Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lingon eller ngn annan, är det ngn som kan hjälpa mig att försöka räkna ut vilken färg/färger det kan bli? :)
Du har 50 % chans på skimmel. Hingsten har en icke-skimmelförälder alltså har han bara ett skimmelanlag som han har 50 % chans att lämna vidare.

När det gäller grundfärgerna måste det rimligen vara chans på (mörk)brun.

För övrigt - vad har de blivande föräldrarna lämnat för färger? Har någon av föräldrarna lämnat fuxavkomma? Om hingsten föddes fux lämnar han definitivt fuxanlag, men om avkomman blir fux beror på om stoet också har anlag.
 
Du har 50 % chans på skimmel. Hingsten har en icke-skimmelförälder alltså har han bara ett skimmelanlag som han har 50 % chans att lämna vidare.

När det gäller grundfärgerna måste det rimligen vara chans på (mörk)brun.

För övrigt - vad har de blivande föräldrarna lämnat för färger? Har någon av föräldrarna lämnat fuxavkomma? Om hingsten föddes fux lämnar han definitivt fuxanlag, men om avkomman blir fux beror på om stoet också har anlag.

Tack för svar! :)
Hingsten är "ny" så vet ej vad han kommer att lämna men mamman har lämnat fem mörkbruna föl (olika hingstar till dem).
 
Vad kan det bli för färg på fölet efter detta:
Stoet är: mörkbrun.
Mamma till stoet är: mörkbrun
Pappa och morfar är mörkbruna.
Hingsten är: skimmel.
Hingstens mamma och morfar är skimmlar.
Hingstens mormor verkar vara brun.
Mormorsfar är skimmel.
Hingstens pappa är brun.
Hingstens farfar är mörkbrun.
Farmor är svart/mörkbrun.
Mormor brun.
Resterande hingstar på pappan sidan verkar vara olika nyanser av brunt.

Är det ngn som hänger med på denna listan och vet hur man kan räkna ut vad det kan bli(om man ens kan det?) :)

@Lingon eller ngn annan, är det ngn som kan hjälpa mig att försöka räkna ut vilken färg/färger det kan bli? :)
Utan att veta mer än det du skriver ovan, så kan man vara helt säker på att avkomman kan bli brun/mörkbrun. Man ska dock inte avskriva möjligheten att det kan bli svart eller fux, för fuxanlag kan vandra dolt i väldigt många generationer utan att visa sig. Och likadant med svart, om hästen har bara ett agoutianlag.
 
Utan att veta mer än det du skriver ovan, så kan man vara helt säker på att avkomman kan bli brun/mörkbrun. Man ska dock inte avskriva möjligheten att det kan bli svart eller fux, för fuxanlag kan vandra dolt i väldigt många generationer utan att visa sig. Och likadant med svart, om hästen har bara ett agoutianlag.

Tack för svar!
Men det är ändå 50% risk för skimmel antar jag pga pappan? Hingsten verkar vara en sån häst där fuxanlaget poppat fram då det inte verkar finnas ngn fux så långt bak jag kollade.
Vad är agoutianlag?
 
Tack för svar!
Men det är ändå 50% risk för skimmel antar jag pga pappan? Hingsten verkar vara en sån häst där fuxanlaget poppat fram då det inte verkar finnas ngn fux så långt bak jag kollade.
Vad är agoutianlag?
glömde skimmeln... Det jag nämnde var möjliga grundfärger
Skimmel är som ett täcke som läggs uppepå grundfärgen och oavsett vilken grundfärg hästen föds med så är det 50% chans/risk för skimmel

agouti är ett anlag som begränsar utbredningen av svart färg, så att det svara stannar på ben, tagel och öronspetsar (typ) och resten av kroppen blir brun. Fuxar kan bära anlaget men det syns inte eftersom det bara påverkar svart färg.
 
Fått flera kommentarer på fölis att han kanske blir mörkbrun. För även om jag gillar hans kastanjebruna fölpäls så är den med stänk av grått och öronen är ju ganska mörka:
https://www.instagram.com/p/BVF5wiyB_WC/?taken-by=amandafog

18835702_10159290393880497_1268443112832593925_n.jpg


Vad tror ni? Kommer han se ut som han gör nu (med mörkare ben) eller kommer han dra åt det mörkbruna hållet som vuxen. Pappa är For Romance I, och han är mörkbrun.
 
Vet inte riktigt om denna fråga hör hemma här (det är väl mer "vad blir det för färg på mitt föl?" - tråd egentligen) men kör på ändå:

Kan en skimmels begynnande flugskimmelprickar ha olika färger? Varav den ena färgen inte är hästens grundfärg?
Ok, jag ska ta det från början:
H.H är född fux. Bilderna jag sett från när han var föl är inte 100%iga färgmässigt (de är rätt mörka en del av de osv). Men hans fuxfärg drog ganska mycket åt det "bruna" hållet (tänk typ nötbrunt med en liiiten orange "tint" i) och man/pannlugg var tillsynes mörkbrun typ (?).
I min värld är det då givet att hans flugskimmelprickar ska ha ovan nämnda färg. Men nej. Några enstaka är typ den färgen - resten är mörkbruna. :eek:
Hur är det möjligt när mörkbrun (eller brun öht) inte är hans grundfärg?
 
Vet inte riktigt om denna fråga hör hemma här (det är väl mer "vad blir det för färg på mitt föl?" - tråd egentligen) men kör på ändå:

Kan en skimmels begynnande flugskimmelprickar ha olika färger? Varav den ena färgen inte är hästens grundfärg?
Ok, jag ska ta det från början:
H.H är född fux. Bilderna jag sett från när han var föl är inte 100%iga färgmässigt (de är rätt mörka en del av de osv). Men hans fuxfärg drog ganska mycket åt det "bruna" hållet (tänk typ nötbrunt med en liiiten orange "tint" i) och man/pannlugg var tillsynes mörkbrun typ (?).
I min värld är det då givet att hans flugskimmelprickar ska ha ovan nämnda färg. Men nej. Några enstaka är typ den färgen - resten är mörkbruna. :eek:
Hur är det möjligt när mörkbrun (eller brun öht) inte är hans grundfärg?
Det är inte mörkfuxprickar då?
Riktigt mörka fuxar kan ju se vääldigt mörka ut! Sådär så man ser att det ÄR fux bara för att ben och tagel inte är svarta.
 
Var inne och tittade på avkommelistan på språngrulla för Zafferano. En avkomma stod som albino ? Mamman är gulbrun så avkomman är ju gulvit i någon form. Hoppas att ID-kontrollanten har koll.
http://www.sprangrulla.se/cover_reports/16109?year=2016

Såg också det och reagerade. Borde inte den vara typ "cremevit" eller vad färgen heter när de är "gräddfärgade" med blåa ögon?
Albino är väl bara när de helt saknar pigment?
 
Avdelning för dumma frågor - del 2:

Kan tigrering ligga "latent" och först dyka upp vid 13 års ålder?

I någon tråd (denna eller annan?) vill jag minnas att det var en användare som undrade om inte H.H var tigrerad med tanke på hur han såg/ser ut kring mule och ögon. Jag mer eller mindre viftade bort det, då jag visste att "rosaheten exploderat" först vid 13 års ålder.

Men nu undrar jag om inte den människan hade rätt - om nu tigrering kan ligga latent tills 13 års ålder dvs.
Anledningen till att jag tror det är utvecklingen sedan han var 13 år - det har bara exploderat mer och mer för varje år. Numera är han rosa både kring ögon/mule, men också mellan frambenen, i sadelgjordsläge, runt skapet, under svansen etc.
Därtill trodde jag ju att han började bli flugskimmel, men börjar smått ifrågasätta det.
Flugskimmelprickarna sitter nämligen i täta-täta "klungor" som gör att området på några meters avstånd nästan ser melerat/helfärgat ut. Och han är inte/ser inte ut att bli jämt flugskimlad över kroppen heller - utan det är några såna här täta "klungor" och sen på resterande del av kroppen har han knappt en enda prick.

Hans "färghistorik" blir således: Född "mörkfux" (såg ljusbrun ut men med höga bentecken på alla ben och bara mörkbrun man/svans). -> Riktigt bläckblå avblekbar skimmel -> blektes mer och mer och såg nu ut som en apelkastad skimmel -> Blev så gott som kritvit vid 11 års ålder -> Rosa "explosionerna" började vid 13 års ålder -> "Flugskimlandet" (tigreringen?) började vid 14.5 års ålder.
Är detta ens genetiskt möjligt? Eller håller han bara på att bli "någon märklig avart av flugskimmel"?
 
Avdelning för dumma frågor - del 2:

Kan tigrering ligga "latent" och först dyka upp vid 13 års ålder?

I någon tråd (denna eller annan?) vill jag minnas att det var en användare som undrade om inte H.H var tigrerad med tanke på hur han såg/ser ut kring mule och ögon. Jag mer eller mindre viftade bort det, då jag visste att "rosaheten exploderat" först vid 13 års ålder.

Men nu undrar jag om inte den människan hade rätt - om nu tigrering kan ligga latent tills 13 års ålder dvs.
Anledningen till att jag tror det är utvecklingen sedan han var 13 år - det har bara exploderat mer och mer för varje år. Numera är han rosa både kring ögon/mule, men också mellan frambenen, i sadelgjordsläge, runt skapet, under svansen etc.
Därtill trodde jag ju att han började bli flugskimmel, men börjar smått ifrågasätta det.
Flugskimmelprickarna sitter nämligen i täta-täta "klungor" som gör att området på några meters avstånd nästan ser melerat/helfärgat ut. Och han är inte/ser inte ut att bli jämt flugskimlad över kroppen heller - utan det är några såna här täta "klungor" och sen på resterande del av kroppen har han knappt en enda prick.

Hans "färghistorik" blir således: Född "mörkfux" (såg ljusbrun ut men med höga bentecken på alla ben och bara mörkbrun man/svans). -> Riktigt bläckblå avblekbar skimmel -> blektes mer och mer och såg nu ut som en apelkastad skimmel -> Blev så gott som kritvit vid 11 års ålder -> Rosa "explosionerna" började vid 13 års ålder -> "Flugskimlandet" (tigreringen?) började vid 14.5 års ålder.
Är detta ens genetiskt möjligt? Eller håller han bara på att bli "någon märklig avart av flugskimmel"?
Låter mer som vitiligo?
Har du bild?
 
Rätt säkerligen vitiligo. En hudsjukdom som gör att pigmenteringen förloras.

Jo, jag vet vad vitiligo är ;)

Men kan det verkligen komma så "explosionsartat"?
För mamma är faktiskt ssk inom just hud, med många års erfarenhet, och iaf på människor kan det absolut "dyka upp från en dag till en annan" men då börjar det med en liten fläck - och från liten fläck till mer fläckar går det i regel rätt så långsamt (veckor, månader, år).
Hans mule blev i princip sådär på 5-6 dagar....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 064
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp