M

misterhultspyret

hej
undrar om ni vet vilken färg som är bäst utav
silversvart och färgväxlare?
vad är igentligen en färgväxlare bär den på någon speciell gen?
vilka färger kan man få på avkommorna med dessa färger?
hur stor chans till dom olika färgerna?
 
vad som är bäst beror väl på hur individen är och inte färgen, och vad som är finast bestämmer man själv. färgväxlare är ovanligare ( om man talar om konstantskimmlar) men silverfärgade hästar är säkert lika eftertraktade.
när man talar om Färgväxlare så brukar man tala om konstant skimmlar som kan se väldigt olika ut på sommar och vinter. men man kan också mena en häst med "vanlig " färg som bara skiftar mycket i nyansen efter årstiderna. ex en isabell kan ju vara guldgul på sommarn och nästan vit på vintern. en fux kan se nästan chokladig ut i färgen på sommarn och bli ljusröd på vintern osv....
både konstant skimmelfärgen och silverfärgen nedärvs med 50% chans till avkommorna. skimmelfärgen syns alltid och silverfärgen kan bäras dold om hästen har röd grundfärg.
 
Konstantskimmelanlaget är ju nästan utdött, så avelsmässigt är det ju "bättre" att försöka bevara och avla fram det. Det lär ju bara finnas ett hundratal av den färgen kvar... :(

Silver tror jag ändå kommer att överleva på sin (nästan) magiska attraktionskraft.
 
det är så här att jag sitter och väljer vilken jag ska importera ett silversvart sto eller en färg växlande sto.
dom ser lika bra ut och är lika mkt hanterade så därför är det färgen som får av göra.
färgväxlaren är fux och en månad på våren och en månad på hösten (när hon bytar päls) så är ho nästan helt vit.
finns det någon färgväxlare i sverige? finns det någon hingst?
 
Jag är lycklig ägare till en brun "färgväxlare".Den korrekta färgbeskrivningen är brun konstantskimmel.
Det är en danskfödd valack.
Det finns ingen hingst i Sverige som är färgväxlare vad jag vet och tyvärr verkar denna färg vara på utdöende och det är ju synd.
Det signaturen Alavargarden MZ svarar att man kan mena en häst med "vanlig färg" som ser annorlunda ut på sommaren o vintern är helt fel och har inget med (färgväxlare)-kostantskimmlar att göra.
Min häst är ganska mörk brun på vintern.När han fäller sin vinterpäls blir han mycket ljust grå på gränsen till vit.
Många har trott att jag bytt häst!
På sensommaren blir han stickelhårig för att återigen bli brun på vintern.
Benen är svarta.Man o svans blandning av svart,ljusgrått och guldbrunt. Det är otroligt kula att ha en häst med den häsr färgen.
Men som någon klok människa sá så är det inte färgen som gör hästen!
Den här hästen har dock både färgen och psyket och i viss mån gångarterna för att vara min drömhäst.
Vore jag som du så skulle jag välja fuxen som är färgväxlare och sedan avla på henne.
Lycka till!! :rofl:
 
Den korrekta färgbeskrivningen är brunskimmel, även om 'brun konstantskimmel' är bättre än 'brun färgväxlare'.
 
Jag är lycklig ägare till en brun "färgväxlare".Den korrekta färgbeskrivningen är brun konstantskimmel.
Det är en danskfödd valack.
Det finns ingen hingst i Sverige som är färgväxlare vad jag vet och tyvärr verkar denna färg vara på utdöende och det är ju synd.
Det signaturen Alavargarden MZ svarar att man kan mena en häst med "vanlig färg" som ser annorlunda ut på sommaren o vintern är helt fel och har inget med (färgväxlare)-kostantskimmlar att göra.
Min häst är ganska mörk brun på vintern.När han fäller sin vinterpäls blir han mycket ljust grå på gränsen till vit.
Många har trott att jag bytt häst!
På sensommaren blir han stickelhårig för att återigen bli brun på vintern.
Benen är svarta.Man o svans blandning av svart,ljusgrått och guldbrunt. Det är otroligt kul att ha en häst med den här färgen.
Men som någon klok människa sá så är det inte färgen som gör hästen!
Den här hästen har dock både färgen och psyket och i viss mån gångarterna för att vara min drömhäst.
Vore jag som du så skulle jag välja fuxen som är färgväxlare och sedan avla på henne.
Lycka till!! :rofl:
 
Jag har sett flera konstantskimmlar i Sverige, de är inte så vanliga men, finns. Det finns ingen godkänd konstantskimmelhingst i Sverige. Däremot finns det en hingst i Tyskland som heter Yngri fra Reykjavik (stavning?) (von Kramersbruch heter han ibland också). Han ska som det verkar stå på station i södra Sverige 2004. Om jag skulle valt mellan de två stona och allt annat varit lika så skulle jag valt rödskimmeln! Då hade det varit för att avla på henne. :)
 
Du kan kanske betäcka henne med någon flott silverhingst på Island innan du tar hit henne?! :idea:
 
Dregla inte ner tangentbordet javill!!!

Du kanske vill "leasa" Freyja också ;) :idea:


Håller med om att störst insats gör man om man hjälper till att förvalta konstantskimmelanlaget på ett bra sätt.

Det måste vara hög avelskvalitet om det ska vara lönt att importera från Island, men med en så ovanlig färg är det värt att ta risker.

Silverhästar är mer "lättsålda" men också mer vanliga och inte längre utrotningshotade. Där behöver man sällan leta på Island för att hitta bra ston :)
 
vad jag menade var att det finns folk som MENAR "vanlig färg" när dom talar om färgväxlare. själv använder jag aldrig det ordet på en vanlig färg, men eftersom det finns folk som gör det så kan man för att vara säker fråga om dom verkligen talar om en konstantskimmel och inte något annat.
nu är det väl iofs lite samma sak med färgväxlare som med vindott hästar, inget av orden beskriver ett anlag, bara att hästen har ljus man eller skiftar färg, så helt fel är det inte att använda det i "vanligfärg sammanhang" men det är kanske inte så smart, eftersom det lätt blir missuppfattningar.
 
He he... hög dregelvarning på konstantskimmlar. ;) Läskas inte allt för mycket nu! Sätter bara en massa griller i huvudet på en ju... :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 245
Senast: Puffindog
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 368
Senast: monster1
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 474
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp