Färga hår på 5 åring?

jerseyko

Trådstartare
Hur skulle ni reagera om ert barn kom hem från den andra föräldern med färgat hår?

Jag är ju inte sådär jättenöjd. Och det är inte så snyggt heller (typ morotfärgat :eek:)
 
Hade blivit rätt förbannad.

Min äldsta på snart tio har fått topparna tonade med sån toning som lätt går ut (med andra förälderns ok på det innan) Men de yngre har inte ens fått det.
 
Det här är färgat, inte tonat.

Motivering: jag skulle färga och barnet ville oxå och fick välja färg.
 
Jag skulle blivit skitsur om det var riktig färg och inte toning som man tvättar ur.

Det är onödigt att utsätta så små barn för de kemikalier som är i färgen, dessutom känns risken att barnet ångrar sig rätt stor.
 
Då går jag mot strömmen då (som vanligt :D) och tycker inte det är hela världen. Hade påpekat att med tanke på alla kemikalier det finns i färg så är det inte lämpligt att färga en femårings hår.

Själva färgen på håret spelar ingen roll. Det försvinner ju så småningom.
 
Absolut växer de ut å gjort e gjort. Men vill barnet ha bort färgen är de väl snagga som gäller antar jag för avfärgning lär vara betydligt värre än färgningen?
Har bara avfärgat mitt eget hår en gång å då använde frisören väteperoxid.
 
Absolut växer de ut å gjort e gjort. Men vill barnet ha bort färgen är de väl snagga som gäller antar jag för avfärgning lär vara betydligt värre än färgningen?
Har bara avfärgat mitt eget hår en gång å då använde frisören väteperoxid.
Jupp bara att klippa :D
 
Nej, jag hade inte tyckt det var okej någonstans! Om inte bara för den totala orespekten det är mot den andra föräldern.

Man kan dessutom vara väldigt allergisk mot hårfärg.

Sen om barnet hade närmat sig tonåren hade det varit bättre men en femåring?
 
Absolut växer de ut å gjort e gjort. Men vill barnet ha bort färgen är de väl snagga som gäller antar jag för avfärgning lär vara betydligt värre än färgningen?
Har bara avfärgat mitt eget hår en gång å då använde frisören väteperoxid.

Är barnet nöjt med håret?
 
Är barnet nöjt med håret?

Ja det tror jag, har ju alltid keps på sig, men har vid ett tillfälle när kepsen böts mot cykelhjälm och barnet såg sig i hallspegel frågat varför håret ser orange ut.
Hoppas ju på att barnet är nöjd så det inte behöver snaggas utan får växa bort. Känns nästan som om jag skulle straffa barnet om den blir ledsen över färgen och det måste rakas.
 
Nej, jag hade inte tyckt det var okej någonstans! Om inte bara för den totala orespekten det är mot den andra föräldern.

Man kan dessutom vara väldigt allergisk mot hårfärg.

Sen om barnet hade närmat sig tonåren hade det varit bättre men en femåring?

En tonåring är förhoppningsvis mer medveten vad det innebär att färga håret, att de inte går att ångra. Känns inte som en femåring direkt är mogen att riktigt förstå det på samma sätt.
 
Ja det tror jag, har ju alltid keps på sig, men har vid ett tillfälle när kepsen böts mot cykelhjälm och barnet såg sig i hallspegel frågat varför håret ser orange ut.
Hoppas ju på att barnet är nöjd så det inte behöver snaggas utan får växa bort. Känns nästan som om jag skulle straffa barnet om den blir ledsen över färgen och det måste rakas.

Jag skulle i så fall rådfråga en frisör. Man kan kanske tona över det värsta.
Sen skulle jag prata med barnet om att man bör vara lite äldre med tanke på allergier.
 
En tonåring är förhoppningsvis mer medveten vad det innebär att färga håret, att de inte går att ångra. Känns inte som en femåring direkt är mogen att riktigt förstå det på samma sätt.
Det här är anledningen till varför jag personligen inte skulle varit så glad. Plus risken för överkänslighet. Jag var 10 första gången jag fick tona håret (jag är mörkt blond naturligt, fick tona det till en ton mörkare. Typ askblont/gråbrunt) och det var väl på gränsen till tidigt men det var som sagt toning som skulle gå ur på ett par dagar.

En 5åring som vill ha spray färg i håret är mer ok imo.
 
Vet faktiskt inte hur farliga Kemikalierna är.
Men annars är det väl utmärkt att barnet får prova och förhoppningsvis är nöjd. Är barnet inte nöjd så var det nog en nyttig erfarenhet....

Sen skulle det såklart varit bättre om föräldrarna var överens innan.
 
Vet faktiskt inte hur farliga Kemikalierna är.
Men annars är det väl utmärkt att barnet får prova och förhoppningsvis är nöjd. Är barnet inte nöjd så var det nog en nyttig erfarenhet....

Sen skulle det såklart varit bättre om föräldrarna var överens innan.
Tja... jag som färgat håret i flera år kan säga att jag en gång stötte på en hårfärg som verkligen brände hårbotten/skinnet. Det var hemskt och gjorde otroligt ont. Tog evigheter innan man fick ur det såpass att det slutade bränna och svida. Och då är jag van vid det mesta och har blekt håret osv utan att reagera förr. Därför ska man verkligen köra ett sånt där test 48 timmar innan man applicerar det.. (vilket jag verkligen hoppas att de gjorde)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 023
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 146
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 813
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 256
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp