt) och säger hejdå.
 
Träffar knappt sonens lärare alls varken när man hämtar eller lämnar. De gånger man har mött dem säger de knappt hej, presenterar sig inte eller någonting. Man får inte veta någonting om hur det går i skolan osv. Har visserligen bara gått en vecka, men presentera sig kan de väl göra.
Det är inte förskolan längre... ;) Det känns konstigt när man inte längre får den där dagliga feedbacken från personalen men det är en vanesak. På mina barns skola brukar det vara veckobrev i de lägre årskurserna och nu när sonen har börjat åk 3 så får de själva skriva i sina loggböcker och så kommer det hem månadsbrev istället.

Sen går mina barn på en rätt liten skolan så relativt snabbt lär man känna alla lärarna om man själv är öppen och hejar och pratar.
 
Träffar knappt sonens lärare alls varken när man hämtar eller lämnar. De gånger man har mött dem säger de knappt hej, presenterar sig inte eller någonting. Man får inte veta någonting om hur det går i skolan osv. Har visserligen bara gått en vecka, men presentera sig kan de väl göra.

Hälsa kan de självklart göra, men annan info får man ta andra vägar. På min dotters skola har de en hembok, där kan både föräldern och läraren skriva om det hänt något speciellt. Det finns också en blogg där all viktig info kommer ut. Det är stor skillnad mot förskolan där man ju alltid pratar med någon när man hämtar barnet. Om det ätit osv, nu får man istället förlita sig på barnet. Men man vänjer sig.

Lite sanning ligger det allt i denna text. Inte riktat mot just dej, utan något som vi alla föräldrar borde tänka på.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article19410723.ab
 
Hälsa kan de självklart göra, men annan info får man ta andra vägar. På min dotters skola har de en hembok, där kan både föräldern och läraren skriva om det hänt något speciellt. Det finns också en blogg där all viktig info kommer ut. Det är stor skillnad mot förskolan där man ju alltid pratar med någon när man hämtar barnet. Om det ätit osv, nu får man istället förlita sig på barnet. Men man vänjer sig.

Lite sanning ligger det allt i denna text. Inte riktat mot just dej, utan något som vi alla föräldrar borde tänka på.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article19410723.ab

:D Mina utvecklingssamtal brukar sluta i utbyte med olika hemsidor eller forskningsrapporter, speciellt med yngsta barnets lärare, barnet är väldigt okomplicerat och det som handlar om barnet brukar vi klara av på 10 min, men sen brukar vi komma in på ny forskning inom olika ämnen och spännande nyheter. Stora barnet tog det lite längre tid eftersom jag först fick ha en kurs för läraren hur denne skulle hantera skolans dataprogram, sen fick jag ringa it supporten för att få dem uppmärksamma på vissa problem innan vi tog tag i barnets utveckling, det tog inte heller så lång tid... ;)
 
Vi får allmänt veckobrev. Är det något speciellt så är de snabba med mail eller telefon.
Store sonen som går i nian har jag haft bra kontakt med hans klassföreståndare då det varit en del incidenter mellan hans klass och den sk internationella klassen där invandrarbarnen går. Vi ringer och mailar så fort det är något. Eller smsar.
 
Om det är något jag eller läraren behöver känna till så tar vi kontakt med varandra. Om de inte hör av sig så tar jag för givet att det går bra.
Allmän information som rör klassen eller skolan förövrigt så står det i vårt veckobrev.
 
Träffar knappt sonens lärare alls varken när man hämtar eller lämnar. De gånger man har mött dem säger de knappt hej, presenterar sig inte eller någonting. Man får inte veta någonting om hur det går i skolan osv. Har visserligen bara gått en vecka, men presentera sig kan de väl göra.

Presentera dig tycker jag att du kan göra själv. Du vet vilka de är, de vet inte vem du är :)
 
Här finns ett datasystem som föräldrarna ska logga in i och kolla. Där syns frånvaro, feedback o.s.v. Hur smidigt som helst!
 
Här finns ett datasystem som föräldrarna ska logga in i och kolla. Där syns frånvaro, feedback o.s.v. Hur smidigt som helst!

Ja det är bra, och så kommer det fin fina mail istället för lappar barnen ska ta hem :).

Min dotters ena fröken skriver " dagens lapp" med lite kort vad som hänt under dagen och så brukar det finnas nån minut vid hämtning för prat :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp