Färg till att måla häst?

Miedo

Trådstartare
På fredag ska jag omvandla Ninya till skeletthäst. Med andra ord ska jag måla vitt skelett på svart, smålurvig häst...

Vet att det finns många som målat på häst men hittar ingenstans exakt vad för färg som använts och hur det håller. Det finns risk att det regnar så det behöver vara färg som inte rinner av så fort det blir fuktigt/blött men inte är hopplös att få bort efteråt heller. Tänker främst på någon sorts ansiktsfärg, men då är ju frågan vad för sort man ska leta efter som inte är för "lättupplöst" av vatten. Eller om det går att få snyggt med sprayfärg för hår kanske?

Någon på buke som antingen har egen erfarenhet eller kunskap om vilken färg som är bäst att kladda på häst med? :angel: (inte alltför dyrt heller, lär ju gå åt en del...)
 
På fredag ska jag omvandla Ninya till skeletthäst. Med andra ord ska jag måla vitt skelett på svart, smålurvig häst...

Vet att det finns många som målat på häst men hittar ingenstans exakt vad för färg som använts och hur det håller. Det finns risk att det regnar så det behöver vara färg som inte rinner av så fort det blir fuktigt/blött men inte är hopplös att få bort efteråt heller. Tänker främst på någon sorts ansiktsfärg, men då är ju frågan vad för sort man ska leta efter som inte är för "lättupplöst" av vatten. Eller om det går att få snyggt med sprayfärg för hår kanske?

Någon på buke som antingen har egen erfarenhet eller kunskap om vilken färg som är bäst att kladda på häst med? :angel: (inte alltför dyrt heller, lär ju gå åt en del...)
Hittade en tråd om att måla på häst, finns lite olika metoder tydligen men ngn annan har kanske ngn annan metod.http://www.bukefalos.com/threads/mala-hasten.736670/
 
@Buck Tack, men jag har läst den tråden förut och tycker inte den säger så mycket tyvärr. Enda i tråden som testat det de föreslår är vattenfärg och det litar jag inte på om det skulle regna ;)
 
Har förresten för mig att jag läst att horse inside out hästarna är målade med fingerfärg. Kommer inte ihåg var jag läste det dock..
 
@Buck och @tolksele Tackar för idéer!
Fingerfärg var minst femton år sedan jag använde/såg senast i mitt liv, känns som väldigt bra konsistens att måla med på häst. Undrar dock om det sitter kvar om det regnar..?
Vaxkrita känns som ett bra alternativ ur hållbarhetssynpunkt i alla fall! Kan det möjligen gå att borsta bort efteråt om man är ihärdig kanske? Hur får distansryttarna bort det från sina hästar?
 
@Miedo Ehhh jag tror du behöver tvätta med typ diskmedel för att få bort det. Om hästen inte fäller mycket då :) Har för mig att mullebloggen hade en tävling där vi fick gissa hur länge hans siffra på rumpan skulle synas efter en tävling och att svaren var mellan 1-6 veckor...
 
@tolksele såpass alltså... :rofl: Läste någonstans att det var "lättast" om man skrapade bort det, tyckte borstning kunde vara synonymt med det :angel: Då blir det inte vaxkrita i alla fall.
 
Valet blev vattenburen akrylfärg från Panduro efter att ha spånat lite med personalen. Ska vara helt ofarlig och täcker bra även med tunt lager. Har faktiskt haft akrylfärg på mig själv tidigare och testar just nu färgen i ena ögonbrynet så jag får ett hum om hur det ska tvättas bort. Det som stör mig är att den luktar mycket innan den torkat (ska vara ofarlig att andas in dock), men förhoppningsvis kan jag vara utomhus när jag målar.
 
Valet blev vattenburen akrylfärg från Panduro efter att ha spånat lite med personalen. Ska vara helt ofarlig och täcker bra även med tunt lager. Har faktiskt haft akrylfärg på mig själv tidigare och testar just nu färgen i ena ögonbrynet så jag får ett hum om hur det ska tvättas bort. Det som stör mig är att den luktar mycket innan den torkat (ska vara ofarlig att andas in dock), men förhoppningsvis kan jag vara utomhus när jag målar.

Du måste lägga in kort på resultatet sedan! ;) :D
 

Liknande trådar

Utrustning Den 24 Maj ska jag vara med på en maskerad hoppning med Zimon Eftersom han har vita strumpor får jag andvända mig att någon svart färg...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: sasaja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 424
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp