Får skolan...?

ameo

Trådstartare
Moderator
Får skolans personal be skolhälsovården undersöka en elev utan att ha pratat med föräldrarna om det?
(för att förtydliga - det handlar inte om någon misstanke om misshandel eller liknande)
 
Tveksamt om det Inte rör gymnasieelever.
Om det inte är för en oro för eleven men vårdnadshavare ska informeras om inte misstanke om brott föreligger.
De brukade ringa mig om min dotter behövde kollas av nåt skäl fast ibland ringde de efteråt men upplysas ska vårdnadshavare
 
Knepig fråga...
I princip inte borde man kunna säga eftersom vårdnadshavaren beslutar. Och just vård emot någons egna vilja finns det förbud emot, vilket för barn borde jämställas med vårdnadshavarens vilja.
Samtidigt har ju skolpersonal ett visst ansvar för barnen. Om de ramlar på skolgården så verkar det orimligt om man ska vara tvungen att be om lov för att kunna plåstra om såren eller ringa ambulans. Och ska man låta bli om man inte får tag på föräldrarna?
Och t.ex. vid olyckor och personer som är för dåliga för att svara ger man ju vård utan att fråga. Det förutsätts att de vill om man inte känner till något som säger motsatsen.

Så för hastigt uppkomna saker som behöver snabb åtgärd skulle jag säga att det är OK, om inte föräldrarna har meddelat något annat i förväg.
Men icke-brådskande saker, bedömningar/utredningar och planerade kontroller - absolut inte.
(eller kanske skolpersonalen får be, men vårdpersonalen får i vart fall inte göra)

Är vad jag tänker utan att vara direkt utbildad på HSL.
 
Får skolans personal be skolhälsovården undersöka en elev utan att ha pratat med föräldrarna om det?
(för att förtydliga - det handlar inte om någon misstanke om misshandel eller liknande)
Nej var min spontana tanke!

Sekretessexperten verkar bekräfta http://www.elevhalsan.se/staffan/samtala-med-barn-under-12-ar_4544.htm

http://www.elevhalsan.se/staffan/maste-vardnadshavarna-veta-for-att-barn_1393.htm

Jag har varit med och ritat upp processerna för ett journalhanteringssystem i just skolhälsan. Där var medgivandet från föräldrarna oerhört viktigt och en central funktion i systemet.

Mvh Miks
 
Detta med åldern var en viktig aspekt.
Man kan t.ex. göra abort utan att föräldrarna får veta även om man inte är 18. Så det måste ju betyda att barnet själv kan be att få vård och att dess beslut då gäller före föräldrarna.
Men det måste väl vara skillnad på om barnet själv ber om vård eller om skolpersonalen gör det?

Sen är det två olika frågor.
Ska man ge barnet vården utan vårdnadshavarens medgivande? regleras av HSL
Hur mycket ska vårdnadshavaren få veta om vården? regleras av OSL
Just vid psykolog- och kuratorskontakter finns ju många nivåer av att föräldern kan ge tillåtelse, men sedan inte få veta något om detaljerna i samtalen. Och där nivån kan hamna olika beroende på barnets ålder. Medan extremfallet abort kan ge att inte ens informationen att man fått vård lämnas ut. Benbrott finns ju sällan någon anledning att sekretessbelägga för föräldrarna...
 
Jag undrar vad som menas med "undersöks", -vad har undersökts och i vilket sammanhang, det spelar nog in på om det är ok eller inte. Men det låter konstigt; har man inte kontaktat föräldrarna efteråt heller utan det kommit fram på omvägar?
 
Nej, det låter spontant konstigt.
Men som Mooi säger, beror det nog också på vad det rör sig om för undersökning, och exakt ålder på barnet.
Är det någon i gymnasieåldern är det väl säkerligen tillåtet, ev. i 8-9an också, men under det är mitt spontana svar, nej, som sagt.
 
Får skolans personal be skolhälsovården undersöka en elev utan att ha pratat med föräldrarna om det?
(för att förtydliga - det handlar inte om någon misstanke om misshandel eller liknande)
Precis som flera har sagt så finns det inget riktigt enkelt svar på det, dels har eleven själv i vissa fall att själv avgöra om vårdnadshavaren ska informeras, här handlar det mycket om elevens mognadsgrad och i allvarliga fall så handlar det om även om faran för eleven (nu har du skrivit att det inte handlar om det men just för frågan. ;) ) Sen handlar det även om vad det handlar om att undersöka, är det inom skolans elevvårdsteam och något som är avgörande för elevens möjligheter att tillgodogöra sig utbildningen.
Handlar det om akuta skador så får de självklart be om hjälp, men det antar jag att det inte heller handlar om.
Sen kan skolan be skolhälsovården att undersöka en elev men det kan vara så att skolan inte har rätt att få veta resultatet utan särskilda tillstånd.
Så svaret på frågan är, det beror på... :D
 
Hade som sagt varit intressant att veta vad som menas med "undersöks" i just detta fallet. Det finns ju saker som ingår i skolhälsovårdens basprogram och som alla gör, sedan finns det självklart saker som skolhälsovården INTE ska göra.

Frågan behöver utvecklas för att kunna svara på den.
 
Hade som sagt varit intressant att veta vad som menas med "undersöks" i just detta fallet. Det finns ju saker som ingår i skolhälsovårdens basprogram och som alla gör, sedan finns det självklart saker som skolhälsovården INTE ska göra.

Frågan behöver utvecklas för att kunna svara på den.

Exakt. Min 7-åring ska på hörseltest, vi har fått info denna gång men kallas inte om det inte behöver uppföljning.
 
Så här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.

I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Vem är det som har gjort fel? Skolsköterskan, skolans personal eller båda?
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.
Exakt. Min 7-åring ska på hörseltest, vi har fått info denna gång men kallas inte om det inte behöver uppföljning.
fler 7-åringar än min med selektiv hörsel?
 
Senast ändrad:
Så här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.

I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Vem är det som har gjort fel? Skolsköterskan, skolans personal eller båda?
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.
Sånt ska föräldrar ha info om helt klart
 
Så här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.

I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Vem är det som har gjort fel? Skolsköterskan, skolans personal eller båda?
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.

Så där ska det absolut inte gå till! :mad:
T.om. back-in-the-days när jag var 7 år (nu pratar vi alltså typ -04), och när skolans enda skrivare dessutom hade gått sönder, fick de ut info till föräldrarna innan undersökningen. Förstår att du är arg!
 
Jag minns att alla gjorde ett hörseltest när jag var 7 år, vet inte hur mycket info det var runt det men det var fullt normalt. Kan det inte varit något sånt? Och infon kanske bara råkade gå runt er? :)

Dåligt visst, men inte hela världen.
 
Så där ska det absolut inte gå till! :mad:
T.om. back-in-the-days när jag var 7 år (nu pratar vi alltså typ -04), och när skolans enda skrivare dessutom hade gått sönder, fick de ut info till föräldrarna innan undersökningen. Förstår att du är arg!
Hur kan du komma ihåg att skolans skrivare var sönder en gång när du var 7 år? :confused:
 
Jag minns att alla gjorde ett hörseltest när jag var 7 år, vet inte hur mycket info det var runt det men det var fullt normalt. Kan det inte varit något sånt? Och infon kanske bara råkade gå runt er? :)

Dåligt visst, men inte hela världen.
detta är vårt fjärde barn på samma skola, samma rutiner har gällt för alla.
De har gjort en allmän undersökning (typ längd, vikt, syn o hörsel) i F-klassen, då vi föräldrar även varit kallade att prata med skolläkaren. Detta var inte en sån undersökning.
Lappen som kom hem från skolsköterskan var handskriven på ett rutigt kollegieblocksblad.
 
Så där ska det absolut inte gå till! :mad:
T.om. back-in-the-days när jag var 7 år (nu pratar vi alltså typ -04), och när skolans enda skrivare dessutom hade gått sönder, fick de ut info till föräldrarna innan undersökningen. Förstår att du är arg!

Hur kan du komma ihåg att skolans skrivare var sönder en gång när du var 7 år? :confused:

Och HUR kan -04 vara "back in the day"?! :eek:
 
Inte OK.
Nu var det kanske inte hela världen med ett hörseltest. Men jag tycker att du ska ta upp det från perspektivet att de har ett allvarligt problem med sina rutiner. (och kanske bristande kunskap bland personalen... om fler saker?) Nästa gång kan det handla om en situation där det är värre.
Så tryck mer på att de behöver kvalitetssäkra sin verksamhet än att du är förbannad för just denna incident.
 
Så här är det.
Min 7-åring har extremt selektiv hörsel och en förmåga att stänga av helt om hen sysslar med något annat. I somras fick vi höra på omvägar att en av skolans pedagoger trodde att hen hör dåligt.
Jag är rätt säker på att barnet hör alldeles utmärkt eftersom hen kan höra om man viskar "vill du ha pannkakor?". Men jag vet också att det är väldigt frustrerande när hen inte lyssnar på det man säger.

I veckan kom det plötsligt hem en lapp från skolsköterskan, där det står att hörseltestet var bra.
Såvitt jag vet har vi inte blivit tillfrågade om någon hörselkontroll, utan den verkar vara utförd på uppdrag av skolan.
Nu handlar det inte om någon jätteundersökning, så det är väl inte hela världen så sett. Men rent principiellt så kände jag att så här får det bannemig inte gå till. Fast ibland överreagerar man ju och därför tänkte jag fråga här först om vad regelverket säger.
Vem är det som har gjort fel? Skolsköterskan, skolans personal eller båda?
Jag kommer nämna för skolan att jag är väldigt missnöjd med hur detta har skötts, men troligen inte göra mer än så.

fler 7-åringar än min med selektiv hörsel?
För en sådan sak hade vi, på min skola, kontaktat vårdnadshavare innan. Jättemärkligt! Däremot händer det att vi skickar elever till skolsköterskan utan vårdnadshavares tillstånd men då rör det sig om att de skadat sig på något sätt. Kanske ett sår som vi inte själva kan bedöma hur det ska tas om hand. Då ringer alltid skolsköterskan vårdnadshavare sen och informerar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: Mois
·
Övr. Barn Får skolan alltid och utan motivering avslå ledighetsansökan? Det handlar om 3 dagar. Kan man överklaga?
3 4 5
Svar
92
· Visningar
13 038
Senast: Sonic76
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp