Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan inte säga så mycket mer om föräldradjurens färger.
Två svarta eller två bruna kan ge fux.
Eller två isabeller.

Det som krävs för att få en fux är att båda föräldradjuren har minst ett röd-anlag. Och rött är ju recessivt och kan därför finnas i en svart eller brun häst.

Tack för förklaring! :up:
 
Sv: Färgtråd II


Nej.
Det är lite olyckligt att det finns två färganlag som båda kallas för skimmel - konstantskimmel och avblekbar. Man skiljer dem genom att konstantskimmeln får tillägg med vilken färg den har i övrigt (ex brunskimmel, rödskimmel) medan den avblekbara ska kallas "skimmel född brun" eller "skimmel född fux".

Det föl jag väntar har en mörkbrunblack mamma och en brunskimmel till pappa. Teoretiskt sett så finns det 12 olika färger som denna avkomma skulle kunna få.... (men avblekbar skimmel kan den inte bli)

Jag bara måste få fråga en sak. Du verkar kunna detta med färger och ålar :)

Jag har ett arabsto som är född brun men som oftast ser lite gul/brun ut och sen har hon svart man och svans OCH en svart ål från manken ner till svansen.
Har alltid funderat lite över den men aldrig tänkt mig till och fråga mig för om den.

Till saken, hon ska bli flugskimmel som slutlig färg också (mamma flugskimmel pappa brun).

Hur kommer det sig att hon har en ål?
 
Det är inte alls ovanligt att bruna hästar har en mörkare rand längs ryggraden. Det är en s.k. "fusk-ål", som finns på hästar som inte är blackar.
Den äkta ålen, som blackar har, är oftast mycket smalare och mer distinkt i kanterna.
 
Det är inte alls ovanligt att bruna hästar har en mörkare rand längs ryggraden. Det är en s.k. "fusk-ål", som finns på hästar som inte är blackar.
Den äkta ålen, som blackar har, är oftast mycket smalare och mer distinkt i kanterna.
Om man har en häst med ål och tigrerade ben, är det då en riktig ål? Eller kan det oxå vara en fusk-ål?
 
Det beror nog på om det ens är möjligt att den är black - det anlaget finns ju inte i alla raser. En av föräldrarna måste vara black
Som jag kommer ihåg det, var mormor musblack. Mamman hade samma färg som sonen (registrerad gulbrun). Halvsyster har samma färg, fast lite ljusare gul och en annan halvbror är vanlig brun m ål. Det sista syskonet var skimmel.
 
Som jag kommer ihåg det, var mormor musblack. Mamman hade samma färg som sonen (registrerad gulbrun). Halvsyster har samma färg, fast lite ljusare gul och en annan halvbror är vanlig brun m ål. Det sista syskonet var skimmel.
frågan är ju då om mamma och son är felregistrerade ljusbrunblacka, eller om de är gulbruna. Är mormor musblack så skulle man ju gissa på det första alternativet.
Bilder?
 
frågan är ju då om mamma och son är felregistrerade ljusbrunblacka, eller om de är gulbruna. Är mormor musblack så skulle man ju gissa på det första alternativet.
Bilder?
Jaffa03JPG-for-web-large1.jpg
[/URL][/IMG]

Mamman

http://i214.photobucket.com/albums/cc123/L8P8/Jaffa03JPG-for-web-large1.jpg
 
Japp, de är brunblacka. :) Ser ut som fjordkorsningar...
Jag fick den frågan för jämnan när jag var ute med min, men när jag nämnde det för Janne Jönsson, så sa han att han trodde att det var connemara längre bak. Mormor gick iaf flera SM i hoppning på 70-talet, så oavsett vad det var i henne så kunde hon hoppa... :p Hon gick på "min" ridskola i olika omgångar på 80-talet och jag glömmer aldrig när vi skulle hoppa studs och hon tog det som en oxer... :rofl:
 
Jag fick den frågan för jämnan när jag var ute med min, men när jag nämnde det för Janne Jönsson, så sa han att han trodde att det var connemara längre bak. Mormor gick iaf flera SM i hoppning på 70-talet, så oavsett vad det var i henne så kunde hon hoppa... :p Hon gick på "min" ridskola i olika omgångar på 80-talet och jag glömmer aldrig när vi skulle hoppa studs och hon tog det som en oxer... :rofl:

Connemara har inte black-anlaget. :) För mig är det rätt tydligt när mamman är sådär mörkt brunblack och så dottern är verkligen klassisk fjordkorsning. Det blir en lite annan färg pga att fjordhästen även har anlaget som iaf förr kallades pangare, det som ger mjölmule och ljus buk.
 
Connemara har inte black-anlaget. :) För mig är det rätt tydligt när mamman är sådär mörkt brunblack och så dottern är verkligen klassisk fjordkorsning. Det blir en lite annan färg pga att fjordhästen även har anlaget som iaf förr kallades pangare, det som ger mjölmule och ljus buk.
Tack för förklaringen, anlaget måste vara väldigt dominant, tror tom avkomman till dottern oxå har ål och vid det laget är ju fjordingen minst 5 generationer bak.
 
Tack för förklaringen, anlaget måste vara väldigt dominant, tror tom avkomman till dottern oxå har ål och vid det laget är ju fjordingen minst 5 generationer bak.

Det är lika dominant som alla andra dominanta anlag. Dvs det är 50 % teoretisk chans att avkomman får anlaget. :)

Skulle gissa att mamman till din häst har 25 % fjordhäst max, förmodligen bara 12,5 %. Färgen däremot hänger med bra. :)
 
Det är inte alls ovanligt att bruna hästar har en mörkare rand längs ryggraden. Det är en s.k. "fusk-ål", som finns på hästar som inte är blackar.
Den äkta ålen, som blackar har, är oftast mycket smalare och mer distinkt i kanterna.

Tack för ditt svar.
Ah, då vet jag.

"fusk.ål" kan det alltså bäras vidare också?
Tänkte ifall henne föl kanske får en ål också?

Såhär ser henne ut, denna bilden är tagen strax efter att jag hade köpt henne och fått hem henne.

1107142.jpg

5-7-2011342.jpg
 
Vad kan det bli för färg på fölet efter detta:
Stoet är: mörkbrun.
Mamma till stoet är: mörkbrun
Pappa och morfar är mörkbruna.
Hingsten är: skimmel.
Hingstens mamma och morfar är skimmlar.
Hingstens mormor verkar vara brun.
Mormorsfar är skimmel.
Hingstens pappa är brun.
Hingstens farfar är mörkbrun.
Farmor är svart/mörkbrun.
Mormor brun.
Resterande hingstar på pappan sidan verkar vara olika nyanser av brunt.

Är det ngn som hänger med på denna listan och vet hur man kan räkna ut vad det kan bli(om man ens kan det?) :)
 
Vad kan det bli för färg på fölet efter detta:
Stoet är: mörkbrun.
Mamma till stoet är: mörkbrun
Pappa och morfar är mörkbruna.
Hingsten är: skimmel.
Hingstens mamma och morfar är skimmlar.
Hingstens mormor verkar vara brun.
Mormorsfar är skimmel.
Hingstens pappa är brun.
Hingstens farfar är mörkbrun.
Farmor är svart/mörkbrun.
Mormor brun.
Resterande hingstar på pappan sidan verkar vara olika nyanser av brunt.

Är det ngn som hänger med på denna listan och vet hur man kan räkna ut vad det kan bli(om man ens kan det?) :)

Vilken är pappans grundfärg? Om man gissar att pappans grundfärg är brun så borde väl fölet bli brun eller brunskimmel? Eller har jag fel?
 
Vilken är pappans grundfärg? Om man gissar att pappans grundfärg är brun så borde väl fölet bli brun eller brunskimmel? Eller har jag fel?

Brunskimmel och skimmel född brun är olika färger. En brunskimmel har typ samma färg hela livet medan en skimmel bleknar och blir ljusare och ljusare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 035
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp