Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för förklaringen, anlaget måste vara väldigt dominant, tror tom avkomman till dottern oxå har ål och vid det laget är ju fjordingen minst 5 generationer bak.


Jag har haft en ljusbrun black ponny som har fjording 6 eller 7 generationer bakåt på mammans sida efter att ett welshsto tjuvparats av en 2årig fjording, sen har det parats in welshhingstar hela tiden.
Nästan alla har varit avblekbara skimlar.

Hans mamma var skimmel och enligt dom jag köpte han av skulle även pappa vara det.

Men det ska ha dykt upp gula avkommor av och till genom åren i dom olika generationerna, så kan vissa ston ha varit skimlar födda ljusbrunblacka ? ? ?

Har foton men kan inte lägga in dom från mobilen :mad:

P.s. Vad hette ridskoleponnyn som var ljusbrunblack ?
 
Jag har haft en ljusbrun black ponny som har fjording 6 eller 7 generationer bakåt på mammans sida efter att ett welshsto tjuvparats av en 2årig fjording, sen har det parats in welshhingstar hela tiden.
Nästan alla har varit avblekbara skimlar.

Hans mamma var skimmel och enligt dom jag köpte han av skulle även pappa vara det.

Men det ska ha dykt upp gula avkommor av och till genom åren i dom olika generationerna, så kan vissa ston ha varit skimlar födda ljusbrunblacka ? ? ?

Har foton men kan inte lägga in dom från mobilen :mad:

P.s. Vad hette ridskoleponnyn som var ljusbrunblack ?

Du har tänkt helt rätt. Stona måste ha haft någon typ av blackfärg (brun-, röd- eller musblack) plus ännu ett skimmelanlag som blekt blackfärgen så den inte syns senare när hästen blivit vit. Blackanlag (och även skimmel för den delen..) är dominant och kan inte ligga dolt och på så vis "hoppa över" en eller flera generationer.
 
Jag har haft en ljusbrun black ponny som har fjording 6 eller 7 generationer bakåt på mammans sida efter att ett welshsto tjuvparats av en 2årig fjording, sen har det parats in welshhingstar hela tiden.
Nästan alla har varit avblekbara skimlar.

Hans mamma var skimmel och enligt dom jag köpte han av skulle även pappa vara det.

Men det ska ha dykt upp gula avkommor av och till genom åren i dom olika generationerna, så kan vissa ston ha varit skimlar födda ljusbrunblacka ? ? ?

Har foton men kan inte lägga in dom från mobilen :mad:

P.s. Vad hette ridskoleponnyn som var ljusbrunblack ?

Hon hette Jawa.
 
Skulle föröska lägga in bild men det ville sig inte . Ville ha er åsikt ang en färg . Är inte riktigt 100 på om den är gulbrun eller brun
 
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155026837175081&id=744385080


Fick kopiera från uppfödaren . Har frågat henne . Vi är osäkra på färgen på han . Mörkt gulbrun eller blir han ljusare eller är han brun . Min första tanke va gulbrun . Pappa isabell mamman mörkbrun / svart
Om pappan är isabell och mamman svart så måste väl avkomman vara gulbrun? Isabell är väl resultatet av dubbla gulanlag (homozygot) och kommer alltså alltid nedärva minst ett gulanlag till avkomman (dubbla gulanlag om mamman också har gulanlag)?
Så här alltså:
Isabell = CrCr (Cr för cream - gulanlag) mörkbrun/svart = crcr (inget gulanlag)
Det enda möjliga resultatet av detta är Crcr, vilken är gulbrun.

(Det är vad jag har fått lära mig i alla fall - min kunskap i färggenetik kommer visserligen främst från ett hästspel (:o) så någon annan får gärna bekräfta!)
 
Om pappan är isabell och mamman svart så måste väl avkomman vara gulbrun? Isabell är väl resultatet av dubbla gulanlag (homozygot) och kommer alltså alltid nedärva minst ett gulanlag till avkomman (dubbla gulanlag om mamman också har gulanlag)?
Så här alltså:
Isabell = CrCr (Cr för cream - gulanlag) mörkbrun/svart = crcr (inget gulanlag)
Det enda möjliga resultatet av detta är Crcr, vilken är gulbrun.

(Det är vad jag har fått lära mig i alla fall - min kunskap i färggenetik kommer visserligen främst från ett hästspel (:o) så någon annan får gärna bekräfta!)
...och nu kom jag på att isabell inte alls är dubbla gulanlag utan enkelt gulanlag på röd bas... :banghead: Alltså gulbrun fast på en fux. Så ni kan ignorera det jag skrev :p
 
Eftersom frågan om "fusk-ål" kommer upp då och då, där man då bland annat undrar om det finns på vanligt bruna och fuxar, kan jag nu meddela att det även finns svarta hästar som bär fusk-ål. Skillnaden är bara att den inte syns när fölpälsen är borta.
Så här ser min fölunge ut, några timmar gammal. Hon är tveklöst svart, det finns inga blacka anlag så långt ögat når i härstamningen.
18555937_10154698346012404_1430075719023586390_n.jpg
 
Eftersom frågan om "fusk-ål" kommer upp då och då, där man då bland annat undrar om det finns på vanligt bruna och fuxar, kan jag nu meddela att det även finns svarta hästar som bär fusk-ål. Skillnaden är bara att den inte syns när fölpälsen är borta.
Så här ser min fölunge ut, några timmar gammal. Hon är tveklöst svart, det finns inga blacka anlag så långt ögat når i härstamningen.
18555937_10154698346012404_1430075719023586390_n.jpg
Min svarta har fuskål även som vuxen. Så jo, den kan vara kvar även efter fölpälsen :)
 
search
Jag har ett New Forest sto som står som gulsvart i passet .
Men har fått höra att det skulle vara omöjligt .
Hon är svart med gula skiftningar främst runt ögon näsborrar och ljumskar nu börjar hon dessutom bli stickelhårig i ansiktet och på flankerna och har några vita hår i man och svans .
På sommar o höst skiftar hon i fux röd på kroppen .
På vintern har hon gult i öronen med .
Så hon växlar färg med årstiderna .
Hennes far var brun med ett halvt blått öga han föddes som brunskimmel .
Hennes mor var skimmel . Mormors far var gulbrun .
Så undrar vad hon är för färg egentligen någon som har ett tips
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 704
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 299
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 198
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 097
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp